AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.845.631

Ökad effekt på min 335i

Sida 659 av 712
SH
150
SHARK
335i e91 m-sport
Hej, skaffat mig en 335i 07 med större ic och vishnu procede rev3 (svart Box) skulle behöva tillgång till en "command center reference guide)

För identifiering: för närvarande byter jag map med dtc knappen och kan göra andra ändringar med farthållaren.

Vill gärna veta vad jag pysslar med och skulle verkligen uppskatta lite hjälp:)

Varnade även en gång för motorfel ( gul lampa) vid full gas på 3an, denna försvann dock vid omstart och bilen går bra förutom små ryckningar ibland på jämn gas vid låga varv, var även så innan varningen och tidigare enligt gamla servicepapper. Misstänker dassiga tändstift då det närmar sig 5000mil sedan förra bytet.

Är det något annat som brukar spöka? båda turbosarna och hpfp är bytt.

Btw Riktigt rolig bil klart bättre drag än det jag hade i m3an, nu måste jag bara få ordning på detta så man får ut och gasa igen!!

Am
48
Ame
E92
335i
Shark, sök lite på e90post finns massa fakta om vishnu och annat. Kör själv med Cobb AP
Jag skulle definitivt börja med att byta stift. Kvarstår problemen felsök bilen för att se om det misständer på någon cylinder testa sedan att byta tändspolar eller byt plats på dem för att se fel koden följer med.
st
38
stridsberg90
335i e92 m-sport -08
Hej, om det är någon här som är nyfiken på hur mosselmans programvara fungerar så kan jag säga att det funkar riktigt bra. Otroligt nöjd med bilen. Haft den sedan april utan några som helst problem och den laddar på riktigt bra. En liten filmsnutt nedan 0-210.

Länk
Be
15
Bergstrom
335i Cab -07
Någon annan som har haft problem med piggyback? Har haft problem hela sommaren med trims som går i taket. Dvs bilen går in i säkerhetsläge (Bytte först HPFP, kontrollerat spridare och spolar samt kör inline). Nu verkar det som om bilen går riktigt bra med enbart flash. Har inte hunnit logga klart men slutsatsen verkar vara att min bil och piggyn inte verkar vilja lira...

En annan sak, idag var min första besiktning med enbart bakre kattarna. Kan säga såhär, pga sjukdom var de lågbemannade och bilen blev nog stillastående 25 min innan avgasproverna. De var inge vidare.. 2-4 minuters gasande och det var gränsfall och bilen gick igenom enbart pga munlädret...
Får nog slå i lite sprit i tanken nästa gång. Tilläggas skall att bilen gick med originalprogram fast med borttagna felkoder för kat och en ordentlig varmkörning innan.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Vilken piggy? Trims är höga men har du kollat så du har bra tryck med nya inlinepumpen? WOT-loggar att dela?
Säkerhetsläge, är det halv motorlampa eller map switch på piggyn? Eller båda?
Flash is the way to go i vilket fall men men..
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Caaarl: du har powerpost!
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Nuvarande startfält för Björkvik nu på söndag 31/8.
Är ni inte fler här som vill sluta upp för race och snacka lite?

1. Andreas - 996 Turbo
2. Kalle - Saab 9-3 Aero 400whp
3. Debren - 997 Turbo
4. Andreas - E63
5. Emanuel - skyline
6. Andreas - 854 T-5R "Tm Racing"
7. Stefan - M5 touring
6. Sam -BMW x5 35D 320HK 720nm
7. Ola - 335i Touring
8. Slime - Audi S2 RSR
9. Ivan - Audi S2 Avant
10. Calle - BMW 335
11.Hasse - Shelby GT500
12. Per - Porsche 996 Turbo X50
13. Allan - BMW 330dA
14. Tobias Seat cordoba cupra
15. CG - SL55 AMG Kleeman
16. Alex - Audi Rs6 Avant C6 MTM
17. Alex vän - Audi RS4 b5 730hk
18. Jimmy Bmw m3 e93
19. Andy - 9-3 Viggen
20. 335dpower - 335D steg 3
Be
15
Bergstrom
335i Cab -07
JB4, har kollat LPFP med och utan inline, har flödestestat regulatorn, jag har bytt HPFP, jag har bytt spridare mellan bank 1 och 2. Dessutom är alla spridare nya. Innan HPFP bytet så fick jag 29C Cylinder shutdown, men nu är allting sopparelaterat i sin ordning!
Nu enbart map switch.
Köpte även en ny lamba till bank 2 men har ej hunnit byta det. Det ser ju ändå ut som om piggyn är det som ställer till det. Du ger WOT allting går perfekt. Vid 4500 rpm +- 40 rpm så går trims i taket. Strax efter magrar bank 2, sen magrar bank 1 strax efter (20:1). Sen blir det map 4.
Jg hade tänkt köra piggy + backend, få det bästa utav båda världar. Speciellt sen jag fick hem BT adaptern till JB4 så man slipper massa enheter/laptop utan loggar och gör allt i telefonen.
Men eftersom bilen verkar gå precis som den ska med Wedgeflash (Har inte hunnit logga ordentligt med BT kabeln). Så antar jag att antingen är piggyn defekt eller som vissa erfarna amerikanare säger "Doesn't work out with certain cars". Men det är ju en ganska flummig och trälig slutsats..
Kan nog fixa ett par loggar, finns även en hel tråd på n54tech "Went FBO and having trouble" som är knökfull med loggar.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Bergstrom, du verkar ha bestämt dig att det är Jb4 som bråkar med din bil och flash funkar grymt. Kör flash vetja!

