AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.381

Ökad effekt på min 335i

Sida 657 av 712
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Arson, jag har upplevt kugghjulet i dashboard en gång, det var ett felsäkert läge när lådan hade noterat för mycket vridmoment. Av en ren händelse så hade jag planerat oljebyte på lådan ett par dagar efter och jag bad meken kolla extra efter metallspån m.m. Allting såg fint ut och problemet har aldrig återkommit för mig (trots både E45 mappar och hård bankörning).

Angående att den tvekar så kan det ha med adaptations att göra, borde gå att göra någon reset på det.

Men om felet återkommer så börja med ett rejält byte av olja och tråg (med filter). Då kan man även få en indikation på om lådan mår dåligt eller bra.

Joxgbg: riktigt fin bil du har, underbar färg :)

/DJ
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Arson, börja med att dra ut felkoderna som bilen genererar och skriv dem här.
Även om bilen inte rullat så långt så har lådan några år på nacken, och en service med filter olja tråg är inte dumt att göra. Dock hade jag först kikat på koderna för att se om det är något som går att göra mjukvarumässigt.

Beroende på försäkringsbolag så är det möjligt att du har en chans att få hjälp av dem. Din bil är 7 år gammal och har inte gått långt. Ex. LF som jag har ger maskinskadeförsäkring till 8 år eller 10 000 mil, när något av det överstigits så gäller det inte längre.
En annan vinkel är väl om du köpt från firma så borde du ha 3 månaders garanti eller dylikt.
Ca
5
Calle.90
335 m-sport touring 6MT -2009
JB4
Funderar på catless downpipes till bilen och har läst lite om downpipe fix. Använder alla de eller går det att köra utan det utan att man får en massa felkoder osv? Har försökt att söka & läsa om det men står väldigt lite.

MVH/ Calle
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Tack för tipsen killar!

Vore tråkigt (för plånboken) om lådan skulle rasa...

Gällande felkoder och felsökning, har ni någon tips på firma eller privatperson som skulle kunna kika på bilen i Stockholmsområdet (eller längre om det behövs)? Betalar givetvis för mig.

// Mattias
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Calle.90: beror på vilket tune du kör med. Cobb behöver du inte separat dp-fix för men jb4 får du installera ett dp-fix som komplement.

Arson: Definitivt tråkigt om kopplingen skulle vara kass, men dra inte den slutsatsen än. Finns många som kan hjälpa dig i sthlm-trakten. Förslag på duktig firma är Stertman Motorsport eller Turbocenter. Ett flertal hjälpsamma grabbar du kan testa med här på forumet, hör ex. med användare enrita eller johmei
Ca
5
Calle.90
335 m-sport touring 6MT -2009
JB4
OB:
Okey, och då på besikningen är det bara att ställa på map 0 och då ska inte heller downpipe fixen synas?

MVH//Calle
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Tack för tipsen, ska kontakta någon av dessa firmor och se vad de tror.

Vad gäller "adaptations" så antar jag det betyder att lådan anpassar sig efter körstil och detta skulle kunna orsaka problem? Är det rimligt?

I sådana fall. Hur kan man nollställa?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Arson, Google är din vän ;)

