AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.843.294

Ökad effekt på min 335i

Sida 658 av 712
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Någon som sluter upp till Björkvik 31/8?
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
är det någon/några som åket med catless DP? på en N55? tänkte hur ni klarar er på bes?
at
3
atec
335i E90
inte svaret på din fråga tyvärr.. men besiktigade själv min n54 nyss med VRSF DPs utan kattar och Cobb stage 2+FMIC aggresive, besiktningssnubben fick inte ner CO-halten under 0,5 på förhöjdavarv,
men schysst som han va lät han mig flasha om till Valet mappen medans vi stod där och värdena blev perfekta.

Visa användare
264
thuveson
335 M-pkt e92 2008
H&R 50/25-Eisenmann-Cobb AP

Peugeot 307 SW 1.6 HDI 07
"Vardaglig trotjänare"
Hej. Här kommer 3 frågor.
Jag tänkte beställa catless dp:s från vrsf " ska vara bra". I grundutförande kostar de 359.99$ sen finns tillvalen Surface finish Cerakote high temp coating. Som jag förstår så är detta en slags legering? 1: Vad innebär detta, är det värt de extra 80$ det kostar? 2: Sen får man möjligheten att välja Downpipe Fix Included för 65$?

3: Till detta önskar jag en FMIC o möjligtvis dci. Vilket märke av FMIC ska jag kika på? Finns en hel del att välja mellan på Ebay. Kör idag med Cobb AP Stage 1 o önskar gå upp till Stage 2.

The Sound From A Big M :)
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
thuveson:

köp allt från VRSF, både DP och fmic jag hoppas du har bytt din chargepipe, om inte beställ de och:)
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Coatingen är väl ett extra lager som isolerar värme, det innebär att röret inte kommer värma det som ligger runt om lika mycket. Men å andra sidan stannar den värmen inne vilket betyder att turbos kanske går aningen varmare?

Downpipe fix behöver du inte med cobb, det finns redan i mjukvaran (std på de mappar som är för bilar med DPs)

Angående IC så hörde jag häromdagen att Cobb bygger en IC och den verkar ge bäst prestanda just nu så det är värt att kolla på.

/DJ
Visa användare
264
thuveson
335 M-pkt e92 2008
H&R 50/25-Eisenmann-Cobb AP

Peugeot 307 SW 1.6 HDI 07
"Vardaglig trotjänare"
Berne: men om jag beställer ett komplett fmic kitt så får jag väl chargepipes? Eller vad menas med kompletta kitt annars? Det sitter väl ett laddrör på vardera sida om IC:n? Vad får man pröjsa för en bra komplett FMIC? 6-7000?

DJ: okej, så om jag väljer mappen Stage 2 där dp:s är ersatta så blir det inga varningslampor/problem. Jag ska slå en kik på Cobbs hemsida.

Ska jag byta dci med när jag ändå håller på? Vad är skillnaden på den som sitter där idag o en ny förbättrad? Är det större insug?

The Sound From A Big M :)
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Helt riktigt, välj steg2 mapparna så är det fixat redan. Du kan även justera själv i dom "snällare mapparna" om du öppnar dem i ATR. Kan vara bra exempelvis vid besiktning att köra mapp 0 med DP fix.

/DJ
Testade med ett par kompisar igår kväll, hastigheter från 80-

1. 335 manuell -07, Vishnu v5, större ic (wagner)
2. 335 manuell -07, Giac 2(+?), större ic, dci, catless x4, helsystem, cai (?), lsd, h&r
3. 335 automat -13, JB4, bmw performance slutburk

Ganska jämna race upp till 200 sen blev utgången som ovan (1, 2, 3)
Bör vara nåt fel på bil 2 eller? Vad? Kan man ersätta giac med cobb rakt av? Bil 2 är byggd av Nynäshamnföretaget..