Har du en tråd knökfull med dina loggar kan det inte vara så svårt att hitta vid vilka variabler Jb4 mapswitchar. Det finns bara typ tre orsaker som sedan kan vara en rad andra underliggande "fel" eller trasig jb4. Låter ju som tunerelaterat och inte hårdvara. Du åker väl bara 98 förmodar jag eftersom du inte kör JB4 med flash. Kör du etanol så är det inte konstigt om trims går åt pipan. Nolla alla AFR/cps på jb4 och se till att ha vettiga inställningar i övrigt. Sedan kan du köra jb4 med vilken flash som helst. JB4 kommer välja Max boost av flash eller Jb4 map så i map4 ska den gå som utan jb4 men med loggnöjligheten m.m.
Be
15
Bergstrom
335i Cab -07
Blir ju inte många andra val förutom piggyn, eller drar du en annan slutsats så dela gärna den.
Det borde inte vara så svårt, men ändå hittas ingen lösning, har haft kontakt med såväl Terry och Russell på BMS, Steve som gör soppalösningar har jag nästan daglig kontakt med, Wedge har gjrot programvaror. Jag vet inte vad som testas nästa skall? Ingen har kvar några idéer. Ingen har längre en aning varför trims bara skenar. Allting som normalt relaterar till sådana här problem har testats/bytts ut.
Jodå, jag har kört piggy + flash hela tiden. Såväl BMS egna backends, såväl som Wedge har hjälpt mig med skräddarsydda program, bland annat både ökat och minskat fuel scalar. Problemet kvarstår.
Har provat nolla alla inställningar, raderat alla adaptioner såväl inpa/BT, flertalet gånger. Mixtrat med FOL värden.
Så flash har varit med hela tiden, jag har dock inte gått över på E85 än, just av den tanken att det måste fungera på 98 först. Onödigt mer ännu fler variabler ;).
Jo precis, om man kör 4-2, alternativt 4-3 för DME BT.
Problemet kom inte över en dag. Jag har hållt på med det här sen i April, då jag installerade piggy och FBO. Tråden på n54 är nog bland en av de längre supporttrådarna där skulle jag tro, haha.
Så det jag sökte efter är om någon haft liknande problem, som efter månaders testande inte härleder till de vanliga maskinella felen som HPFP, LPFP, LPFS, spridare, tändspolar, stift, bränsletrycksregulator, eller inställningsfel på piggyn, samt att det verkar fungera klockrent utan piggyn fast med high load flash istället (Just med tanke på att AFR sticker upp i himlen med piggy, men inte utan och då körs det ändå med betydligt högre laddtryck med enbart flash än med flash + piggy..). Men som haft liknande problem med piggys just pga av bilarna eventuellt skulle vara annorlunda på något sätt i Sverige som orsakar detta problem, alternativt om någon varit med om något liknande som resulterat i en trasig piggy.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Kört flash + jb4 större delen av denna sommaren och maxsiffror (whp/wtq) är kanske lite bättre än de med endast flash för mina flashar. Bästa performance Box tiderna är dock på endast flash. Sen är kraftleveransen klart bäst med PTFs mappning. Kört PTF + JB4 nu ett tag (någon månad) och får lite bättre top end boost med Jb4 på meth map, men lite allmänt strul med Jb4 och den förstör möjligheten att modulera boosten av någon anledning som jag inte riktigt gått till botten med. JB4 verkar inte gilla min bil på bana där allt strul yttrat sig med sporadiska Limpar och slumpmässiga koder som är blaj. Resultat just nu är att bilen är bäst med bara PTF för e50+meth men JB4 är ju kul att knappa med samt androidloggning nu när de hanterar båda bankerna och individuell tändning som är klockrent!
Visa användare
264
thuveson
335 M-pkt e92 2008
H&R 50/25-Eisenmann-Cobb AP

