|
Sida 695 av 712
|
|
|---|---|
| kPa är bara en annan enhet för tryck så du kan konvertera om du vill (inställningen är för nu metriska värden på cobben om jag minns rätt). Större problem att loggen är gjord med 30% gas. Släpp relingen och gasa enligt beskrivningen som tidigare länkades. Inget kick down bara. | |
|
Hej OB, kPa är kilo Pascal. En kPa är 0.145037738 psi. Jag känner tyvärr ingen från denna forum personligen så det kan bli svårt. Jag kan se om jag kan fixa det själv på något sätt. |
|
|
Leta efter att ändra "units" då på din COBB. Plattan i mattan 3ans vxl utan antispinn nu. Lycka till! |
|
|
Hej än en gång, Jag var ute och körde nyss för att göra ett par tester. Jag ändrade enheterna också så det visar i psi. Jag gjorde mitt bästa för att trycka gasen i botten både gångerna, trots att det var lite läskigt :S Här länkarna: Länk Länk Nu hoppas jag att det har blivit rätt så ni kan hjälpa mig. Fick tre felkoder angående lambda, stopp av injektion i cylinder samt limp mode. |
|
| Din lågtryckspump ser ut att ha problem, den oscillerar mellan 30 och 90 psi. Borde ligga över 50 hela tiden. Dock verkar högtryckspumpen klara hålla begärt tryck ändå men även den får en oscillation som jag inte vet om den är OK. | |
|
Här kommer min syn på det lilla jag kunde utläsa, du har för få parametrar (se nedan). Du har ingen laddtrycksläcka. Högtryckspumpen ser bra ut i första loggen men ingen garanti att den är frisk. Lågtryck dippar och hoppar för mycket - ser inte frisk ut. Lambda såg bra ut på första loggen och helt åt skogen på andra. 1. Du behöver lägga till fler parametrar att logga. Se om du kan få till dessa på din AP: Actual Load (load) Load Requested (load) Boost (PSI) RPM (RPM) MAF Req. (WGDC) (g/s) Lambda (Bank1) (AFR) Lambda (Bank2) (AFR) STFT (Bank 1) (%) STFT (Bank 2) (%) WGDC Bank 1 (%) HPFP LPFP Timing Cyl. 1 Cyl 1 Timing Cor Cyl 2 Timing Cor Cyl 3 Timing Cor Cyl 4 Timing Cor Cyl 5 Timing Cor Cyl 6 Timing Cor 2. Byt till en annan mapp på din COBB, se till att du har senaste mapparna nedladdade från deras hemsida (gratis). Kör du på 98 oktan eller skräpig 95okt? Om svaret är 95 så byt genast. 3. Byt ut dina VANOS-solenoider om du inte redan gjort det. Enkelt att göra själv. Här är en instruktion: Länk Det är något som i princip alla behöver göra på N54an, jag har gjort det 2 ggr under åren. 4. Om lågtrycket inte blir bättre på ny mapp och 98oktan samt efter nya VANOS solenoider tror jag att du behöver byta ut pumpen. Kolla företaget FuelIT för alternativ.Kan också vara högtryckspumpen med tanke på koderna. Har du någon garanti eller försäkring som täcker bränslepumparna hade jag föreslagit att du fixat det direkt. |
|
|
OB, Jag fick ju felkod för lambda i andra körningen så det förklarar dess beteende där. 1. Jag skulle vilja lägga till fler men den dosan tillåter max 12 parametrar att logga så det är därför jag inte får med alla. Finns det nån inställning där man kan utöka antalet loggade parametrar? 2. Jag kör alltid på 98 så det är inga problem. Jag kollar upp cobbs sida för nyare mappar. 3. Jag ska byta ut vanos-solenoiderna. Har läst den länken tidigare så jag får se om jag ska göra det själv eller lämna in bilen för det. 4. Jag gör allt det där och testar igen så får vi se. Har tyvärr ingen garanti eller försäkring som täcker maskinskada (bilen är 8 år gammal så försäkringen täcker inte det). Tusen tack till alla för hjälpen. |
|
|
Är det någon här inne som kör på Kina/EBay intercooler med större framgång? Eller ska man köpa nå märkes? Dom alla ser ju likadana ut, men kanske skiljer sig i kärnan? |
|
|
Berkiisz: Intercooler skall man köpa märkesgrejer. Det är viktigt att dom håller tätt och har bra flöde. Downpipes kan man hellre spara på i så fall. /DJ |
|
|
Hej igen, Jag bytte olja och rengjorde vanos solenoiderna enligt instruktion som OB länkade till men nu när jag startar bilen så får jag fel på inlet vanos (P2A82) och bilen hamnar i limp mode :/ har försökt att radera koden flera gånger men det kommer tillbaka. Jag satte tillbaka allt som det var innan så jag kan inte komma på vad jag har gjort för fel. Några förslag? Tack på förhand. |
