|
Sida 703 av 712
|
|
|---|---|
|
Mjo fast Check enginge light tror jag MHD släcker så man inte får en regelrätt felkod, men via OBD om dom gör en koll så har ju fortf. kattarna "ej ready" som jag förstår det. Att det är två olika bitar. Sålänge man inte har en CEL så bör den ju alltså gå igenom besiktningen, förutsatt att man värmt upp den före då såklart så värdena är ok. Såg detta på ett annat forum "With MHD the O2 sensor will show as not ready but you won't get any CEL's. In many places you can have 1 "not ready" and still pass emissions so it really depends on where you live whether you will need the DP fix or not to pass. For day to day you definitely don't need it/won't notice you don't have it." |
|
|
Det där kan vara lite olika, en del har kommit igenom utan främre kattar, andra inte. Själv har jag haft för höga avgasvärden ibland, numera besiktigar jag med 22% etanol i tanken. Cobb har ju DP-fix i mappen, med den har dom aldrig klagat något över koder eller så. Vet inte hur det funkar med MHD men samma borde ju finnas där. Att varmköra bilen innan besiktning är ett måste för att bakre kattar ska funka. /DJ |
|
|
Av det lilla jag läst verkar Cobb och MHD iaf vara två av de tunes där CEL släcks. Så frågan är ju om de som inte gått igenom är pga tunes som inte släckt felkoden korrekt, eller om dom haft för höga aktuella värden vid test..är kanske lite blandat Om det blir av kanske man hinkar i lite etanol före...Ser ju inte jätteroligt ut att byta DPs speciellt när man har tummen mitt i handen när det gäller bilar |
|
| Alla ni som har 400hk+ vad använder ni för olja i era 335? | |
|
För normal körning hade jag absolut gått på det som bilen är specad för (för n54 tror jag det är 0W-30). Själv kör jag bana med bilen vilket medför väldigt hög oljetemp och hård belastning. Därför kör jag istället helsyntetisk 0W40. Rekommenderar ingen att gå över 40 i viskositet på n54 då man kan få andra bekymmer med för tjock olja. /DJ |
|
|
Sänker du dina grader något på oljan då? Typ 100 hela tiden? |
|
|
Nej, en tjockare olja ger mer motstånd i motorn vilket egentligen höjer temperaturen ännu mer. Men samtidigt ger en tjockare olja en kraftigare oljefilm som tål mer värme. Så det blir alltid en kompromiss. När jag kör bana så ökar oljetempen stadigt under passen tills jag kör avkylningsvarv. n54 går ju som standard rätt högt i oljetemp, termostaten till oljekylen öppnar normalt inte förrän vid 120 grader (detta går dock att åtgärda) så oljetempen går väl från runt 90 grader i början av passet och upp till nästan 140 grader (då måste man börja kyla). /DJ |
|
|
Kör standard 0-30. Jag körde runt 15-20min pass på Mantorp och min olje temp låg stadigt runt 125º . Kanske inte samma problem med tempen på 1m dock. |
|
| Har någon koll på vart man kan få DPs installerat uppåt landet? Luleå med omnejd.. | |
|
Bilen har varit servad med 5w30 toptec 4200 Och tänkte byta till 0w40 lr 0w30 |
|
|
Robban bagio: Ja 1M har bättre kylning än 335i Sen beror det ju på hur hårt man kör också. Men jag har uppgraderat kylningen på min på flera sätt, kanske skulle testa med 0W30 igen för att se om den kommer ner i temp. M-Tech: 0w30 och 0w40 går fint båda två. beror ju då på vilka egenskaper du vill ha ut av oljan och hur du använder bilen. /DJ |
|
| Ska bila ner till ett varmt land o passa på att köra lite i Tyskland | |
| Glömde fråga om vilket märke ? Shell,Bmw,Aral mm | |
|
Ok, går nog fint med standardolja för det användningsområdet. Jag kör Castrol olja, men det går nog fint med alla som är BMW LL01 eller LL04 klassade Satsa på en helsyntetisk olja av känt märke. /DJ |
|
| Tror jag kör på denna Länk | |
|
Eller testa den berömda Aral 0w40 Länk |
|
|
Hejsan Beställde NGK iridium IX ILZKBR7A-8G via en hemsida, men fick hem Bosch iridium istället. Antar att dom hade slut eller att modellen utgått och skickade något likvärdigt.. Så då är frågan: Någon som kör med Bosch iridium med artikelnummer 0 242135518-000/ZR7SI332S? Länk Mvh |
|
|
Jag beställde mina NGK på denna sidan. Funkar super. Länk Fick NGk i leveransen så inget produktbyte från den sidan. |
|
|
Michael831: Använd inte dom stiften, ta kontakt med autodoc om du kan få skicka tillbaks dom du fick ju fel vara. Anledningen att du inte ska använda som är att du ville ha kallare stift än original som ngk stiften med nummer 7 är. Men bosch nummer 7 är varmare stift än original. Rätt med bosch skulle varit nummer 5. Köp ngk stiften istället de är beprövade. Kör du trimmat så knacka ner gapet lite också. Jag tog ner dom till 0,2 tum men kör steg2+. Jag beställde ngk stift därifrån och fick rätt, har även skickat tillbaks varor som varit fel så borde lösa sig |
|
| Meatos: Tack för infon! Mvh | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.