|
Sida 672 av 712
|
|
|---|---|
|
Okej, då är jag med. En vanlig bil tackar dig inte för att du tankar 98. Enda gången du har användning av högre oktantal är när du trimmar. Du kan ladda på hårdare utan att soppan självantänder, varför 98 oktan i en 325 e46 är onödigt så länge allt står rätt till i motorn. När du startar bilen kall så lägger den till en helt galen tändning just för att skicka ut så mycket värme som möjligt till de främre kattarna. Har man tagit bort dom så är det ett onödigt moment, men det är ju fortfarande gött att lyssna på sången :) Det du talar om att bilen din bara ryker ur ena pipan beror som du säger på att få upp värmen fortare. Du har en ventil som är stängd vilken ökar mottrycket och på så vis bygger upp värme i avgassystemet. När kattarna uppnått rätt temp så öppnar ventilen och gaserna flödar fritt :) Konverteringen av avgaserna börjar småskaligt först vid ca 160°C men fungerar till fullo först från ca 310°C. |
|
|
Nån som vet hur mycket stryk automatlådan tål för en bmw 335i n54 -07. Max vridmoment? Kör med jb4 mapp 5, riktigt nöjd, installerade förrigår. Bara så man slipper vara orolig. :) |
|
|
Senerunal Du kan vara lugn, den tål bra mkt mer än vad ett JB4 kan erbjuda. |
|
|
har lite funderingar på cobbs downpipes. Dessa har cat är kanske inte optimalt för effekten men tänker att det kanske är lättare att klara besiktningar framöver. Vet att många kör Med utan, men hur mycket kraft förlorar man? I mitt fall så är det cobb 2+ mappen som blir aktuell |
|
|
Nån som vet nån bra guide om hur man byter vakuumslangarna? Hittar inget bra:/ -BMW 335 COUPE- |
|
|
Zand: Nej ska du byta downpipes kör med okattade, du klarar besiktningen utan problem ändå så länge bilen är rejält varm. Motorljudet blir dessutom mycket trevligare! ;) |
|
|
impaale kolla här: Länk alla info finns på e90post det är bara att söka |
|
|
impaale kolla här: Länk alla info finns på e90post det är bara att söka |
|
| Någon som råkar ha en dp fix liggandes? | |
|
Hej! Jag behöver hjälp med joicy Box stage 3. Jag har en BMW 335i -09. Jag har klantat till det och pillat på massa inställningar jag ibte har en aning om. Jag tror jag lyckats att reseta den iallafall. Men vad ska man ha för inställningar sen? Kan någon göra en idiot säker liten guide så allt blir rätt och riktigt? Tack på förhand! |
|
|
Tjena killar, har tänkt göra en wallnut blasting, nån av er som gjort detta själv och kan ge några tips? Bor i malmö vet inte vilka verkstäder som kan göra sånt.. Vad ska man betala för det om man nu hittar nån som kan göra det? Alla tips är välkommna, ha en bra kväll alla! |
|
| M-J, race på söndagkväll. Skicka mig ett PM om du vill haka på! | |
|
BMW i Uppsala har köpt utrustning för att kunna blästra nu och förut har de lånat in utrustning när det har behövts från just Malmö (om jag inte minns helt galet) så kolla med BMW |
|
|
söker delar till 335i n54, DP, DCI, IC, Avgas m,m Skicka pm. |
|
|
tjena tänkte ev. dra ner till ringen i juli och köra några varv men det jag undrar är om jag måste göra något åt oljekylningen och org. intercoolern även om jag ställer jb4'an på org. effekt? hade tänkt låta bilen svalna ordentligt mellan varige varv! någon som har erfarenhet av att köra orginalbil på ringen? bilen är en e91 från -07, manuell, 8300 mil. |
|
|
Frippey: Jag har aldrig varit på ringen men kör ju en hel del bana (tänkte köra ringen till hösten dock) Bankörning generellt är ju väldigt tufft på värmesidan, men efter vad jag hört så är ringen rätt skonsam då man får mycket kylluft på bilen. Dock kan ju Juli vara en väldigt varm månad där nere. När jag kör bana med ca 350whp, originalkylning men uppgraderat intercooler och helt öppen temostat till oljekylaren så kan jag köra ca 10 minuter på attack innan jag måste köra avkylningsvarv. Tidsmässigt är det ju ungefär vad ett varv på ringen tar (give or take några minuter) Så min gissning är att du klarar dig rätt ok, ICn blir nog heatsoaked men det innebär ju bara att den backar effekten litegrann. Är det svalt kan du säkert köra med JB4an på. Är det varmt så kanske du skall shortshifta lite och köra lite mindre effekt. /DJ |
|
| Det är nog inga problem Frippey, Ringen är mer lik väldigt, väldigt snabb landsvägskörning än det är bankörning. Kör du turistkörningen så får du oftast stå i kö flera minuter innan du kommer ut på nästa "stint" och då hinner det svalna av. Har kört 4-5 varv i rad (med köväntan) med min 135:a (orginalgrejor i motorn förutom lite högre effekt) och det är inga som helst kylningsproblem som det kan vara på en vanlig bana. Däremot blir man själv ganska slut efter några varv😀 | |
|
Tack för era svar och tips, då känner jag mig rätt lugn! Ny bromsvätska (funkar bmw orginal eller ska man satsa på någon annan?), nya belägg samt ett oljebyte ordnas innan jag sticker. Kanske en ny IC om jag får jag i en, någon som har en till salu?? :) Va nere för tre år sen med min M3 e92 och då låg tempen på över 30 grader i skuggan vilket kanske hade blivit lite jobbigt för 335'an så i år hoppas jag på lite humanare temp. :) Mvh Fredrik |
|
|
Angående bromsväskan så är det viktigare att den är ny än att det är "rätt märke". Men Motul RBF600 är bra. Viktigast är förstås att du får ut den nya vätskan i slangarna och oken. I behållaren gör den ingen skillnad. /DJ |
|
|
Hej! Ingen som har Cobb N54 Accessport V3 till salu? Vet att det kanske inte är prio ett och att foten blir tungare, men hur har bränsleförbrukningen påverkats vid normal pendlarkörning för er? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.