|
|
Ang vanos. Jag har inte läst vad OB skrev men man brukar göra rent dom och byta plats på dom. Funkar inte det så får man köpa nya och sätta dit. En sak som är oerhört viktig är att du sätter tillbaka sladdarna på rätt solenoid. Du får inte förväxla dom. Sladdarna skall alltså alltid vara på samma ställe övre/undre. Bytte själv mina i lördags. Jag vill minnas att den undre kopplingen liksom går runt (sladd uppifrån och rundar i ett U för att ansluta underifrån). Den övre tror jag då låg kopplad med sladden från ett slags separation från en annan sladd och den gick snett underifrån upp till den övre solenoiden. /DJ |
|
|
Efter många försök att radera koderna så förblir en kod kvar, utöver limp mode, och det är P2A98 (Crankshaft - inlet camshaft, correlation) |
|
|
Dj, jag var inte helt säker på att jag hade kopplat dem rätt och när du skrev det så var jag tvungen att ta en titt på det igen. Och du misstänkte rätt, det verkade vara problemet :) tusen tack för tipset! Ska logga data imorgon och se om lpfp är fortfarande svajig. Är den det så är det den som ska bytas. Återkommer när jag har loggat data imorgon. |
|
|
Hej igen, Jag pratade med Cobb angående antal loggade parametrar och de sa att man kan ha mer än tolv men att upplösningen inte blir så bra då. Jag gjorde iaf ett försök och la till alla parametrar som OB ville ha med. Den enda som inte fick plats var lpfp req psi. Själv tycker jag att det ser annorlunda ut jämfört med tidigare men det kanske har med upplösningen att göra. Här är en länk iaf och jag hoppas att ni kan hjälpa mig att tolka resultatet. Länk Tack på förhand. |
|
|
DK83 Skönt att det löste sig med vanos. Ang loggfilen. Jag är inte van vid datazap, brukar kolla mina loggar i excel... Meeen, vad jag kan se så ser det ut som att du bara loggat på tomgång? Du skall trycka på knappen för att starta loggningen precis innan du ger fullgas precis under 3000 rpm och släppa gas/avsluta loggningen direkt efter du passerat varvstopp och växlat upp till 4an. /DJ |
|
| DJ, jo jag tycker också att det är konstigt. Det var min fru som skötte start och stopp av dataloggningen medan jag försökte hålla oss kvar på vägen :) och hon kan ha gjort fel. Får väl göra om det. | |
|
Sorry för sent svar här från min sida, varit på resande fot i tjänsten. Skönt att det blev bättre med vanos. Testa med en ny logg till så håller vi tummarna för att det går i rätt riktning nu, det blev som DJ skrev bara tomgång. |
|
|
Jag gör en intressekoll här på autopower för min bil. En av de absolut bäst utrustade, snabbaste och påkostade N54orna som rullar i Sverige. Länk Hör av er vid frågor! |
|
|
Jaha fick felkod P30ff idag i samband med bankörning med BMWSC. Inte nog med det fick dessutom felkoderna H29F4/F5 och även H30FF. Bilen lät som en Nascar, något slags läckage i avgas/turbo-delarna. Jäkligt skumt för bilen gick normalt första stinten, sen körde jag in i depå efter 10-15minuter för att släppa lite luft ur däcken. Stängde av motorn efter ett par minuters tomgång, när jag startar motorn kom Nascar-ljudet. Körde ut på banan och det är ingen effekt i motorn överhuvudtaget - motorlampan tändes. Bilen fick vila en timme men samma sak, konstigt ljud och ingen effekt - dock ingen motorlampa. Det blev ingen mer körning, när jag skulle köra hem gick bilen på tomgång ett par minuter och helt plötsligt kom det vitrök och det rann ut vatten ur avgasrören. När jag kom hem efter 10mils körning vevade jag ner rutan och biljävlen lät helt normalt, tryckte på lite och visst är den lite slöare än normalt (75/80% effekt) men inte tillnärmelsevis lika slö som tidigare. Kan även nämna att jag har haft det konstiga ljudet vid tidigare tillfällen men utan reducerad motoreffekt/lampa. Några ide'r vad det kan vara? |
|
| Har ett jb4 till salu om någon ör sugen | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.