AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.061

Ökad effekt på min 335i

Sida 686 av 712
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Ni behöver inte oroa er för AT-lådan med den kraft ni kör med.
Många som kör med 600+ hp med lådan.
MHD och Wedge (Ken) är rätt väg att gå. Han kör inte med 400 i sin bil utan 680whp och AT-låda.. :)
se
8
serek
bmw 550i e61 m sport 2006
3
se
8
serek
hej bmw 335ix e91 jag tycker det är som en djungel fattar inte ett skit kan någon hjälpa med vilka grejer jag ska köpa och var sportavgas med kat INTERCOOLER mjukvara mmmmm mvh,serek
Visa användare
264
thuveson
335 M-pkt e92 2008
H&R 50/25-Eisenmann-Cobb AP

Peugeot 307 SW 1.6 HDI 07
"Vardaglig trotjänare"
Hej Serek

Först o främst. Du har en ix, då är det extra noga att du kolla så delarna passar ix o inte endast rwd "bakhjulsdriven".

Några saker de flesta använder sig av

Någon mjukvara ex cobb, JB4, procede mm. Ex cobb acessport v3 kostar runt 9k
Intercooler "fmic". Finns måna märken. Cobb, vrsf mm.. 4-7k
Dp catless. Downpipes utan katt. Samma märken. 4-5k
Chargepipe "laddtrycksrör". 2k
En dumpventil. Blow of valve osäker på pris
Avgassystem. Räcker med slutburkar från ex eisenmann eller supersprint, ferrita. 12k
Räcker inte det ljudet så komplettera med en x-pipe.

Jag är inte så jätteinsatt. Hoppas någon annan kan lägga till något eller korrigera mig.

The Sound From A Big M :)
he
122
herrbritt
BMW 135i Coupe
Audi 1.8t Avant
Volvo P1800
>>MHD och Wedge (Ken) är rätt väg att gå. Han kör inte med 400 i sin bil utan >>680whp och AT-låda.. :)

Beror på vilken bil du menar, en bil har DP,FMIC och lite till medan den andra bilen med 400hk är original i allt utom mjukvaran.
se
8
serek
hej vad tror ni som kan om det här 335xi cobb tuning. cobb filter, rakarör sportavgas , kl racing intercoller eller ska jag ta cobb. cobb Charge Pipe, vad behöver jag mer ?
Visa användare
789
johmei
335i E92
Serek, det blir lite konstigt när du ber oss berätta för dig vad du ska köpa eller "behöver" bara sådär?! Vi vet varken vad du vill uppnå, vilken budget du har, vad bilen skall användas till, bara att du har en 335Xi och "fattar inte ett skit". Rent krasst behöver du ingenting, bilen fungerar väldigt bra som den kom från fabrik. Försök vara specifik i dina frågor så kommer du nog få (bättre) svar. Jag kan inte avgöra vilket märke du ska köpa av respektive del, det måste du avgöra själv. Alla har sin syn på vad som "är bäst" och du hittar nog alla varianter i denna tråd.

Tips på vägen till lite mer effekt är att läsa på om de vanligaste vägarna till "tunes": Mjukvara: Cobb, MHD Flasher och/eller JB4 (piggybox). Bara det kommer ge dig ett bra bump i kraft.

Avgas ger relativt lite på dessa bilar, förutom katalysatorersättningar, iaf tills du tittar på större turbo(s) och mycket effekt 500+. Avgas för bättre ljud finns det nog bättre trådar om samt klipp på youtube.
Visa användare
519
OB
Herrbritt att Ken kör två bilar hör inte till saken när någon ställer en fråga kring oro över 400 hästar med automatlåda. Jag skrev det som ger värde..
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
För AT tycker jag mhd är bäst. Min låda funkar bra med runt 550whp single turbo.
kn
23
kniff
335iA M Sport -08
Dum fråga kanske, tycker mig gått igenom de flesta sidor men finns det någon speciell anledning till att vi här inte har samma garanti på turbos och hpfp som i staterna? pumpen kan jag väl köpa, vi kanske har renare soppa här eller något, men turbos?

Man börjar ju fundera lite med stock turbos, hpfp och en maskinskadeförsäkring som snart går ut...Någon som fått grejerna utbytta på garanti? Gick det smidigt? "Vet" BMW här hur vanligt problemet är om man försöker få de utbytta på försäkringen?
Visa användare
789
johmei
335i E92
Kniff, det är olika företag i olika länder och de agerar i mycket oberoende av varandra. BMW of North America, LLC erbjuder ett betydligt mer omfattande garanti och serviceprogram som en del av strategin för nybilsförsäljning i USA i jämförelse med det BMW Group Sverige AB erbjuder.

