AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.546

Ökad effekt på min 335i

Sida 70 av 712
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
19×8.5 +30 offset (fram) & 19×10 +22 offset (bak). +22 offset i bak = samma som m3
Ti
534
TigerDejan
Bmw 325D E90 LCI Edition Sport -11
ESS Tuning Custom Stage 2
@Bomis:
Vart blev det att du beställde dom ? =)

Jag är kör i dom fälgarna också , men tror det kommer se litet ut med 19" och den kanten , så jag vågar inte chansa =)
pe
771
pea
BMW M3 E92
Big tom, UR mätte på en otrimmad bil, det är en ganska stor skillnad mot en trimmad i gastryck.
Bomis, den går knappast genom besiktningen med ocattade, ev med cattade om du har kvar de bakre cattarna i originalsystemet.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Ganska modig offset bak kombinerat med 10" bred fälg.
Du kommer behöva valsa skärmarna för att kunna använda bilen normalt.

// Thmas
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Pea: Ja, det kan nog stämma att skillnaden blir större vid trimmad bil.
Om effektskillnaden mellan okattade och kattade DP:s följer motorns totala effektförhöjning linjärt (tex 380 whp = 40% effekthöjning) så borde skillnaden mellan okattat och kattat bli 5,71 x 1,4 = 7,99 whp.

En ganska ovetenskaplig teori, men kanske inte helt korkad?
Kanske blir det helt annorlunda IRL?

Jag tror fan jag skall prova att besikta bilen med mitt okattade Milltek och UR kattade DP:s... Vore ju riktigt smidigt om det gick! :)
Men kanske gnäller de på ljudnivån då istället?

// Thomas
Va på elmia igår och prata med en kille från RICA jag blev sugen på att trimma. Vilka tror ni är bäst att vända sig till RICA eller Vtech?
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
big tom>> med det offsetet på e90 krävs 15mm spacers i bak så är problemet löst :)

pea>> ok, jag är ingen mecksnubbe så då får det bli dom med racekattar...borde inte vara några problem eller?? för jag pallar inte lämna in bilen och ta bort dom varenda gång jag ska besikta bilen, är det ingen som vet säkert att dom kattade funkar eller inte vid besiktning????
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
tom>> eller hur man nu säger... killen med bilen på bilden har inga som helst problem med det offsetet det funkar t.o.m som jag sa med 15mm spacers och sänkning, t.o.m 245/275 funkar om du inte har planer på att sänka bilen....

Här är svaret från wheeldude: 8.5" +30 / 10" +37 is not aggressive at all, it fits well.

Just like I mentioned in my PM, if you don't plan on lowering it, I suggest the 245 / 275 combo as it will fill up the gap slightly better.

Dom tordes veta vad dom pratar om...eftersom ganska många kör med denna setup :)

sevak>> wheeldude...

Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Du skrev väl att offseten var et22 bak på de 10" breda fälgarna?
Monterar du en 15 mm spacer på den fälgen så gör du saken ännu värre och hamnar på et7, vilket är en absolut omöjlighet.

Eller har jag missuppfattat det hela totalt?

// Thomas
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
bomis:

Jag har BT-kabel så vi kan kolla din bil.

Känner Claus sedan många år, dom är duktiga, men jag har ingen aning om hur mycket koll de har på styrsystemet till 335i. Personligen känns dock Proceden bättre. Åkte med Tobias1980 INNAN han monterade AR-downpipes och CAN-busgränssnittet kommit på plats till hans Procede och jag an intyga
den går riktigt bra........:-)

sevak:

har du varit i kontakt med Vtech för mappning ?

/Janne

Janne E61 535D 2008 Sportautomat.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
qdtjant>> perfekt då får jag möta upp dig när grejjerna är på plats, ska jag skippa dp's eller??? kommer annars att köpa dom som är med racekattar fr ar som man slipper cel o felkoder :) jb3 kommer ju med färdiga mappar som dessutom adapterar med dp's, dci och avgas, bara plugga in o köra. Det enda Claus behöver göra är att koppla in sakerna dvs det jag nämnt tidigare och jb3 likväl som proceede funkar ju med både pre 29,2 och efter....och sedan bänkning på det med vissa utvalda mappar...varför känns proceede bättre? jag är ingen tekniker så för mig känns jb3 som ett bättre alternativ än proceed...dessutom leverera jb3 samma om inte bättre prestanda till 335:an :)

Länk

tom>>8.5" +30 / 10" +37
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
tom>> tillägg svar från han med bilderna som jag la upp via länken innan

set up: 8.5" +30 / 10" +37
lowered on coilovers (st suspension) tire sizes are 235/30/19 front and 265/35/19 rear. Yes i do have spacers in the rear. 15mm H&R.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
tom>> jag kanske blandar ihop sakerna men det jag skrev sist ovan är det som gäller :)
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Yes, du har nog blandat ihop det lite...
Men det sista du skrev (et37 bak med 10" bred fälg) kommer bli kalas!

