AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.476

Ökad effekt på min 335i

Sida 656 av 712
Visa användare
789
johmei
335i E92
Alla steg2-mappar från Cobb ordnar O2-koder.
at
3
atec
335i E90
steg2 mapparna hindrar ju DME från att slutföra körcykeln.. men det blir inga bekymmer på bilprovningen då när dom kollar i OBD och avgastestet går fint sen med om de bakre kattarna är varma och goa??
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
ska byta koppling på bmw 135 n55, men såg att min svänghjul var inte det bästa... kommer att köra med 550koppling, men finns det några bättre/billigare alt till svänghjulet? kollade i usa, å där ligger de på ca 1000dollar så i sverige blir det säkert runt 7-8000kr
Ro
31
Rogga_M3
BMW 335ci 2007
Hej!
En gammal fråga jag vet också att den finns i den här tråden men hittar den inte.
Vilka tändstift ska vi ha till våra bilar. Kör Cobb + fmic så kallare stift borde väl inte vara aktuellt?
Tipps på vart man köper dem till vettigt pris uppskattas.
Har även läst på E90post att vissa fått problem med misständning på tomgång efter byte och att man måste göra en reset. efter bytet. Nu var det en "gammal" tråd de sa att det gick att göra med JB4 men Cobb nämndes inte. Stämmer det att man måste utföra reset och kan man göra det med Cobben?
Tack på förhand!
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Snabb googling ger följande originalstift (dubbelkolla gärna) Bosch ZGR6STE2. En ECU reset gör du på Cobben under troubleshooting (samma som du kollar felkoder).
Kallare stift lär du inte behöva nej.

För egen del har jag labbat en del med Cobben sen jag köpte den, ATR är ett grymt bra verktyg. Jag har gjort en progressiv mappning för bankörning som verkar funka riktigt bra. Tittar även lite på en mapp för maximal power baserat på E30 mapparna från cobb. Värt att notera är att tändningen var alldeles för aggressiv för min maskin med E30 i tanken. Nu är jag uppe på E40 och har skruvat tillbaka tändning en halv grad och bilenbörjar fungera skapligt med den setupen. Mina bränslepumpar tar detta helt utan problem så jag tänkte testa med E45 som nästa steg.

Riktigt roligt är det :)

/DJ
Ro
31
Rogga_M3
BMW 335ci 2007
Toppen , tack BMW-DJ. Skönt att du säger att det löser sig med en ECU reset m COBBen.
Jag har också kommit fram till att det är Bosch ZGR6STE2 som gäller. De är inte helt lätta att få tag i dock. Om man inte köper direkt från BMW. Mekonomen har dem i sitt sortiment 201:- men inte i lager 1-14 dagars vänte tid....
Hittade dem också på bildelaronline.se för bara 100:- Men de strulade o svarade till slut att de inte fans i lager längre och föreslog NGK ZKBR 7AHTU / NGK 91785. Men de är inte till N54 motorn som jag tolkar det. Jag har ställt frågan till dem men de har inte svarat.

Ingen som testat med NGK?

ATR låter spännande. Inget jag vågar mig på än. Berätta gärna hur det går på E45
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Schmiedmann brukar ha stift hemma men de har semesterstängt till måndag om jag minns rätt. Kommer inte ihåg vad jag betalade sist.

Finns garanterat folk som testat NGK men inte jag :)

/DJ
Ro
31
Rogga_M3
BMW 335ci 2007
Tack igen BMW-DJ. Dem hade jag glömt bort. Skulle dock vilja ha stiften till helgen om det vore möjligt, så jag letar vidare. Men hittar jag inga så kontaktar jag dem. Verkar inte som om så många andra har de stiften hemma. Tack för tipset.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Atec: Inga problem att besikta med Cobb och okattade downpipes, jag har gjort det vid varje besiktning. Har aldrig haft några felkoder heller...

Am
48
Ame
E92
335i
Någon som har koll på fel kod P29CD (cylinder shut down)
Bilen går riktigt illa just nu testade med att byta stift men problemet kvarstår.
Bilen misständer så fort jag gasar och ända fel koden jag får upp är denna.
Frågan är om det hpfp eller injektorer som behöver bytas?
Visa användare
789
johmei
335i E92
29CD är väl ändå misständning på cylinder 1. Testa flytta tändspolen till annan cylinder. Rör sig problemet med spolen så byt spolen.

29DC som är cylinder shut down har jag ingen koll på.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
29DC är bränsle relaterad, troligtvis low pressure sensor eller låg tryck bränsle pump.
NGK stift fungerar kanon men bäst att köra OEM stift.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Ame, Testa att logga LPFP och HPFP när det händer, kanske tappar mycket tryck eller så

/DJ
Am
48
Ame
E92
335i
Tack grabbar!
Har även bytt plats på spolarna och kör med oem stift utan resultat. Har bokat tid på bmw för högtrycks pumpen. Ska noga ringa tillbaka och be dem även byta sensorn lågtryck. Lågtrycks pumpen är väl lättare och byta själv?
Kan även säga att stiften från på cylinder 1 såg inte alls bra ut
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
man kan testa låg tryck sensor med inpa , detsamma med låg trycks pumpen. finns info på e90post som vanligt.
Am
48
Ame
E92
335i
Tack Enrita!
Har fan ingen inpa :(
Har kabeln men har inte lyckats få igång inpa.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
E45 fungerar fint med mina pumpar också, bilen går bra men har lite problem med overboost, jobbar lite med WG tabellen för att få ordning på det.

/DJ
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Den kommer att dö snart.e30 max
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Nån som har en 335 sedan eller touring och är sugen på att byta till en 135 cab? Jag får inte in barnstolarna i caben så den får bara stå i garaget hela tiden!

Länk
Visa användare
110
Arson
323i Coupe -96
Hej hallå igen!

Upplever något skumt med min automatlåda på min BMW 335i -07.

Gasar jag fullt på 2:an så växlar den hur fint som helst till 3:an. Men när 3:an ska växla upp under full gas till 4:an så tvekar den.

En gång kändes det som när en manuell bil "missar en växel", och nästa gång rycker det till en del när den slår i nästan växel.

När den växlade från 4:an till 5:an under fullgas så blev den också konstig och visade upp ett stort kugghjul på dashboarden med ett utropstecken i. Stannade givetvis efter vägkanten och startade om bilen, och då försvann det.

Jag körde i DS-läge (både växla själv med paddlar och automat) samt DTC påslaget.
Bilen har ett PROcede trim (steg3) på sig och rullat c:a 6 600 mil.

Vad tror experterna om detta? Om växellådan är knas, skulle detta gå att ta via försäkringsbolaget?

Känns tråkigt på en bil som man ägt i 2 veckor :(

Tack på förhand.

// Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.