AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.839.145

Ökad effekt på min 335i

Sida 694 av 712
im
36
impaaale
335Coupe -07
johmei: Ja jag har loggat åt PTF och dom sa att allt så bra ut!
Båda gick åt skogen det började med att min pcv ventil gick sönder, ( oil catch can? ).
Var och pratade med han på verkstaden han sa att dom inte hade skurit, det var oljeläckage och lagerspel... Dom sa bara han har kört med för högt laddtryck till honom på verkstaden när han skickade in turbosarna...
Det är bara vad han på verkstaden tror säger han , han tror att den inte släpper ut tillräckligt med luft så det går ett tryck runt igen och slår i turbon? (kass på detta)
Oljeslangarna ser bra ut, filterna var lite skitiga men inte så mkt att det ska pajja turbosarna...

Sitter fast vet inte vad jag ska kolla nu, jag har kopplat 2 laddtrycks mätare en via dumpen och en direkt på chargepipen, båda laddar 1.4 bar på ptf mappen men den på chargepipen slår upp lite mellan växlingarna sen går den ner... betyder det något?

-BMW 335 COUPE-
Visa användare
789
johmei
335i E92
Det är normalt med en liten spik när spjället stänger men är dumparna tröga så slår det tillbaka hårt på turbona vilket meken verkar tro är anledningen. Du ser såna spikar på loggarna eftersom MAP-sensorn sitter innan spjället. Byt tillbaka till original/annan dump så ser du om det blir skillnad?!
im
36
impaaale
335Coupe -07
johmei: Kan jag skicka en logg till dig så kan du kolla om du ser sånna spikar?
Men det är konstigt att dom på PTF inte sa ngt när dom kollade igenom loggarna dom borde ju ha sett det?
Tack för hjälpen!

-BMW 335 COUPE-
Sjukt trist när det strular, hopps det löser sig!
im
36
impaaale
335Coupe -07
andrasidan: aa fyfan speciellt när man är så okunnig haha, Tack iaf!

-BMW 335 COUPE-
Visa användare
123
JohnnyLehti
BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006
BMW 320i m sport edition 2011
BMW M3 E46 2002
Hej alla! Jag är ny här på forumet. Bor utanför Göteborg. Jag åker troligen och hämtar en 335:a Coupe' 2012 i morgon och som vanligt kan man inte låta nånting vara utan vill göra en lagom effektuppgradering. Jag har läst igenom många sidor här och det finns mycket kunskap som inte jag besitter. Jag har åkt Sierra Cosworth i 20 år nu och det vore kul om 335.an hängde på någorlunda i alla fall :).
Vad tycker ni vore vettigaste uppgraderingarna för att hamna runt 380 hästar på N55-motorn? Intercooler känns ju självklart, sen sitter det väl bara katalysator i downpipen om jag förstått rätt? Jag orkar inte mecka av och på detta varje gång det ska besiktas så där får någon form av kat finnas kvar. Vad är lämpligt att göra på insugssidan? Öppen avlastningsventil är ju kul :).
Som sagt, alla rekommendationer är välkomna och om någon har något att sälja så är det såklart intressant efter köpet av bilen.
Tack på förhand!

Johnny
Lycka till! Spec på bilen?
Mest hk vinns på catless downpipes, jag hade kört på detta och sen raka rör med en racekat, för ljud är det eisenmann, m performance, bastuck mm på slutburken, midpipes kanske supersprint?

För att få ut mer än 2 fullgasrepor är intercooler ett måste, Både ic och downpipes ger felkoder och än värre skenande ladd så en programvara måste dit,

Cobb pch Jb4 skall du googla här vilket är dem 2 stora,

Gillar du inte atg meka hade jag åkt till stertman där lla prylar finns plus attbhan mappar åt dig,

Öppna filter kan du googla Afe och Injen eller budget bms, värstingarna är Dinan och den dyraste burken är m grupp från japan ala 20 000

Afe har ett nytt kit som ser bra ut,

Visa användare
789
johmei
335i E92
impaaale, lägg upp några loggar från innan och efter raset på Datazap så kan vi ta en titt.

