|
Sida 653 av 712
|
|
|---|---|
|
Hamilt0n: om priset är rätt och den är i bra skick så köper jag. Skicka PM. Bubbla: vet inte hur många som kör proceed numera (i Sverige), men vanligast var väl att man ställde den i valet mode eller helt avstängd. Har du DPs på bilen vill du ju ha något för att den inte skall kasta koder där. Berne: ang ix tror jag inte vi har haft några problem i Sverige, kanske kolla lite på de amerikanska forumen? /DJ |
|
|
BMW-DJ: får tacj för det, det blev inte en 335 ix utan en m3:) te svärfar. någon som kan hjälp mig att kolla över en logg på cobb? i vissa fall så känns de som att den tappat effect för en mille sek, |
|
|
Tjena är ny här på forumet, en flera månaders läsande kände jag mig tvungen att delta på riktigt. Köpte en BMW igår ( 335 2009 6MT) och tänkte uppgradra den antingen med cobb eller jb4, lutar mot cobb. Hur mycket tune pallar standard ic:n innan den måste bytas ut. Pallar den inte steg 1, dps och dci? Ser att de allra flesta verkar byta ic innan dom byter downpipes. Bilen kommer inte köras på bana utan bara något gaspådrag här och där. Ser framemot en lång tid med denna bil! Mvh// Calle |
|
|
Tjena Calle! Jag bytte downpipes innan jag bytte ic. Det blir enorm skillnad mot original även utan byte av ic! Jag har trimmat i tre steg. Bilen hade ett catbacksystem på när jag köpte den. 1. COBB Stage 1 Sport: Väldigt stor skillnad mot original! 2. Catless downpipes och Stage 2 Aggressive: Tydligt märkbar skillnad mot föregående steg. 3. Ny IC och Stage 2+ FMIC Aggressive: Mindre skillnad än mellan steg 1 och 2, men absolut märkbar. Jämfört med original är det gigantisk skillnad! Jag har också en 335i -09, som är jag är fullständigt förälskad i för övrigt. :-) Original är den rätt snabb, jämfört med de flesta vanliga bilar, men faktiskt rätt tråkig. |
|
|
Den IC som sitter original är ju lite för klen, men behovet av IC beror ju mycket på hur man kör. Ligger man och tuffar fram och använder kraften för några omkörningar ibland så funkar det bra med original IC. Kör man hårt och pressar bilen på växel efter växel så blir det mycket viktigare med en riktig IC. Självklart kan man byta saker i olika ordning, vill du börja med tune och DPs så gör det. Jag träffade Hamilt0n igår och köpte hans Cobb, Kul att jämföra lite med ESS. Spontant så känns det som att Cobben ger lite mer effekt framförallt på högre varvtal. Jag kör Stg 2 + FMIC Agressive. /DJ |
|
|
Kul att du testar COBB nu DJ, tror du kommer gilla användarvänligheten och dess möjligheter. Jag körde mot Hamilt0ns nya bil nu när han gått vidare till ny plattform. Riktigt snygg ISF men original hakar de inte på vår trevliga N54 ;) |
|
| någon som duktig ang cobb å logg? skulle behöva lite problem, som någon kansce kan hjälpa mig med. | |
|
berne 1. ut och logga 3ans vxl från 2500rpm till redline med antispinn/antisladd helt av (knappen intryckt i 5-10sekunder) 2. ladda upp loggen på datazap, Länk 3. skriv vilka bekymmer du tror dig ha så kan flera av oss kika på loggarna |
|
|
OB: Ja det är jäkligt kul med Cobb, mycket att sätta sig in i dock. Börjar lära mig lite om mappar, loggning, ATR och Virtual Dyno. När jag fått lite bättre koll på loggarna så ligger E30 mappen redo att testas :) ISFen var stilig, framförallt tyckte jag att den låter skönt :) /DJ |
|
|
Tjena! Hur många här kör med automat i sina 335or och hur håller lådan ihop när miltalen börjar stiga mot 12-15 000 mil? Trevlig kväll! |
|
|
Frippey: Min har gått ca 12k mil. Bytte olja i växellådan i våras och meken på Schmiedmann som gjorde jobbet sa att den såg jättefin ut. Hade något skumt mjukvarufel på lådan i vintras men det har inte kommit tillbaka. /DJ |
|
|
DJ: Okej, hade du några problem med lådan innan oljebytet eller var det i rent förebyggande syfte? Hur yttrade sig mjukvarufelet? Tycker att min kan vara lite seg och släpig innan den blir varm och funderar på att göra en service på lådan. |
|
|
Tackar för alla svar, kanske börjar med ett "chipp" denna sommar sen kanske uppgraderar och skaffar lite mer kött på benen till nästa sommar. Är det någon som ha cobb, jb4, vishnu eller något annat liggande till försäljning nu eller inom en snar framtid så är jag väldigt intresserad. Mvh Calle |
|
| Frippey, Enrita fixar Alpina flash till lådan din. Ta det lugnt, de första här har automaten och de tål mkt mer än ni jobbar på just nu. Detta så länge man inte misshandlar grejerna på onormalt sätt! | |
|
så jag misstänker att det är koppling Länk där har ni logg, DTC urkopplad 3ans växel har även en film snutt som förklar mitt problem. men det verkar ta tid att ladda upp:/ fast att den bar är 6sec |
|
|
nu kom filmen |
|
|
Den där kopplingen måste vara riktigt slut Berne. Testa lägg i hög växel, typ 5an när du kör i 60. Medan du trycker full gas "blippar" du på kopplingen så varvtalet går upp snabbt. När du släpper kopplingen ska varvtalet snabbt gå ner då kopplingen biter. Slirar det "i onödan" så är den slut. Min koppling byttes nyligen, den var ok men orkade inte längre med mina tunes. Din ser ut att vara riktigt slut. Loggen är rörig. Du ska hålla full gas direkt och håll den nere helt. Det enda man kan säga om din logg är väl att motorn gör vad den blir tillsagd. Sedan bör du ändra Cobben till att använda PSI samt logga boost istället för load, lägga till bränslepumparna, AFR samt STFT. |
|
|
johmei: tack så mycket, det var skönt på ett sett att koppling är kass, så att inte motorn håller på att haverera:P . : men om jag nu ska byta, ska man satsa på en bmw org eller tex Länk l |
|
|
johmei: tack så mycket för svaret, men då kommer ju nästa fråga, om man nu ska bytt koppling, ska man montera en bmw org, eller |
|
| Jag monterade Sachs performance men det beror väl på dina planer..OEM koppling tål OEM turbos (med max vrid på ca. 600Nm) så länge man tänker lite på kopplingen när man kör och inte roar sig för mkt. Min hade en del kvar att ge och byttes efter 14600mil. drygt 4000 mil trimmat. Sen finns det en uppsjö av alternativ beroende på vad du vill uppnå i körbarhet och tålighet mot vrid och slir. Jag som tar prestanda före komfort till en viss gräns hade önskat att jag tagit ett lättat svänghjul istället för ett nytt OEM även om det låter hemskt mycket, men är nöjd med organisk lamell och förstärkt tryckplatta.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.