|
Sida 696 av 712
|
|
|---|---|
|
MUC: Kul att ses på Knutan, jag gav ju en stor del av vad jag vet där på plats. P30FF och H30FF är samma kod, H är historisk dvs lite äldre än den aktuella koden bara. Den betyder som sagt att du inte når det önskvärda turbotrycket. H29F4 / F5 är således också Historisk så dom kan vara gamla. Dom tycks i varje fall betyda att kattarna inte funkar. Kör du med catless Downpipes och vilken mapp kör du? Mvh David /DJ |
|
|
BMW-DJ, tack själv för en mycket bra anordnad trackday och för din hjälp! Nu blev det som sagt inte mycket kört för min egen del men det var kul så länge det varade. Jag har VRSF catless downpipe, grundmappen är Cobb Stg2+FMIC LT Sport IJC0S v402 som sedan är modifierad av Protuning Freaks. Mappen ska effektmässigt ligga strax över Stage2+ COBB FMIC Aggressive. I april i år så fick jag samma typ av problem på Ljungbyhed och Knutstorp och då byttes wastgate soloniderna. Därefter har jag kört 7-8 bandagar utan att problemet har återkommit. Men nu är det alltså tillbaka med samma symptom. Som jag tolkar det så är det någon komponent i turbokedjan som börjar läcka när det blir extremt varmt. Men som sedan tätar ihop igen när allt har svalnat av. När vi var vid Knutan så var jag även ute och provkörde på landsvägen och då var det ingen effekt i motorn upp till 4500-5000 varv sedan kickade det till rätt bra när turbo-2 börjar ladda. Dagen efter Knutan var jag och ute och provkörde bilen och då gick den helt normalt. Dock lyckades jag vid ett par tillfällen provocera fram det konstiga avgasljudet, det har jag aldrig lyckats med tidigare så något har förvärrats. Om jag låter bilen gå på tomgång ett par minuter direkt efter jag varmkört bilen, stänger av motorn och startar upp igen efter några minuter så låter det som läckage i avgassystemet. Ljudet försvinner dock direkt när jag kör iväg eller om jag blippar till på gaspedalen. Tyvärr vet jag inte ens om läckageljudet hänger ihop med att effekten försvinner men det känns logiskt. |
|
|
Hej gott folk, Min dator har varit paj sen ett tag, därav min frånvaro i denna tråd. Jag har inte heller kunnat logga data efter jag rengjorde VANOSen pga trasig dator. Jag ringde dock idag till Bavaria Solna för att få ett konstnadsförslag på byte av lpfp och hpfp och de skulle ta 24 000 för material och arbete!! Är inte detta lite väl dyrt? Har ni förslag på kunniga verkstäder i sthlm som kan göra jobbet lite billigare? Jag vet att OB, har föreslagit FuelIT vilka jag ska kolla upp själv men allt annat förslag är välkommet. |
|
|
DK83 Det var väldigt dyrt! Lpfp byter du själv ganska enkelt sitter under bak Sätet. Finns bra diy på hur du löser det. Hpfp kan du också byte själv men jag valde att lämna in gick på 5.5-6.5k kommer inte riktigt ihåg. Då var bavaria billigast men lämnade in på bila grupp Lidingö. Lpfp köper du för under 5k. Du spar nog 14k+ |
|
| Tack Ame. Har du tips på nån bra sida där man kan köpa lpfp? På Fuelit har de lpfp m men med större kapacitet än originalet | |
|
Hej igen, Jag har hittat båda pumparna på nätet. Första sidan är Länk Har ni nån erfarenhet av dessa? Sedan hittade jag lpfp på Länk men här finns det en till produkt som verkar tillhöra lågtryckspumpen. Vet ni om detta behövs? Det är produkten i andra länken nedanför som jag menar. Länk Länk Förresten, jag kollade med mekonomen och autoexperten för offert och de vill ha 19 400 resp 17 000 SEK för material och jobbet. Har kollat med bilia och novation också men har inte hört från dem än. |
|
|
DK83 En fråga hur kommer det sig att du ska byta båda pumparna? Har du felsökt och fått fel på bägge? Om du ändå ska byta lpfp köp en som klarar av lite mer. |