Det byttes pumpar och turbos även i Sverige tidigare men vi har inte lika långa garantitider och maskinskadeförsäkringen sträcker sig vanligtvis längre här, men då får du betala självrisk. Min fick nya turbos strax innan nybilsgarantin gick ut. Bilarna börjar bli gamla (pratar om N54 som haft dessa problem), nyaste är tidig 09 vilket är 7 år gamla redan så inte mkt garanti eller maskinskada kvar då?! I USA sägs de ha förlängt turbogarantin till 10 år vilket måste innebära otroligt höga kostnader. Men vad gör man inte för att bibehålla premiumstämpeln på en krävande marknad med hög betalningsförmåga.

BMW NAs garantiprogram i detalj: Länk
BMW Group Sverige ABs program i sammandrag:
Med fabriksnya bilar av märkena BMW och MINI följer ett garantipaket
som innehåller nybilsgaranti (två år), vagnskadegaranti (tre
år), rostskyddsgaranti (tolv år), lackgaranti (tre år) och fri service
(fem år för 7-serien och tre år för övriga modeller).

Som en "side note" så tycker jag det är larvigt att de byter dyra turbos pga rasslande wastegates. Om funktionen är dålig, dvs inte täta eller läcker olja, så är det förståeligt. BMW borde hittat en åtgärd till rasslet med en billigare åtgärd.
kn
23
kniff
335iA M Sport -08
Mjo. Läste även i efterhand att BMW blivit stämda i USA för just hpfp + turbos så det kan ju ha lagt lite press på dom att tillgodose sina kunder, är väl inte samma risk i lill-Sverige.

Min maskinskadeförsäkring går ut i aug men kommer nog byta till IF så den räcker två år till just in case.
St
25
Straker
335iA M-sport E92 -08
Var i kontakt med MHD(Bra service, svarar snabbt på mail) angående att flasha tillbaka till PPK och dom garanterade att det inte var några problem.

Frågade också om vår 98 passar Stage 1 98 RON-mappen och det trodde dom med största sannolikhet att det skulle göra(rätt väntat men jag gillar inte att lämna något åt slumpen). Det var OK att skicka loggar så att dom kunde verifiera att allt såg bra ut.

Passade på att fråga vad dom uppskattade effekten till på Stage 1, fick som svar 350-360hk.

Enrita: Är nyfiken, skulle du kunna utveckla varför du tycker att MHD är bäst för AT? Bättre än tex Cobb eller vad jämför du med?
Kul förresten att höra att du kör med 550hp på AT-lådan, nu är jag inte orolig längre. :)
kn
23
kniff
335iA M Sport -08
Kul att höra Straker, vi får väl återkomma båda med resultat och ev. loggar när det är dags :) Jag måste ordna mig en batteriladdare innan jag kickar igång så det blir nog nästa helg skulle jag tro.

Har du inte skaffat en obd-kabel ännu kan jag rek'a denna - Länk

Tror det var MHD som officiellt tipsade om den där.
Pa
29
Pattek
e46 330ci 01
Är de någon som sitter på inlets som är sugen på sälja? Och är de någon som kan hjälpa mej och installera alpina b3 Flash
Visa användare
519
OB
Jag har RB inlets till salu och en del andra saker. Inlets är prel.sålda men blir det inget där så hör jag av mig. Säljs i början av maj.
St
25
Straker
335iA M-sport E92 -08
Kniff: Ska bli sjukt intressant att höra dina resultat av flashningen. Tyvärr kommer jag själv inte att kunna göra den förrän i sommar, bilen står avställd på annan ort.
Tack för info angående kabeln. Beställde du därifrån? Sajten såg lite "sketchy" ut. :)
Svårt att hitta någon svensk butik som säljer denna kabel, hittade enbart denna:
Länk

Funderar på att beställa IC på en gång så att man kan köra mappen Stage1 + FMIC, då landar man förhoppningsvis på +380hk.
Svårt att hitta någon IC som är så mkt plug-n-play som möjligt. Funderade på att beställa från Topgearsolutions, frakten landar dock på ~220$. Blir alltså inte snorbilligt i slutändan.
Såg att Stertman säljer 5" Wagner "Performance" IC till hyfsat pris(6500). Verkar enkel att monterna då man kan använda originalslangarna.
Någon som har några erfarenheter av denna?
kn
23
kniff
335iA M Sport -08
Straker : Det stämmer - den fungera utmärkt, har nollat lite felkoder och sett att den fått kontakt med både MHD Flasher & BMWhat (Carly) sidan är lite sketchy och hade aldrig beställt därifrån om det inte vore för att Martial (MHD) länkat till den! Det tog en vecka att få via posten.

Wagner IC'n verkar ha fått ganska bra mottagande på e90post iaf - Länk
mr
11
mrcarle
Bmw 335i e92 -2008
Kan någon snälla svara på min fråga lite snabbt,

Vad är original laddtryck på en bmw 335i?

Mvh
Carle
Visa användare
789
johmei
335i E92
335i laddar olika beroende på miljö eftersom motorn är laststyrd och inte laddstyrd. Men maxladd brukar väl ligga runt 8 psi vill jag minnas?!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.