Johnny, en frisk motor med bra tune tar dig nog nära. Jag har alltid varit en förespråkare av Cobb för moderata nivåer. Hör i N55-tråden kanske: Länk
Be
7
Berkiisz
335i E92 -07
Någon som har lite godis till n54 och sälja?

Intercooler , chargepipe med bov , axle back? DP's har jag redan.

Helst i stockholmstrakten.

Hör gärna av er.
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Nya luftfilter (DCI) har jag till salu om det är av intresse.
Även helt nya original tändstift
Be
7
Berkiisz
335i E92 -07
OB: du har pm :)
DK
118
DK83
335i - 08
Hej igen,

Sorry för den sena återkopplingen men har inte hunnit logga data förrän idag. Av nån konstig anledning får inte jag fram något diagram men datan finns att se ändå.

Här är länken:

Länk

Lite extra info, jag kollade felkoder för "skojs skull" häromdagen och dessa koder fanns:

P2AAF
P29F4
P29F5
P2FBF

Första felkoden som jag fick i somras var P2AAE men denna fanns inte med denna gång.
Visa användare
519
OB
DK83, du behöver nollställa dina logging-parametrar, saknar väldigt mycket. Den visar inget diagram för du saknar bl.a. RPM så den vet inte ens varvtal i nuläget.

Gör ett till försök med nollställda parametrar och logga med antispinn helt avstängt
DK
118
DK83
335i - 08
OB, hur nollställer jag parametrarna? Är det bara att bocka av dem och sen boka för igen? Jag bockade av många parametrar för att komma under 12 st, annars så loggades inte nån data.
Visa användare
789
johmei
335i E92
DK du trycker på namnen på loggkanalerna under grafen för att visa kurvor. Datazap visar RPM och Boost som standard vill jag minnas, men dessa har inte du loggat. Som OB säger så loggar du för få kanaler för att utläsa något intressant. Följ guiden: Länk till att börja med. Sen kanske du vill byta kanaler för att se bränsletillförsel o.s.v.

Angående felkoder så kanske du ska ta för vana att läsa av efter varje motorlampa samt med viss regelbundenhet för att få koll på när olika koder inträffar (och inte bara för skojs skull). Åtminstone så länge det återkommande är något som "knasar".
DK
118
DK83
335i - 08
johmei, tack för länken och tipsen. Jag gör om loggningen. Anledningen att jag bockade av många parametrar och för att komma under 12 st som jag nämnde tidigare. Men då råkade jag även ta bort boost och rpm.

Är det rpm och boost som ni vill att jag ska ha med eller finns det någon annan intressant parameter? För jag tänkte att HPFP och LPFP var av intresse och därför tog med dem.

Jag har inte fått någon motorlampa sedan i somras men jag ska kolla efter felkoder oftare för att hålla koll.
Visa användare
519
OB
Var ett tag sedan jag körde med COBB men där fanns åtminstone förr i tiden en knapp för att nollställa till fördefinierade parametrar, dvs. ett knapptryck så är det fabriksinställning på loggingparametrar. Johmei kommer med bra synpunkter.
Hoppas du får ordning på det så hjälper vi dig tolka loggarna
DK
118
DK83
335i - 08
Hej igen,

Jag provade igen nyss. Körde på 3an till max med antisladd helt avstängd. Jag valde tog bort alla parametrar och sen valde jag default parametrar men för att få med hpfp och lpfp så var jag tvungen att ta bort några parametrar men jag tror inte att dessa borde vara av intresse för denna "studie". Hur som helst, här är länken:

Länk
DK
118
DK83
335i - 08
Förresten, efter jag stoppade dataloggningen och släppte gasen kom motorlampan upp igen med reducerad effekt. Stannade och läste av följande felkoder:

P2FBF (Fuel pressure after release of the injection)

P29F2 (High-pressure fuel system, fuel pressure)

P2AAF (Fuel pump, plausibility)

P2A87 (Outlet-VANOS, mechanics)

P3100 (Limp mode)
Visa användare
519
OB
Hej!

Det är något galet med dina inställningar. Visar ett språk som jag inte förstår (kpa), se om du kan ändra det till att visa psi. Loggen går inte att tolka med nuvarande inställning.

Rekommenderar nästan att du ser om någon i Stockholmstrakten kan möta upp dig och hjälpa till. Hade du bott i södra Skåne hade jag ställt upp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.