AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.857

Ökad effekt på min 335i

Sida 698 av 712
DK
118
DK83
335i - 08
Hej alla,

Jag har bytt lpfp nu och jag märker ingen skillnad då bilen betedde sig inte konstigt hela tiden tidigare, utan bara ibland. Pga det kassa vädret har jag inte hunnit maxa utan antisladd och logga data och se om pumpen beter sig som den ska, men det kommer.

Tänkte dock fråga er om det är normalt att tomgångsvarvtal ibland hoppar upp till 700 rpm? Vanligtvis ligger det på 550 rpm. Detta hände också några gånger innan jag bytte lpfp.

Vad jag har kunnat läsa mig till på amerikanska sidor så ska detta vara normalt. Vad säger ni?
pa
21
pauland
335i Cabriole -08 E93
DK83: låter som att du har problem med sot i insugen.
Prova valnötsblästring.
Am
48
Ame
E92
335i
Dk83:
Det kan ju även vara så att hpfp börjar bli dålig, tändstift och tändspolar när är de bytt senast?
Kan även vara så att det behövs en walnutblast.
Försök logga så gott det går
DK
118
DK83
335i - 08
Tändstift bytte jag i våras men har inte gjort nåt åt tändspolar. Walnutblast har jag inte nån koll på vad det är men ska googla upp det :) hpfp betedde sig bra sist, trots kass lpfp så jag tror /hoppas inte att det är det.
DK
118
DK83
335i - 08
Hej igen,

Kollade upp walnut blast och jag undrar om ni känner nån verkstad i Stockholmsområdet som gör sånt jobb?
Am
48
Ame
E92
335i
DK83:
vad jag vet är det inte många i sthlm som har koll på detta. Dessutom de som vill göra jobbet begär allt från 10-20k för jobbet...

Skickar pm till dig har alla prylar hemma som du kan låna

Be
7
Berkiisz
335i E92 -07
Ame är det något som du gör privat och vill tjäna en slant ? :D
Am
48
Ame
E92
335i
Berkiisz:
Nej har varken tid eller garageplats för mek. Men hjälper gärna till om det är så.
Jag ska själv ta tag i min andra bil till våren
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
Wiiii... hitta en bil tillslut:) trist att sommaren är slut:(

Blev lite dyrare än beräknat. Så hoppas verkligen bilen håller hela nästa säsong, så kan ev börjar titta närmare på
Nästa steg:)

Allt sitter redan på.som man kan önska plus lite till:p

Mitt vinter procjekt får bli, antingen montera nbt, eller mitt hemma snickrar bygge, tanken är att kunna köra MHD,Spotify,youtube, osv, direkt via Touch screen :)
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
berne, grattis till köpet. lust att dela med dig mer kring köpet så vi vet vad du kommit över för kul? :)
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
japp..

bmw 135

m3 diff
massa annat m3 saker.. för att få i hop de

wagner evo 2 ic
wagner 3" dp
n55 midpipe
dinan axelback
bms intake
bms charger pipe
osv

protuningfreaks e50 custom mapp..

å sen lite annat lull lull:) så nu väntar jag efter VÅR
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
låter som en bra grund och en rolig bil :)
Visa användare
789
johmei
335i E92
Ball bil Berne. Banåka 2017?

Vi (BMWSC) har haft en cool 135, som normalt kör med Ringrunners, på ett par träffar i år.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Johmei, det är min.
La precis ut den på Blocket nu (snyft).
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
MUC: kollade in annonsen, och har ju sett din bil live med. Stencool!
Vad har du gjort för varvtider med den? Tänker om du vet knutan, Mantorp och Gelleråsen kanske?

Vill absolut inte sänka din annons nu, skulle lätt köpa begagnad bil av dig, men fick du någon koll på boostproblemen du hade på knutan?

/DJ
MU
940
MUC
M340i - 2025
BMW-DJ, du gillar uppenbarligen bilen så du får väl köpa loss den även om jag har sett att du har lite andra planer med din 335:a! Det begärda priset på 265’ är faktiskt ett klipp för köparen när man tänker på hur mycket som är lagt på bilen.

Anledningen till att jag säljer nu är att jag helt oförhappandes fick besked om att M2:an levereras inom några veckor istället för som jag hade räknat med till våren/sommaren -17. Egentligen vill jag inte sälja 135:an (bästa och roligaste bil jag har haft) men inser själv att den bara kommer att bli stående – jag kör ytterst lite med den som det är nu och det lär knappast bli mer när man har en M2:a som behöver rastas.