Mvh
/B
Visa användare
789
johmei
335i E92
Förmodligen mjukvaran i 2an som begränsar! Annan mjukvara så bör det vara en annan historia så länge båda bilarna är friska och kör motsvarande soppa. Installerar du Cobb så lär du förlora GIAC-mappen. Åk till "nynäshamnarna", be dem återställa OEM-mjukvara, installera sedan Cobb. Kanske kan gå att spara ner (backup) GIAC-mappen med BT-kabel för återflash men borde inte vara så enkelt.

Har 2an verkligen Dual cone och Cold air intake samtidigt?! Kanske dual cone cold air intake (DCCI?) =)
Tack johmei för feedback!
Alla kör på v-power.
Sorry, inte min bil så jag är osäker på korrekta förkortningar. Såg att han hade 2 runda luftfilter och en cold air intake.

/Bruno
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
bruno, är din bil nr 1 i listan? Om ni håller till i Uppsala kan ni ju höra om Calle är intresserad att köra med er så får ni såfall möjligheten att se skillnaden mot en 335 protuned för etanol också.

eller kom till Björkvik 31/8 och kör med oss :)
Visa användare
789
johmei
335i E92
Såg du själva filtren så var de nog inte så kalla! =)

Se till att flasha bilen för en tredjedels tank E85 och mata på mer boost med Proceden så får 2an det jobbigt även framöver! Du vill gärna öppna upp utandningsrören med andra downpipes men en hel del kan du nog hitta innan dess med lite oktan.
Min är #1
Vi gjorde en test mest på kul mellan bilarna här i Uppsala men nästa gång ska jag kontakta Calle.
Har varit på Björkvik för längesen med min Alpina B8. Gillade inte den smutsiga asfalten men det kanske blivit bättre?

Ska sluta skriva felaktiga förkortningar nu. Plaströr från front mot luftfilter.
Downpipes vill jag nog behålla, är rädd för felkoder..

Imponerade mest gjorde den nya automatlådan med riktigt rappa växlingar!

Med vänliga hälsningar
/Bruno
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Hej. Någon som har en program vara till salu fö n54 typ cobb eller så var tvungen att ta bort min...mvh
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Cado, jag har en JB4 G5 iso om du är intresserad. Har även en uppsättning 3" catless downpipes och en uppsättning AR design catted downpipes liggandes i garaget.
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Cado:

har en Vishnu Procede Rev 3 och Vishnu Meth-kit till salu.

/Janne
Be
15
Bergstrom
335i Cab -07
Arne, jag hade själv problem med 29DC på varv över 4500 med någon form utav effektökning. Körde jag original fick jag problem vid drygt 6500rpm.
Till skillnad mot vad de flesta säger verkar 29DC vara relaterad till just HPFP istället. Jag bytte min och bilen slutade med 29DC. Dessvärre har jag fortfarande problem med att AFR på bank 2 går i taket vid 4500rpm och bilen tappar kräm (JB4 går i map 4).
Original sker detta runt 6500 rpm likaså.
Nya spridare kan man tänka sig då, de är nya, bytte mellan bank 1 och 2 och kodade om. Ingen skillnad.
Stift bytta och tändspolar bytte plats.
Ska nu i dagarna byta lambda på bank 2, känns lite lustigt då AFR ligger perfekt i linje med bank 1 under hela repan till drygt 4500 rpm då den slår i taket, ett par hundra rpm senare så kommer även bank 1.
Tilläggas att LPFP är bytt samt körs med en inline.
Så roligt det är ibland ;)
Am
48
Ame
E92
335i
Bergstrom, tack jag lyckades bli av med min 29dc. Började med att byta lpfp samt nya stift och byte av tändspolar men det hjälpte dock inte bytte sedan hpfp och lpfs så försvann det. 29dc är nog hpfp relaterad.
Jag har inte hunnit logga bilen ännu behöver hjälp med att förstå mina loggs måste läsa på lite. Är sugen på att testa e30 map har inte vågat göra det innan just på grund av pumparnas ålder.
Ca
21
Caaarl
335i E92 MT -07
joxgbg: Vart i gbg bor du? Är intresserad av catless downpipes, kan komma och hämta dom om priset är rätt :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.