|
|
Säljer ev en M performance slutburk till våren, tänkte uppgradera till Helsystem från akrapovic! Ljudet är av högsta klass men vill ha lite mer då jag enbart har bilen som leksak😳👍 8800 mil och skicket är gott, |
|
| andrasidan, jag har pm:at dig :-) | |
| Ame, jag tänkte mest kolla priset. Enligt dataloggen så verkar hpfp klara sig bra men OB tyckte att det inte är bevis på att den är frisk. Att lpfp inte var frisk var väldigt tydlig så jag är egentligen inne på att endast byta den. Jag har inte kunnat logga data efter jag rengjorde vanosen för att se om lpfp fortfarande beter sig så där. Min dator hemma är trasig och har därför inte kunnat utvärdera datat. | |
|
DK83 Ok då förstår jag. Ser att du bor i Sthlm jag har en Lpfp liggandes vill du så kan du låna och se om det löser dina problem. Börja med att byta den pump där problemen finns för att kunna köra uteslutnings metoden. Men du gör som du vill |
|
| Ame, jag skickar pm. | |
|
Hej igen, Jag gjorde en körning som ni ser i länken nedan. Är återigen tacksam för all hjälp och tolkning av data! Länk |
|
|
DK, loggen ser bättre ut. Hur känns bilen? Några koder? Jag tycker att lågtrycket hoppar och dippar något för mycket, högtrycket hade kunnat se bättre ut också men inte katastrof. Om den ena pumpar strular kan det påverka den andra. Börja som ame säger med en sak i taget, lågtryck är billigare än högtryck. |
|
|
Tack OB! Jag är inne på samma spår. Tänkte beställa denna Länk men jag undrar om man även behöver Länk ? Som jag har förstått det så är den andra produkten ett filter bara men det känns onödigt att även byta ut den. |
|
| Bilen känns ok. Jag åkte till gbg förra helgen och den började låta konstigt (som om den inte gick på alla cylindrar) men det försvann efter jag startade om bilen. Hade felkod P2FBF om jag kommer ihåg det rätt. | |
|
Ang bränsledelen: För det priset hade jag inte köpt vad du länkade. Ska du inte trimma bilen till högre effektnivåer än säg ca 450hp så räcker det med en original lågtryckspump. Om så är fallet så föreslår jag den avsevärt billigare steg 1-pumpen från Fuel-It, se här Länk Ska du trimma mer och köra på etanolblandningar med original turbos eller uppgraderade men inte maxade turbos så köper du steg 2 pumpen, se här Länk Övrigt: Koden du fick kan tyda på problem med högtryckspumpen. Men orsaken skulle kunna vara VANOS-relaterad som ger högtryckspumpen stryk. Dvs. dålig vanos men inte högtryckspump i sig. Avvakta med nya solenoider och högtryckspump. Börja med lågtryckspumpen, utvärdera, och därefter ev. byt vanos-solenoider. Att rengöra dem hjälper som du nu har gjort, men det skjuter upp problemet ett tag och sedan får de sannolikt bytas till nya i min mening (så var det för mig). |
|
|
Jag har inte tänkt att trimma mer så steg 2 är overkill. När det gäller steg 1 pumpen från Fuelit så förstod jag det som, utifrån beskrivningen på sidan, att detta är endast en kit som installeras i serie med lpfp. Och därför kändes det onödigt att installera nåt i serie med en pump som inte är frisk. Men då måste man bocka för "Complete kit" för att även få med pumpen eller? Detta får bli steg 1 i ändringarna. Om det inte blir bättre så får jag byta vanos därefter. |
|
|
Bra poäng, det tänkte jag inte på i all hast. Tror inte att det hjälper att bocka i complete, det är bara pumpen och installationskit som jag tolkar det. Se om du kan hitta en originalpump billigare i Tyskland eller UK.. |
|
| Den jag länkade till är från Tyskland. Men jag kan kolla lite till. Annars så tycker jag att det är ok pris. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.