AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.842.535

Ökad effekt på min 335i

Sida 704 av 712
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Meatos, fick du ordning på dina loggar? Lyckades du minska timing corrections?

Varför kör du ngk stift med annat gap? Hade du problem med original stiften?

Me
61
Meatos
BMW 335i -07
Sjobusen: Ja det fick jag blev betydligt bättre med nya tändspolar och stift. Spolarna var nog inte bytta någon gång så det var på tiden med 12000 mil. Visar sig speciellt om man börjar trimma.
Följde denna guide där ett steg kallare stift rekommenderas när man börjar trimma. Länk
Meatos & Sjobusen: Samma för mig, org tändstift gav upp då jag började köra steg2+ MHD, sedan gav tändspolarna upp efter ett par mil med 40% etanolmap, dock gick bilen otroligt bra. Nu har jag bytt tändstift+spolar och tillbaka till steg2+ 98okt, litar inte riktigt på att det håller i längden med etanolmap från MHD utan att modifiera hårdvara, är det beprövat?

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
40% Etanol är nog lite väl mycket för original bränslepumpar åtminstone på sikt.
Jag har varit uppe på 45% etanol någon vecka med originalpump men kör nu 22% och det funkar helt ok. (gjort ett år ungefär men bara sommartid).

Tändstiften byter jag för övrigt varje vår för att alltid ha fräscha i bilen. Har även bytt alla tändspolar förra året i förebyggande syfte.

/DJ
Me
61
Meatos
BMW 335i -07
Körde också mhd 40 men kopplingen började slira så fick gå tillbaks till steg2+. Etanol mapparna är inte värre för motorn är steg2+. Laddtrycket skall inte vara högre på E mapparna utan det är tändningen som justeras. Men man måste logga för att se så allt lirar. Upp till E40 skall gå om man har en frisk lågtryckspump men rekommenderar att man byter till en steg 2 pump. Michael vad menar du med modifiera hårdvara? Du har väl uppgraderat DP, intercooler, chargepipe om du kör steg 2+? silikon inlets är bra också då sänker man duty cycle på wastegate så turbosarna inte behöver jobba lika mycket heller. Då sparar man på dom
Meatos: Ja jag har uppgraderat ovannämda, menade hårdvara - bränslesystemet, bränslepump m.m. Ang slirande, kör du man/automat?
Me
61
Meatos
BMW 335i -07
Jag kör manuell. Som jag skrev innan så om man ska köra etanol så är en uppgradering av bränslepumpen ofta nödvändig
sl
18
sliten
M3 DKG E90 -10
M3 3,2 -97
M3 3,2 Ac Schnitzer -96
Har en Active autowerke IC över till N54 / N55 135i,335i i bra skick om nån är intresserad.
Be
7
Berkiisz
335i E92 -07
Grabbar!

Känner ni någon som kan bygga om våra turbosar?

Renovera wastegates o dylikt , mina rasslar grovt!
Länk eller www.turboservice.se

//Peter
Be
7
Berkiisz
335i E92 -07
Förlåt glömde skriva i stockholm och även att dom kan montera av och sätta på igen.
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Sålde bilen i våras och några helt nya och oanvända delar blev liggandes i garaget.
Rensar nu och har lagt upp annonser på sportluftsfilter (DCI) och original tändstift.

Se annonserna nedan vid intresse
Länk
Länk

Inom kort läggs även annons ut på original 18" 193m fälgar med vinterdäck
Me
61
Meatos
BMW 335i -07
OB du har pm
Visa användare
519
OB
Nu är båda annonserna bortplockade, tack för de snabba affärerna grabbar
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
kör Cobb med E50 mapp.

men om man vill ta det ytligare ett steg vad gäller då?
ny bränslepump,
är det turbo som gäller?

har det "vanliga"
ic,dp,avgas,dci
Visa användare
519
OB
berne, svaret beror på dina mål och budget med bilen givetvis.

om du vill fortsätta att köra med original snurror:
- lägg till inlets och starkare lågtryckssystem och därefter en custom mappning för önskad etanolmix

om du vill bygga vidare:
- större turbos, betydligt bättre lågtryckssystem samt port injection, samma sak med custom mappning..

övriga mods för att få ner kraften känner du redan till som behöver kompletteras med :)
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
OB:

Har du förslag på inlets?

Starke lågtryckssystem vad tänker du på?
Ursäkta min okunskap😊
Visa användare
519
OB
Personligen körde jag med RB Inlets och var nöjd. Många väljer att köpa de billigare från MMP, fungerar nog bra också.

Om du kör E50 mix på original bränslesystem så kommer din lågtryckspump att haverera efter ett tags användning. Den tål inte mycket mer än E20-E30 och flödar för dåligt för att leverera tillräckligt med bränsle när du kommer upp i högre effektnivåer. Beroende på dina mål som sagt så finns det olika alternativ att investera i för lågtrycksuppgradering. Kolla på Fuel-It! som jag länkar till här, de har allt du behöver för att köra ordentligt med etanol med original turbos (steg 1-2 rekommenderas) eller om du vill bygga för mycket effekt så får du köpa steg 3-4 lågtryckssystem tillsammans med port injection.

Länk
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Pumpen havarera inte... den kan inte leverera....
Hey boys!

Säljer mitt nya akra evo för 15000, nypris 28 000, låter trist men extremt fina rör och kvalle, top of the line!

0702529260
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.