AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.595

Ökad effekt på min 335i

Sida 705 av 712
Me
61
Meatos
BMW 335i -07
Min främre turbo havererade igår så ska byta båda tänkte jag när man ändå håller på. Tror jag kommer byta till ett par original och inte uppgradera storlek. Hittade då turbomarkt.de som säljer oe mitsu turbos 2st för 11000kr. Tycker jag är ett riktigt bra pris och då är de splitter nya och inte renoverade som många andra. Turbotech ska ha 15000 för 2st utbytesturbos men då är de renoverade vad jag förstått och inte helt nya. Gik ska ha 12500 för utbytes. Tips på vad som är bästa alternativet?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag har också kört ras på en turbo för några veckor sedan på Gelleråsen. Inget att bråka om egentligen, mina turbos har gått 14000 hårdtrimmade mil och mycket bankörning så man får väl kalla det normalt slitage.

Hursomhelst, för mig blir det Schmiedmanns uppgraderade Steg 2 snurror nu, fanns på lager. Det blir intressant att testa.

Men det jag funderar lite på är mappningen, självklart bör man göra en "pro tune" men det kommer jag inte hinna innan nästa körning på Knutan. Hur hårt vågar man ladda med nya snurror och helt original bränslesystem?

Jag kör ju Cobb så jag tänkte testa med "STG2+FMIC" "Drive" (ca 16 psi) eller möjligen "Sport" (ca 17 psi) mappen.
Räcker bränslet till för en sådan mapp?
Någon som vet om man bör ställa upp Fuel Scalar med en sådan set up (även om jag bara kör Bensin då)?

Kanske bättre med lite etanol också men å andra sidan borde det behövas ännu mer bränsle i så fall och det kanske inte lågtryckspumpen orkar med?

Tacksam för era erfarenheter :)

/DJ
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
DJ du borde kunna testa COBBS OTS E30-race tune på den setupen - har för mig att den inte laddade så hårt men bara testa logga och se så bränslet inte dippar innan du beger dig till banan givetvis
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
OB: Det var länge sedan jag testade en E30 mapp så dom kanske gjort nya sedan dess, men den som jag testat med laddade 19psi + alldeles för aggressiv tändning för min bil. Jag hade massor av missfires när jag testade den.

Långsiktigt tror jag inte min original LPFP orkar E30 och med större turbos blir det mer ladd på högre varvtal vilket innebär än mer press på tändningskurvan.

Vi kanske inte alls pratar om samma mapp här men den jag tänker på var väldigt aggressiv.

/DJ
Visa användare
519
OB
Jag hittar inte mina gamla loggar, några år sedan jag testade den, men så aggressiv har jag inte minne att den var. Kör du inte med kallare omgapade stift?
När du ändå bytt till större snurror så är det väl dags att fixa till bränslesystemet? :)
Me
61
Meatos
BMW 335i -07
E30 är ju en racemapp och peakar runt 21psi så den är rätt aggressiv. Lösningen med allt när man testar nya grejer är logga logga logga. Enda sättet man får rätt svar. Lägg gärna upp dom länkade här sen så man kan kika. Jag skulle börja som du skrev sen öka ett steg i taget om allt ser bra ut. Skulle inte blanda in etanol utan köra 98. Sen är det viktigt med fräscha spolar och stift
Visa användare
519
OB
Vi har alla olika syn på vad som är aggressivt baserat på erfarenhet ;)
Etanol är oundvikligt för vissa mål.
Me
61
Meatos
BMW 335i -07
Jag skrev utifrån att kunna köra på bana innan man uppgraderat bränslesystemet, då är det onödigt att chansa med nya större snurror. Sen för att få ut ordentligt med hk så måste man köra etanol absolut
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Jag kör E60 St /pi steg 3 lpfp och oem tändstifter 26-28 psi med Pi som jag fick dra ner (för mycket bränsle) 600 whp
Visa användare
519
OB
kul att du fortfarande har kvar monstret enrico :)
jag ställde min på 29psi med E85 men det krävde kallare stift och väldigt lågt gnistgap för att det skulle bära vägen utan misständningar.
im
36
impaaale
335Coupe -07
Ni som kör med mhd. Jag skaffade detta igår och håller på med en custom tune från EMP, men när jag ska lägga upp loggar på datazap så hittar den inte dom? Ser dom i mhd appen men ej i själva plattan. Någon som vet hur jag löser detta?
Visa användare
519
OB
impaale du får leta upp vilken mapp som loggarna sparas i, precis som på en vanlig dator finns det en mappstruktur där det mesta sparas och där i hittar du en mapp för MHD och tillhörande undermapp för loggar
Me
61
Meatos
BMW 335i -07
impaaale: Fick du ordning på turbosarna från turbotech som du hade problem med? Vad orsakade haveriet efter bara 3 veckor?
im
36
impaaale
335Coupe -07
OB: okej jag letar men hittar inget har den på en Huawei platta..

Metod: ja fick ta det på reklamation men fick ju betala för jobbet igen ...
Ingen aning enligt turbotech sa dom att jag körde med för hög effekt vilket inte kan stämma då jag körde med ptf map bara bensin. Enligt mekanikern så var det min dump som inte fungerar som den skulle och det blev "bakslag" fick nya turbos, fixade ny fjäder till dumpen sen dess har det funkat kanon.

Kan man köra 20% e85 utan att byta något t.ex bränslepump? (Amatör här)

im
36
impaaale
335Coupe -07
Får även mycket "misständningar" när jag kör har bytt till NGK tändstift och alla tändspolar då 2 gav sig men känns ändå som den går ojämnt när jag kommer upp i högre varv, vet ni vad det kan vara?

Såg detta nyligen är det något kanske?

Me
61
Meatos
BMW 335i -07
Ok tack för svar!

E20 ska inte vara några problem om pumparna är fräscha, upp till runt e40 skall funka isf. Varför du får misständingar kan vara många saker tyvärr. Om du har tur kan man se det på loggen när du får fram den. Eftersom du bytt spolar och stift som är det mest uppenbara blir det krångligare. Spridare, skit i insugsportarna (walnut blast) mm

Sådan uppgradering du länkade till skall inte behövas då är det något annat som är fel
im
36
impaaale
335Coupe -07
Okej så jag behöver inte byta något och kan köra e40 t.ex? Bara mapp för det som behövs?

Håller på och logga nu ska skicka till Emp när jag lyckas få fram loggarna till datazap, så hoppas han kan se något!

Tack för hjälpen 👍
Me
61
Meatos
BMW 335i -07
Eftersom du har uppgraderade turbos så är det inte säkert e40 funkar du får testa lite i taget och kolla logg. Annars uppgraderar du pumpen till steg 2 från fuelit så kan du köra säkrare. Är nog ett måste om du ska börja pressa aggregaten
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
OB: Nej jag har inte kört kallare stift, bara original. Min bil verkar rätt känslig för misständningar också.

Visst är bränslesystemet nästa steg om jag ska få ut något av de nya snurrorna, men det kommer inte hända inom 10 dagar då jag ska köra på Knutan. Jag vill hitta en ”safe” mapp men ändå hyggligt mycket effekt. Siktar kanske på runt 400whp till knutan (om allt lirar och verkar bra).

Meatos: Jag kommer absolut att logga så mycket jag hinner. Stiften byter jag varje vår så dom här har bara gått ett par hundra mil och tändspolarna bytte jag förebyggande i slutet av förra året.

/DJ
Visa användare
789
johmei
335i E92
DJ, st2 drive/sport blir prima tror jag! Kör hårt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.