|
Sida 693 av 712
|
|
|---|---|
| Vet inte riktigt vad priserna ligger på idag men bytte själv för två eller 3 år tidigare mitt under sommaren. Bavaria solna var billigare än bilia group men det var inga 10k tror att det gick på 6.5 eller 7.5k. Valde bmw lidingö då de hade snabbast tid. | |
| Tack Ame för återkopplingen. | |
| På Min 335 som jag köpte nyligen fick högtrycks pumpen bytt hos ags i Norrköping. Kostade 4700 totalt med pump och jobb. | |
|
Jag pratade med Cobb angående problemet och här är konversationen: After talking with our BMW experts, it seems like there are two cases where you'll run into that code. If you see a slight stumble or jerkiness in the tachometer when first starting up the car, it could be a sign that one of the pumps is going bad (The code isn't specific to HPFP or LPFP unfortunately) If you see the code coming back on after erasing it, regardless of whether or not you see any issues you should get the pumps tested to make sure they're operating correctly. The other common thing is that the code just comes up and noone can find anything wrong. Which is kind've odd, but may be related to either poor programming by BMW or a very small problem that someone misses like a kinked fuel line/hose somewhere. If your pumps test out fine and the car has no problems with fuel pressure at any point in the RPM range, you should be okay to ignore it, but make sure it's thoroughly tested first otherwise fueling issues can cause some pretty severe engine damage on turbocharged cars. Mitt svar: I have had the car for two years and I have noticed once or twice that there is been a non regular behaviour of the tachometer. It reved to 1300-1400 for a some seconds. Normally, at start, the engine runs around 1000 rpm for about 20 seconds and then goes down to 600-700 rpm and when the second exhaust pipe opens it goes down to 500 rpm. What can you guys take from that? Cobb: That usually means one of the two pumps is going bad. To figure out which one it is for sure you would need to get them tested thoroughly. Either BMW or another skillful shop that is able to make sure the pumps are running properly under all conditions. |
|
|
Som sagt, ut och logga med dig så vi kan se värdena på både lågtryckspumpen och högtryckspumpen! ;) Koden i sig säger ingenting likt COBB själva skriver. Att varvtalet inte ligger helt jämnt på tomgång behöver inte ha med pumparna direkt att göra, kan vara tändningssystemet (spole, stift eller spridare) eller annat. Så börja med att göra det rätta och logga. |
|
| Yes yes det fixar jag. Får dock bli nästa vecka eftersom jag är bortrest över helgen. | |
|
På min 135:a så får jag också en felkod angående "fuel pump", minns inte koden riktigt nu dock. Det intressanta är dock att den kommer bara när jag flashar om bilen till annan mappning. Alltså direkt efter mappning så kommer den upp, innan jag ens startar bilen. Sedan kommer den inte upp igen vid körning. Jag har ignorerat det tidigare men det är ju lite oroväckande om COBB skriver att det kan orsaka allvarliga fel på motorn om pumparna inte fungerar som de ska. Är det samma sak för mig som gäller då att köra en loggning med COBB på 3:e växeln? |
|
| Där finns en "tuner-kod" kring pumparna som man får leva med när man trimmar denna plattformen. Den är ofarlig. Ni märker om det är fel på pumparna när ni pressar bilen. | |
|
berne: Jag har en sjukt fin 335a jag överväger att släppa, som vanligt blir jag trött på att ta hand om en så fin bil och går i väggen på den fronten, Jag tog den 10 min efter den kom ut i somras, Letat över ett år efter en svensksåld alpinvit med msport, navi dkg, bluetooth och rätt individual tillval, Garanti året ut, 8900 mil, Nya däck och fälg, hankook på ABS wheels Svart skinn M performance kittad när den togs ut Performance dämpare Performance pedaler perf vinge Perf grill Pratat med tidigare ägare, problemfri för samtliga bilen är sjukt fin! Peter Mrluca45@hotmail.com |
|
|
Är det någon här inne som har uppgraderat sin org turbo? inte bytt utan bara upgradera dom. |
|
|
Någon som kan förklara varför jag får Engine fault efter att ha uppdaterat min Procede till v5.34 med maps 7-29. Jag har inte uppdaterat denna tidigare men har 2,5 SE utgåvan och har valt rätt map. Bilen går inte att köra över 3000rpm. Ska förmodligen gå över till MHD men vill veta vad som kan ha blivit fel, den gick fint innan med samma setup frånsett uppdateringarna. |
|
| berne: Menar du till att byta till större kompressorimpeller? Så funderar jag på göra det i vinter på min. Måste bara hitta någon som kan svarva och någon som kan balansera. | |
| Berne, kolla med Calle. Han uppgraderade sina oem snurror i trakten kring Stockholm/Uppsala. @Carlee82 | |
| Länk här kan man få sina aggregat uppgraderade med billet kompressordel. | |
|
Sätter nog ut min i veckan, hopps nån här tar den, 0702529260 Vh peter |
|
|
Tjena! Jag har uppgraderat mina tubros dom höll i 3 veckor sen rasa dom ... Dom på verkstaden säger att jag troligtvis har fel fjäder i dumpen, tial bov 11psi spring. Kan detta stämma att den pajjade mina turbos pga att den inte släppte ut luft i rätt tid? Någon som vet vad man ka ha för fjäder med ptf mapp? -BMW 335 COUPE- |
|
|
impaale det har jag jäkligt svårt att tro... vad är det för turbos egentligen? 11 psi fjäder är standard till denna bilen för den dumpen så det borde lira |
|
|
Jag har mailat flera handlare i staterna utan svar, vad tror ni om att ta midpipesen från ett signature active autowerke system och leda in i performance dämparen bak, synd att ta bort en så fin slutburk, |
|
|
OB: det är turbotechs uppgradering, ja jag tycker också de låter konstigt, har hamnat i tråkig sits bilen har nya turbos igen (likadana) men vågar inte köra bilen för ens jag vet vad som pajjade mina turbos, han sa att den var intryckt så vettefan... Han på turbotech sa att det var för högt laddtryck men ptf mapp kör folk med original turbos? Så uppgradera borde väl hålla utan problem? Tack för svar!! -BMW 335 COUPE- |
|
|
Impaaale, en PTFmapp är väl skräddarsydd för din bil så du/de avgör väl ladd om resten fungerar. PTF är väl dock begränsade till 21 psi vilket inte borde vara några konstigheter kortsiktigt. Du lär väl loggat åt PTF, vad säger loggarna om ladd m.m.? Vad är det som "rasade" i turbon(a)? Lagerspel med oljeläcka eller skar de(n) så turbinen inte gick runt? Gick båda åt skogen? Byggarna bör väl kunna hitta och berätta orsaken bättre än att det kort och gott är för mycket ladd?! Har de kört/loggat bilen eller hur konstaterar de överladd/dump? Borde vara lätt att se i loggar om de inte släpper på trycket vid gassläpp. Svårt för oss bakom ett tangentbord att felsöka tänker jag. Möjliga orsaker utöver mkt ladd: Igensatta/ihoptryckta oljaslangar? Skit som tagit sig in i insuget? Spel i turona redan vid montering? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.