Vad gäller tiderna så är det i det här fallet inte bilen utan snarare föraren som sätter begränsningen😀 Knutstorp med 135:an kör jag på 1.10 ungefär och Falkenberg på 1.03.5 någonting.

En bättre förare kapar lätt ett par-tre sekunder på de tiderna. Sen beror det på ganska mycket på däcken, ovanstående tider är med Cup-2 och de har väsentligt sämre grepp än t ex Cup-1 och Pirelli Trofeo R som jag har kört med tidigare. Å andra sidan så funkar Cup-2 mycket bättre när det är blött så det kanske är en godtagbar kompromiss eftersom det är track day körning och inte tävling vi håller på med.

Skall bli intressant att jämföra tiderna på M2:an, tror knappast att den hänger med 135:an utan att man optimerar lite på den med. Börjar nog med en lite lätt justering med cambervinklar och några bra R-däck, därefter blir det antingen ett KW-chassi igen eller Öhlins Road & Track. Motorn lär jag inte pilla på så länge garantin gäller och det verkar svårt att komma upp i nivå med N54-motorn utan att byta turbo, verkar som att 420 hästar är max vad tuning-firmorna får ut ur M2:an utan turbobyte.

Vad gäller boost-problemen så är det enligt verkstan ett litet läckage i vacuum-pumpen (heter det så?) när det blir riktigt varmt och gott. Vi får se om jag eller en eventuell köpare fixar det.
Jag har knappt kört bilen sedan Knutstorp, i princip till verkstan och till besiktning, och man blir nästan chockad vilket tryck det är i den jämfört med vardagsbilarna – så för allt annat än extrem körning är det inte minsta antydan till boost-läckage.
Till skillnad mot många andra N54 så har min aldrig gått in i limp-mode förutom vid bankörning på Ljungbyhed/Knutstorp – kan det var Skåne-luften månntro.
Visa användare
789
johmei
335i E92
MUC, tråkigt att du släpper den, men M2 verkar ju kul. Hoppas du vågar röra och köra den som 135an! Ses på banorna.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Johemi, vi får väl se om någon vill ha den annars behåller jag den och är inte jätteledsen för det. In med originalstolarna och sätta stötdämparna i ett litet mjukare läge så blir det en ypperlig daily driver. En liten smärre ombyggnad av garaget behövs dock också.
Självklart kommer M2:an att rastas ordentligt på banmöten, blir förhoppningvis premiär i början på april som vanligt!

BMW-DJ, såg att jag skrev fel på tiderna du efterlyste. Inte ens jag är så långsam på Falkenberg, 1.03.5 är tid för Kinnekulle. Falkenberg går drygt 10 sekunder snabbare, strax över 53 sekunder.
Hade sparat en massa tider i Harrys LapTimer, men dum i huvudet som man är så hade jag bara sparat det lokalt i iFånen, bytte till en ny telefon för ett tag sedan och blåste den gamla totalt. Har inga exakta tider kvar förutom lite filmer som jag lyckligtvis sparat undan på datorn.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
MUC: det låter som att vi är ganska jämna tidsmässigt. Jag har mycket att lära bakom ratten så jag tror inte att jag skulle slå dina tider med din bil heller. Kanske rätt jämna där också.

Däremot skulle jag nog tro att M2an är lite snabbare med samma däcktyp, dock bör du kunna ha lite bredare däck på den. Jag vill minnas att Magnus Thome körde runt 1,30 på Mantorp med sin M2a utan att ta i så han spricker och då har han i alla fall några sekunder bättre än mig (har för mig att jag kört 1,34 eller liknande).

Jo jag skulle gärna köpa loss 135an av dig men jag har ju redan min 335a att bygga på så det får vara. Om jag byter så känns det mer troligt att jag byter till en M4 eller en M2.

/DJ
Vad söger ni om akra till min 335 e92 n55? Värt pengarna? Låter det helt underbart lägger jag gladeligen den slanten! Har m performance nu och vill ha lite aggressivare vilket ett helaystem borde fixa, nån som har hört systemet live?

Blev väldigt besviken på bastuck slutburk på förra bilen

Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.