Peugeot 307 SW 1.6 HDI 07
"Vardaglig trotjänare"
Besiktigade bilen idag med Stage 0 på V3:an. Inga anmärkningar alls. Gott beröm för bilens skick. Det gjorde hela eftermiddagen detta! :)

The Sound From A Big M :)
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Någon som vill sälja sin cobb? Köpt en 335i e92 DKG precis :)
Tjena!

Tänkte börja höja effekten i min 335i -07 men idag hörde jag detta märkliga ljud från motorn, ljudet kommer från området vid expansionskärlet.
Vad kan detta bero på?

Se och hör i videon, ljudet jag menar hörs vid 0.4s, 0.18s och 0.25s.

Video:

A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Låter som om den käkat ärtsoppa till lunch!
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Om någon vill köpa en Open Flash Tablet så säljer jag min för 1000 kr. Den är i princip oanvänd. Det enda jag gjorde med den var att göra det första steget då den tar backup på bilens DME. Sedan tog det stopp då det inte fanns stöd för min gamla version av DME vid den tidpunkten. Nu finns det dock stöd för samtliga DMEs vad jag kan se på deras hemsida. Jag har raderat backupen från tableten så den ska inte vara "gift" med min bil längre om den ens blev det...

PMa mig vid intresse eller maila mig till sjuttisjuan at hotmail dot com.
Nu är det dags att byta koppling samt svänghjul(klonkar ut av bara hel..)
Har varit i kontakt med DLI teknik och dom rekomenderade dessa grejor:

Länk

Länk

Länk

Vad tror ni om dessa? Ok pris? Hur blir det att köra med lättat svänhjul + sinterlamell?
Be
15
Bergstrom
335i Cab -07
Nu har jag inte kört några BMWs med sinterlameller. Men bilar med ofjädrade sinterlameller brukar bli tämligen tråkiga att köra. Dragläget blir väldigt kort och körningen blir lätt ganska ryckig, du måste ge mer gas för att komma iväg då kopplingen nyper "direkt".
Påminner mig om min gamla Saab 9-3 jag hade med alldeles för mycket effekt, som tillsammans med ofjädrad sinter var hemskt att köra (bytte sedan till en Spec 3+ som var himmelsk).
Det är väl därför amerikanarna oftast kör med Spec 2 kiten till 335, de brukar i regel vara väldigt nära OEM känsla, men gillar man mer race så är ofjädrad sinter rätt väg att gå!
Tillägger återigen att jag mest har erfarenhet av dessa kopplingar i andra bilar, om 335 generellt beter sig annorlunda det får någon annan flika in med!
Mange87a:
Jag har en ny koppling till våra bilar om du vill köpa. Till 335is/550i/650i och tål muchos vridmomentos. Ingår tryckplatta å lamall, dock inget svänghjul.

Länk

Visa användare
789
johmei
335i E92
Det blir räserbil med bra hugg och mkt oväsen förmodligen. Beror helt på vad du premierar som vanligt. Kolla klipp på youtube med "single mass flywheel noise".

Jag körde Sachs performance men med organisk lamell och dubbelmassigt. Önskar lite att jag tagit ett lättat svänghjul då bilen för en del oväsen i vilket fall. =)
Jag hittade också en firma som förstärkte tryckplattan så den greppar rejält mkt hårdare. Fungerar perfekt vid aktiv körning men lite tröttsamt i köerna på Essingen. Man lär sig snart att växla så lite som möjligt samt att man lägger några minuter extra på enbenta knäböj nu. Kan inte rekommendera den tyska firman som strulade en del med leveranserna så fick åka förbi DLI för lamell till slut.

Kom ihåg att byta urtramningslager, bultar m.m.

550 kittet ser vettigt ut och väldigt billigt.
Varför säljer du Mahhbechh?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.