AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.212

Ökad effekt på min 335i

Sida 707 av 712
Phoenix M3: Jag har ingen erfarenhet av just den flashen, men andra, kör idag med MHD och kommer troligen aldrig att byta. Best bang for the buck! kostar mindre än 1/3 vs din länk. Hade lagt samma pengar på en vrsf IC+MHD flash. Det är inte kul att flasha och sen inte kunna göra mer än ett par fullgasrepor innan motorn blir överhettad och går "into limp mode"..

Mvh
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Phoenix M3:

Jag har kört med ESS och jag skulle nog påstå att dom levererar ungefär vad dom lovar. Bilen gick väldigt fint med ESS i.

Jag bytte bara till Cobb för att jag ville logga och finjustera mapparna.

MEN,
med original IC så får du dock räkna med att den heatsoakar väldigt fort. Så första repan får du önskad effekt, men om du kör fullt direkt igen så tappar du väldigt mycket effekt.
Så om du bara använder effekten till en snabb omkörning då och då fungerar det nog fint. ska du exempelvis köra bana eller tävla på något sätt är det värdelöst med original IC.

/DJ
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Jag säljer min 335 med Motiv 750 ST om någon är intresserad skicka pm.
Ingen part out.
Har en bil på G med ESS Steg 1 då.
Den kommer inte användas till något annan än glida och någon snabb omkörning då och då :)

Är det Stertman som gäller annars för IC?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Stertman låter väldigt långt om du bor i Kronobergs län? Dyrt också.

Finns mycket bra att köpa på nätet om du vill komma billigare undan. Vill du handla från Svensk handlare så ligger väl Schmiedmann (Kungsbacka) mycket bättre till för dig. Dom har även en jättebra verkstad om du vill ha montering (deras verkstad gör allt som jag inte gör själv på min bil).

/DJ
Tack för hjälpen! Uppskattas!
Köper jag bilen blir det min första turbo, så lite nytt och spännande :)

Kommer mest glida så kanske klarar mig på org IC.

Vad "ska" oljetempen ligga på vid normal körning?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag minns inte exakt vad oljetempen låg på när jag hade "standard kylning" Men jag gissar att den ligger mellan 100-120 grader beroende på hur hårt du gasar.
Med tuffare körning (ex vis Autobahn) så drar det iväg lite till och kör du bana så går den upp till 140 grader sen är det hög tid att kyla bilen.

/DJ
Köpte bilen idag :)
Länk

Tips på prisvärda IC om jag skulle få för mig att byta?
Phoenix M3: vrsf 7,5" IC, och vrsf dp's, handlat allt via togearsolutions (även chargepipe, dci m.m), allt som allt har det inte kostat mer än en IC från svensk handlare :) Finns massor att läsa på diverse forum, lätt att montera själv. Dyrast är sällan bäst, men undvik kina-produkter på ebay..
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Phoenix: Den ser jättefin ut. Hur tycker du den går? Bra tryck? Jämnt och fint?

/DJ
Tack så mycket :)

Den är i kanonbra skick.

Jag är bara van vid M-sugisar så har inget att relatera till men jag tycker den går så in i helvete, haha. Det är min första turbo. Upplever dock inget lag utan jämt och fint tryck.

Är sjukt nöjd över att äga en bekväm bil för en gångs skull, älskar DKG ju mer jag kör. Saknar inte alls att trampa koppling.

En IC ska jag nog investera i annars låta den vara troligtvis :)
bm
5
bmw335xi
335xi-07
Hej
Kolla denna sida
Länk
Visa användare
789
johmei
335i E92
Fin bil Phoenix!

Sjöbusen har en Z4a med lagom godis för att bibehålla komforten. Kolla hans recept kanske. Vissa "bolt-on-delar" passar dåligt på just Z4an.
Köpte mig en ny E92 335i här om dagen, mycket nöjd med denna!
Har tidigare haft E90 335i manuel, denna är automat och måste säga att jag blev positivt överraskad, riktigt kul med paddlarna.

Har nu en fråga, sitter ett JB4 i bilen som jag har lite svårt att komma överens med.
I övrigt sitter det en ny ljuddämpare, annars ser allt ut att vara original.

I alla fall, när jag köpte bilen var den inställd på map 2 och gick absolut bra. Har nu experimenterat lite med map 5 och 30% E85 i tanken, tycker denna map känns mycket jämnare över registret. Dessutom laddar den (efter ett tag) på mer på högre varv.

Det är detta som är problemet, när motorn är varm och man drar på för första gången laddar den inte mer än runt 11-13 psi. Det tar ett bra tag innan den hinner ställa om sig, då brukar den lägga sig runt 15-16 med peakar på 18. Jag behöver säkert köra 7-8 fullgasrundor på 2-3-4an innan dess.

Undrar nu om det finns någon annan map som liknar map 5, men utan auto tuning? Finns det något att ladda ner kanske?

I övrigt så är jag på jakt efter IC och downpipes i stockholmsområdet, men kan tänka mig att åka en liten bit. :)
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Kulixo, Har du org insug och IC? I såna fall är det inte lustigt att bilen går som den gör... Insugstempen blir förmodligen skyhög när du laddar på 18psi.

Vad jag vet är IC original, men det har jag konstaterat enbart genom att glo på den genom fronten.
Glömde skriva att insuget är bytt till ett aFe.

Svårt att säga exakt vad den brukar ladda, men den brukar åtminstone peaka runt 18 en kortare stund. Tyckte också det verkade lite mycket, men har mest litat på att auto tuning mappen vet vad den gör.
DK
118
DK83
335i - 08
Hejsan,

Jag har en Cobb accessport V3 (N54) till salu om någon är intresserad. PMa vid intresse!

/DK
mi
3
micho83
335i e92 -07
Kulixo jag har en cobb v3 som jag kan byta mot ditt jb4 om du vill. Jag ska köra singelturbokit så behöver jb4 istället för cobb men annars tycker jag cobben verkar bättre.

Enrita vad tar du för din med motiv 750?
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
micho83:

Går ju att uppgradera org snurran, sen vad det gör effekt mässigt VS singel bygge. vågar jag inte svara på.

Skule sj gärna vilja byta/uppgradera mina.. men då behöver jag lämna in bilen, så det blir lite väl saftigt, både dels turbon och arbetskostnaden. men uppdatera gärna i tråden, kul att se vad det blir:)
mi
3
micho83
335i e92 -07
berne: jag har ingen mekvana över huvud taget. Men ägt bilar sen jag var 18. Bestämde mig för att lära mig skruva när jag köpte min 335:a och allt finns ju på youtube nu så jag ser och lär. Ska även ge mig på singelturbo installationen själv och anledningarna till singelturbo är flera.

Man slipper wastegate rattle, färre saker som kan gå sönder och toppmonterat är det lätt att byta turbo osv. Annan karaktär på motorn osv. (låter som en supra med singel)

Ska du göra något så tycker jag du ska kolla diy's på youtube. De finns informativa videos om allt från byta downpipes till hela singelturbo kit.

Kan uppdatera här när jag installerat, ev med youtube videos osv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.