|
Sida 681 av 712
|
|
|---|---|
| Ska byta mina turbos till schmiedmans stage2+ närmast, kan bli intressant och se vad för siffror man kommer få där :) dock ska jag köra med 98 till och börja med sen kommer jag byta hpfp och lite smått och köra e85 =D | |
| Spännande och höra vad Schmiedmanns (Turbo DK) uppgraderingsturbos levererar. Vad innebär deras steg2+? Har bara läst kort om de alternativt de gjort reklam för och då var det "steg2", 15t kompressorhjul och TD4 turbinhjul. Det motsvarar tidigare hybrider från Vargas och RB så det är nog en sund uppgradering. Schmiedmann i ryggen med installation är inte helt fel det heller! | |
|
Tycker också det är spännande att höra om Schmiedmanns uppgraderingsturbos. Dessa byggs i Danmark vilket gör att man kan hålla ett sjukt mycket bättre pris än de som importeras från USA. Nackdelen är ju att det inte finns lika mycket erfarenhet på forumen förstås. /DJ |
|
| ST då funkar bilen fint | |
|
johmei; Han gick med på priset (done deal) och jag föreslog att komma dagen efter (tisdag). Men han föreslog istället fredag. Jag gick med på det och vi bestämde tid & plats. Sen idag ändrar han sig för ett högre bud. Det är så en extremt oseriös skojare beter sig, som alla bör akta sig för att göra affärer med. Sen att han inte vågade svara när jag ringde direkt bevisade ju tydligt att han kände sig skyldig. Lätt att vara kaxig i sms och på forum... |
|
|
Min turbouppgradering har tagit ett år nu haha blir ombyggda orgiinalturbos med 43/47mm hjul. Den mappas i bänk och grundmappen från Wedge gav 450whp på bensin, sen beslutade jag att även byta till VTT Inlets så får se hur mycket extra det ger. Hoppas på 510-520whp på bensin när den är färdigmappad, sen i vår ska Fuel-IT steg2 E85 kit installeras. Hade 290whp i "steg 0" då helt utan kattar och lätta 18", i samma bänk. |
|
|
Carlee, kul att du kommit igång ordentligt med din maskin! Kommer gå som ett skott. Mappningen från Wedge, var den aggressiv? Några loggar att dela från bänkningen? 43/47 är kompressorhjulet förmodar jag. Vad kan det vara för hjul?! 15T som sitter i de RB och VTT2 är 42/56mm vad jag vet. Turbin på VTT2 ska vara "anpassat" TD04 på ungefär samma mått som RB TD04L på 47/41,3mm (efter omdesign 2013). Sedan är det absolut inte enbart diametrar som spelar in men kanske intressant för någon som tittar på att bygga själv. Vi kommer ha ett antal olika TT-varianter att följa här då. Kul! Jag kommer själv prova Vargas (VTT2) med VRSF korta "inlets". Blir nog dåligt med bänkningar men kanske får möjlighet att jämföra med övriga på närmaste flygraka! |
|
|
Carlee82. Du skriver att du hade lätt 18", hur mycket kan en fälg påverka en bänkning? The Sound From A Big M :) |
|
|
Hej Alla Är det någon som har sneglat på helt ceramiska lager för turbobyggen? Det är ju helt outstanding gällande smörjbehov och värmetålighet. /A |
|
|
Alla de "hybrider" som diskuterats än så länge har radiallager (TD04-baserade) och inte ens kullager alltså. Enritas single har kullager men keramiskt?! det tror jag inte. De twin med kullagrade aggregat jag sett har varit specialbyggen som jag gärna haft men har inte kunskapen att få ihop. :-( Det finns några mer eller mindre experiementprodukter ute för olika standardturbo TT konverteringar (steg 3). Men tittar man på avancerad turbos och max hästar så är det singel som gäller. Finns det fler singelkonverterade N54 i Sverige än Enritas och Byggmarks Z4? |
|
|
Lite ny på turbofronten men grymt sugen på att titta lite på det. Någon som har en gammal n54 turbo liggandes som jag kan slakta och lära mig på? Behöver ju inte vara hel ii och med det. Kanske tonen fördel om den är slut, ibtressant att se vad som händer när det går sönder. |
|
|
Jag är också helfräsch på turbodelarna. Bara läst mig till lite info vid köp av mina. Har dock några turbos framför näsan (OEM, VVT2) nu vilket är intressant som du säger. Du kan egentligen titta på vilken TD04 som helst för att få övergripande uppbyggnaden skulle jag tro. WG är lite annorlunda på BMW mot andra dock. Youtube, service av N54 turbos: |
|
|
Johmei, tack! Klart intressant, bra med en länk att starta med också. |
|
|
thuvesson: Tunga och/eller stora fälgar snor effekt helt enkelt vilket märks i en bromsbänk också. Jag bromsade bilen med ~8,5kg tunga 18x8,5" BBS RK med 235/40 däck så det är rätt optimalt för hög effekt i en bänk men på tok för dåligt grepp på gatan. |
|
|
Keramisk coating har precis kommit på marknaden för N54 turbos vad jag vet. Hexon erbjuder det sedan ett par månader tillbaka. Jag har installerat RB inlets men har ett visslande ljud jag försöker jaga rätt på. Med otur är det turbona som tjuter och inget läckage (har gått igenom alla slangklämmor etc), ryker inte överdrivet, ingen ökad förbrukning på olja, håller laddtryck osv. Får se vad framtiden bjuder på, om jag väljer att bygga vidare blir det hybrider och PI för att satsa på 650-700whp som racemap och kring 550whp för vardagskörning. |
|
|
OB, jo keramisk färg för värmeisolering finns ju som ett alternativ att smeta på. Men jag tror pauland menade keramiska lager, som i kullager. Kanske missförstod jag. Klart du ska ha nya snurror OB. Dina kan väl inte klara sig länge till som du laddar på! De ger ifrån sig ett sista dödstjut. ;-) Hoppas inget tappades in vid installation av nya kanalerna men oroväckande att det kom i samband med det?! |
|
|
Carlee82. Jag visste inte att det var så påtagligt. Som sagt, greppet är ju sådär med "smala" däck. Jag bänkade min med tunga 9.5 275/35-19. Var ju dumt ja bytte från oem 18" M-fälg ;) The Sound From A Big M :) |
|
| Thuveson. Du menar väl 30-profil? Annars har du ju ändrat rullomkrets rätt ordentligt. Tom 265/30-19 är lite för stora. | |
|
Ola jag fixa bra pris på ett par "Palm Turbos steg 1" om du kan få dina att hålla till i höst ;) Thuvesson: Jag ska nog sälja en uppsättning BBS e28 om du är sugen att skaffa lätta fälgar 10x18 et21 + 11,5x18" et28 väger drygt 10kg :) |
|
| Ja, jag var ju inte direkt påläst innan jag gjorde mitt första inlägg och efter att jag förstår att det inte är kullager lager så blir ju frågeställningen lita annorlunda. Sedan kollade jag med en kille som tillverkat lager, både keramiska och stål. Han sade att chrome stål är bättre som material för turbolagring och sedan en lång utläggning som jag tappade linjen i men för hårda natrial i så små applikationer kan bli problem. Så då är ju nästa steg keramisk coating en bättre lösning. Typiskt att de som kan redan har tänkt ;-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.