Dessvärre tror jag din amerikanska kompanjon har blandat ihop profilmåtten mellan fram och bak.
235/35-19" och 265/30-19" är nämligen de oftast förekommande måtten.

// Thomas
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
tom>> yes det ska absolut vara 235/35/19 + 265/30/19 :) tror dom fälgarna med den kombinationen kommer att sitta som en smäck på bilen :P

har du besiktat bilen med dina racekattade dp's? blev det stor skillnad med dp's till v3? :)

Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Nej, min första besiktning är inte förrän i februari nästa år, så jag har ingen aning om hur det kan tänkas gå. Men det skadar ju inte att vara lite förutseende... ;)
Skillnaden mellan original och racekattade DP:s får du fråga Pea om, eftersom det var han som fick uppleva den (förmodligen) stora skillnaden på just denna bil... :) (Jag köpte den av honom med dem monterade)

// Thomas
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
bomis.

Har du snackat med Claus ?
Han är ju egentligen ingen vän av piggy-backlösningar, han föredrar att mappa själv.
Har ju ingen erfarenhet av vare sig jb3 eller procede, det är mer känslan av att Shiv är bra på att skriva och kommer med bra lösningar, typ CAN-bus gränssnittet och metanol-kittet, asr valde ju Procede till sin uppgradering och han verkar ligga i framkanten av hur man skall utnyttja piggyback's. Plus att det är väldigt många som använder Procede här i Sverige, mycket erfarenhet finns lokalt. Men jag kan ha fel............
Hör av dig när grejorna är på plats så skall vi kolla med BT-kabeln !

/Janne

Janne E61 535D 2008 Sportautomat.
pe
771
pea
BMW M3 E92
Det är helt klart en avsevärd skillnad mellan org dp och de UR dp som sitter på Tomas bil, gasresponsen är myyycccket snabbare , samt den håller trycket bättre mellan 5000-7000 rpm, när vi körde på m5boardeventen drog min bil bara ivag från de som inte hade dp.
Men jag håller med qdjant, skall du bygga vidare med mods har V3 större flexibiltet och funktioner.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
tack Janne!

har pratat med claus och det ska inte vara några som helst problem, han installerade ett piggyback för några veckor sen på en 335:a, det var han själv som rådde mig till att installera piggyback framför vanlig mappning. jag menar hur svårt kan det vara jb3 likväl som proceed är ju pnp...killarna på jb3 är också grymt kunniga inom området och på e90post så känns det nästan som fler föredrar jb3 framför v3...varför vet jag ej...en av anledningarna till att jag dessutom väljer jb3 är den utomordentligt fantastiska kundsupport dom har med Mike i spetsen, shiv e en annan femma där får man vänta i typ en vecka på svar.

Det blir lite mods som jag sa tidigare

ar kattade dp's
jb3 pnp
bms dci
Digital Boost/Tuning Gauge
Chip burner
Modified Clutch Valve

Killarna på jb3 är verkar vara minst lika dedikerade som dom på proceede kring utvecklingen av piggybacks... det kommer att komma sjukt många uppdateringar enligt dom själva bara detta året....inom kort så lanseras ju 1,3 som än så länge är en betaverision....det ska bli spännande :)

Men jag kan hålla med om att det kanske finns fler options i dagsläget gällande v.3 + support från er här som har det i Sverige.....

Men det är väl lite kul oxå och testa mot varandra när grejjerna är på plats eller hur? ;)
qdtjant: Jag har haft mailkontakt med dem och det är Jimmy Svensson på JRM som kommer att byta mjukvara och bänka bilen ifall jag väljer Vtech.
Kommer även montera bms dual cone intake ifall jag trimmar.
Har varit i kontakt med Vtech och nu har jag även tagit kontakt med RICA.
Har mailat RICA undrar vad dom höjer laddtrycket till. Det är huvudföretaget i Holland som gör mjukvaran åt RICA.
RICA 360 Hk 520 Nm
Vtech 378 Hk 520 Nm
Vilka tror ni gör bäst mjukvara?

Detta ska även göras/gjorts:
Aerodynamic frontspoiler *Beställd*
M3-läpp till bagageluckan *Beställd*
M-sport växelspak *Monterad*
Svarta njurar *Kom men gick sönder under frakten, nya på G*
Kolfiber emblem *På G*
3,8 tums slutrör i borstad aluminium?
Solfilm
Lackbehandling Silver Seal Nano 2K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.