AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.839.394

Ökad effekt på min 335i

Sida 692 av 712
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
liten uppdatering med mitt 30FC problem med tryckläckage.
Jag gav infon till verkstaden från det du skrev Johmei och de körde något "röktest" för att se om det läcker. Men de hittade ingenting och verkar inte sugna på att fortsätta någon felsökning. Det var Automek i Karlskrona.
Eftersom jag inte kan någonting själv om bilar och vill inte lära mig mekka heller så får jag väl låta det vara. Märktes bara på Autobahn vid hårdare körning.
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
om någon går i tankarna att sälja sin bil.. så skicka mig ett pm
verkstaden vill ha bra betalt för byta turbos o de renoverade aggregaten, är priset rimligt? 23440:-
Me
61
Meatos
BMW 335i -07
Har precis köpt en 335i coupe med Cobb v3 stage 1 endast och tänker göra den stage 2+ så delar sökes!
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Jag har 2 helt nya set med öppna luftfilter liggandes som inte kommer installeras. Även 6st nya original bosch tändstift som inte heller kommer installeras.
vid intresse, hör av er!
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Åsikter om tändspolar till N54....

Ska man ha BMW original eller funkar andra märken lika bra?

Finns många olika märken när man kollar bildelar24online tex....

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Sjobusen: Dom flesta kör nog BMW Original. Om du köper det så se till att du får senaste utgåvan bara. Har ju bytts artikelnr på dom många gånger för att dom gamla inte håller måttet.

/DJ
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
huligan:

vrf inte köpa nytt... blir lite dyrare, men bättre fart på bilen, är det försäkring jobb?
kan du säket deal lite med bolaget.

Länk
DK
118
DK83
335i - 08
Hej gott folk,

Jag tog min bil (335i 2008) på en europaresa med Cobb stg 1 och allt annat stock. Under andra dagen pressade jag den ganska duktigt på autobahn och körde runt 180-200 ett tag och då lyste motorlampan gult med reducerad effekt. Stannade ett tag och körde igen men lampan lyste igen efter ett tag. Tog bort tunen och körde lugnt men lampan kom upp igen. Tog bilen till BMW i Tyskland och de sökte allt men hittade inget och jag kunde köra igen. Körde utan tune resten av tiden och den kom upp igen ett par gånger till, trots att jag körde lugnt. Men stängde jag av bilen och körde igen så försvann motorlampan och bilen gick normalt igen.

Hemma så installerade jag stg 1 igen idag och kollade på felkoder och det fanns en felkod P2AAE (fuel pump). Nånting jag har dock märkt, med och utan tune sedan lampan lyste första gången, är att tomgångsvarvtalet är lite högre. Vanligtvis ligger den runt 500, vilket det gör i början, men efter att motorn blivit lite varm så ligger den på 700 och det hörs tydligt när man står still.

Nu undrar jag om ni kan hjälpa mig och "diagnosera" varför tomgångsvarvtalet är högre. Kan det ha med felkoden som har dykt upp några gånger? Kanske nån har stött på samma sak.

Tacksam för svar.
Visa användare
519
OB
Nya luftfilter till salu, se annonsen!

Länk

sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Tips på verkstad som kan montera inlets och outlets på n54?

Känns som det är värt att åka en bra bit för att få detta gjort ordentligt och för en vettig peng... :)
Visa användare
519
OB
DK83, du får spara ned en logg från en fullgasrepa i 3ans växel 2000rpm till varvstopp med antispinn avstängt. Lägg upp den på datazap.me och dela länken här så kan du få input.
DK
118
DK83
335i - 08
OB: ok, det kan jag göra. Ska jag köra på kall motor eller ska oljan komma upp till rätt temp (ca 120 grader)? Det kanske inte spelar nån roll men vill göra rätt från början.
he
122
herrbritt
BMW 135i Coupe
Audi 1.8t Avant
Volvo P1800
Varm motor. ALDRIG fullgasrepa utan genomvarm motor.
MU
941
MUC
M340i - 2025
Det känns som att högtryckspumpen håller på att klappa ihop.
Brukar börja med gul motorlampa, därefter vandrande tomgång och ofta får startmotorn mala någon/några sekunder extra.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
MUC:

Jag hade just dom symtomen och det var just högtryckpumpen (symtomen är ju välkända för detta).
Schmiedmann hade i lager och bytte min i måndags.

Men när du får motorlampa får du ju även felkod som kan läsas ut. Vad är det för kod du får då?

/DJ
MU
941
MUC
M340i - 2025
@BMW-DJ, otydligt skrivet av mig, det är inte min högtryckspump som håller på att ge upp utan jag försökte hjälpa till med problemet som DK83 har.
DK
118
DK83
335i - 08
Herrbritt: då är jag med. Jag gör det aldrig heller men tänkte bara kolla så OB inte menar något annat.

MUC och DJ: vet ni vad det skulle kosta att byta hos BMW? Bor i Solna och lämnat bilen till Bavaria för service och det skulle bli dem som skulle få det jobbet ifall pumpen behöver bytas.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
MUC: Ok, nu är jag med.

DK83: Läste ditt ursprungliga inlägg också. Jag har svårt att avgöra om din kod P2AAE härrör sig till Högtryckspump eller lågtryckspump. Jag fick själv P29F2 och den är väldigt tydlig med att det är högtryckspumpen. Detta måste du få koll på. Pumparna går ju exempelvis att logga med Cobben så man ser vilket tryck dom levererar.

OM det är högtryckpumpen så betalade jag drygt 10K för att få den bytt (både jobb och pump alltså). Jag tror att Bavaria är dyrare än så iofs.

/DJ
DK
118
DK83
335i - 08
DJ: jag läste felkoden med Cobb AP och den gav P2AAE (fuel pump). Jag surfar på nätet för att se vilken pump det rör sig om. Tror du Cobb kan svara på det?

Jag tycker att det är konstigt att BMW i Tyskland läste av bilen och inte hittade någonting medan jag själv kunde direkt se det med AP:n.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.