Länk

/DJ
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Jo, hittade på e90post tidigare. Men frågan är just om detta kan orsaka ovan nämnda problem?
Be
15
Bergstrom
335i Cab -07
29DC kan även vara hpfp. Det var det för mig, trots att pumpen enbart var 1 år och 1000 mil.
Logga trycket.
Min genererade som lägst ca 1500psi (10 på jb4 skalan) och trots att de säger 7 är lägsta för hpfp ska fungera bra så var det vid 10 jag fick 29dc.
Efter pumpbyte ligger det runt 17/18. Vilket borde vara runt 2500 psi
Be
15
Bergstrom
335i Cab -07
Ang. Lådproblemen.
Släng in alpinas mjukvara, väldigt enkelt förutsatt att din bil är nyare än 03/07 om jag inte minns fel.
Bilen blir helt annorlunda till det bättre med snabba lätta växlingar!
Amerikanarna säger även att det hjälper den få lådan att klara mer effekt.
Så alpina mjukvara, bytt filtret och olja, köp ett färdigt kit från menat med tråg och olja gör du lätt själv på en lift. En pump med för att få i oljan, tänk på att oljan är VÄLDIGT tunn och skvätter överallt när du lossar pluggen, fråga mig hur jag vet ;)!
Efter detta nollställ adaptionen för lådan med inpa eller bt kabel.
Väldigt viktigt efter mjukvarubytet.
Lådan kommer bete sig hellustigt ett par mil efter nollställningen. Min missade växlar!
Am
48
Ame
E92
335i
Tack bergström! Har bokat in tid för hpfp närmaste tiden är 11 augusti.
Har även köpt sensorn lpfp sensorn. Just nu försöker jag byte lpfp får se hur det går.
Har någon tips på hur jag får av silver locket till lpfp sitter som berg
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Tror bilen är tillverkad 11/06 tyvärr.

Men hur fungerar det med uppgradering av mjukvara för växellådan? Är det någon här som kan göra sådana saker?

Tack på förhand!
Be
15
Bergstrom
335i Cab -07
Har du loggat din Lpfp och kollat trycket?
Sesnorn kollar du enklast lite lätt med att se hur trycket ser ut (Är grafen helt rakt och flukturerar ingenting kan det vara tecken på att sensorn är kass eftersom den "fastnat").
Dippar trycket kan det vara dags att byta lpfp alternativt sätta en inline.
Du kan använda typ en 17hylsa på en förlängning så du "knackar" på flikarna på låsringen.
Jag använder ett verktyg som Steve på n54 har tillverkat, extremt smidigt att använda.
Köp gärna ett komplett inline kit av honom så underlättar du för din ordinarie pump, och köpt med kitet.
En riktigt bra kille som dessutom hjälpt mig att få över andra grejer från staterna, med extremt låg tull/moms.
Hans kit kostar ungefär som bara en pump här, men i sverige får du inte tag i allt material, snabbkopplingar etc.
Ska du byta enbart pumpen är det väldigt enkelt så fort du fått av låsringen. Tänk bara på att du har extremt lite soppa i tanken, annars badar du i bensin.
Be
15
Bergstrom
335i Cab -07
Är den tillverkad 06 så behöver du en ny styrenhet till lådan för att få in Alpinas mjukvara, finns någon kille som gjort detta på n54tech, och kanske kunde få fram en till styrenhet, ofta säljs det ihop med lådan så inte speciellt lätt att få tag på, ialllafall här.
Börja med en olje, tråg/filterbyte och nollställ adaptionen för låda samt oljan i den. Kan göra underverk!
Be
15
Bergstrom
335i Cab -07
Jag kan göra uppgraderingen utav lådan, jag kan även flasha DME boxen. Dvs backendflash till piggyback samt highloadflash. Har de flesta verktygen mjukvarumässigt att tillgå.
Men som sagt, du behöver en ny styrenhet för detta.
Am
48
Ame
E92
335i
Tack bergstöm! Fick upp locket precis med en gammal bromsback haha.
Har inte loggat något ännu har inte inpa och bilen går 29dc så fort den går 2500 varv. Har redan köpt ny lpfp orginal från bmw bilr väl att jag gör om min gamla vid senare tillfälle.
Am
48
Ame
E92
335i
Ny Lpfp gick riktigt bra i 10 minuter sedan var 29dc tillbaka :(
Ska byta lpfp sensorn imorgon. Känns mer och mer som hpfp är slut
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
man kan testa sensor innan man byter det... det är bara att koppla upp sig med rätt utrustning. finns info som vanligt på e90post
Am
48
Ame
E92
335i
Jo jag vet får dock inte igång mitt inpa dessutom har jag redan köpt sensorn passar på att byta ändå. Har inte haft någon lust byta enbart sensorn låter bmw köra bytet av lpfs och hpfp. Fick en tidigare tid på bmw lidingö nu på tisdag sen hoppas jag att allt skall vara ok.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.