AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.634

Ökad effekt på min 335i

Sida 650 av 712
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Pjotor, det finkar fint med originalstift så länge du inte skall trimma extremt hårt. Tänk bara på att byta lite oftare. Jag kör Max 2000 mil på stiften.

/DJ
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Alla ni som kör 335i,Kör ni med 98 lr 95 ?
Blir den kanske lite ryckig med 95?
Stanic, den blir knappast ryckig men lär gå bättre på 98 även om det kan vara svårt att avgöra.
Bränsleförbrukningen bör bli något lägre med 98 och eftersom det är en turbomotor med relativt mycket hk ser jag ingen anledning att köra på 95, jag kör alltid 98.
de
5
devvan
335i Coupe -09
Skaffade mig Cobb accessport v3 förra veckan men tycker den går ojämnt som tusan. Se logg här: Länk

Är det där en normal logg för en Stg 1 Agg N54? Tycker den lastar på otroligt mycket ladd vid 3200 rpm sen dippar den.. Övertryck? Någon som kan jämföra med sina loggar?

Jag har inga mods utom programvara.
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
devvan, dröjde 5sek innan du gick wot, sen när du väl kommer igång så når du inte boost target under första sekunden varför det säkert känns som att allt kommer på en gång när du väl träffar rätt nivå vid 3200varv. du har peak boost vid 4600varv

du har inga timingkorrigeringar heller
Visa användare
519
OB
om du inte gillar känslan så kan du prova att byta till "linear throttle" istället för stock, som jag antar att du kör nu
Ca
21
Caaarl
335i E92 MT -07
Tack för tipset om rengöring av solenoiden, funkat klockrent än så länge :)

Sjobusen: Tänkte också göra samma sak innan maskinskadeförsäkringen går ut. Åkte du bara till BMW och sen fixade dom resten med fb?
de
5
devvan
335i Coupe -09
"devvan, dröjde 5sek innan du gick wot, sen när du väl kommer igång så når du inte boost target under första sekunden varför det säkert känns som att allt kommer på en gång när du väl träffar rätt nivå vid 3200varv. du har peak boost vid 4600varv

du har inga timingkorrigeringar heller"

Har inte kollat igenom rådatan, gjorde en logg mha Zasquatch datalog grapher för att få en bättre översikt: Länk

Där peakar (grön/blå linje) vid 3070 rpm och 200rpm senare har laddet minskat med 2.3 psi . Läser jag loggen rätt då? Är detta normalt?

Det du säger om timing, är det bra eller dåligt? :)
de
5
devvan
335i Coupe -09
När jag ändå är igång , vad är detta för tickande motorljud:

. Kommer från vänster fram, inifrån sett...
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
kör ni alltid mer eran cobb inkopplade?
Kan någon tala om vad skillnaden är effektmässigt (hk samt vrid)
på stage 1... sport vs aggressive?
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
Tror inte de är någon jätte skillnader mellan dessa två, allt står på cobbs hemsida
Visa användare
519
OB
Tips på läsning så ni kan börja förstå lite hur bilen mår när ni kikar på loggar:

Länk
Länk
Länk

För att dela loggar till andra föreslår jag att ni använder Datazap, tveklöst bästa valet.
Länk
Hej alla BMW-nördar!

Jag tänkte bara presentera mig lite. Jag skaffade en 335i- 09 i höstas, som jag börjat trimma nu på våren. Den var ju rätt skön som den var original, men väldigt tråkig motorkaraktär. Det börjar bli ordning på det nu dock! :-)

Hittills har jag skaffat en Cobb v3, sportluftfilter från JR, Riss Racing catless downpipes och när jag köpte bilen satt det på ett catbacksystem från Bastuck. Jag kör med Stg2 LT Aggressive-mappen nu och det är enorm skillnad mot original!

Jag skaffade en ny IC också, men det strulade med anslutningarna. Jag gissar att den passar till en N55. Jag ska försöka sälja den eller skicka tillbaks den och köpa en annan variant.

Efter IC-byte får jag vara nöjd, för det börjar bli dyra delar som ska bytas för att få mer effekt sedan...

Cobb rekommenderar jag varmt ifall någon funderar på att skaffa en sådan! Jag har sett att flera kör med den här på forumet. Jag har inte satt mig in i allt än och förstår inte allt för mycket av det displayen kan visa medan man kör, men jag har inte hittat att man kan se laddtryck. Är det så eller är det jag som har missat det bara?

En annan fråga, hur exakt är hastighetsvisningen i Cobben? Jag jämförde med GPS:en och tyckte att Cobben visade lite lågt. Jag har 265/30 19", vilket bara diffar 1 % från original i rullomkrets. Jag provade bara en kort stund, så det är möjligt att GPS:en inte hade perfekt mottagning.

Jag hittade en tom öppen landsväg i går och råkade precis snudda 280-sträcket på mätaren, då visade Cobben 255 km/h. Om jag räknar på 278 km/h och tar hänsyn till den felande procenten så visar mätaren 8 % fel och det kanske kan stämma.

Nästa helg blir det dags att leka lite på Mantorp också, Teknikens Världs bandag. Det ska bli jäkligt skoj!

Hur som helst, jag är väldigt nöjd med mitt bilval och kommer säkert hänga en hel del här på forumet. Bjuder på en liten bild på pärlan med :-)

Länk

Ha det bra alla!
be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
NE HE, det gick så där med cobb, hade fel rom, har mailat cobb nu och väntar på svar:)
Hola aberg! Grym bil och lik min 😊 vi har samma avgas setup, är lite sugen på sektion 1 och 2 också , nöjd med ljudet? Fantastisk sång men kunde låtit lite mer😊
Sektion 1 och 2, vad menas med det? Ljudet var en besvikelse med bara bastucken där bak. Det var först när jag stod utanför och tjejen körde som jag anade att det nog lät rätt mysigt. Det är alldeles för mycket komfort i form av ljuddämpning i bilen. :-)

När jag fick bort kattarna däremot blev det ett bra mycket råare ljud, men jag håller absolut med dig om att det gärna kunde vara ännu mer. :-)

Öppet filter är ju ett alternativ om man vill att det ska låta mer, men jag vet inte om jag vill ha det. Visst låter det fräsigt, men lite för mycket fast & the furious för min smak tror jag. Jag har ju ändå fyllt 30 för ett tag sedan. :-)
passgen mellan downpipes och slutdämparen,

aha så du har fimpat dem bakre kattarna?

min låter helt magiskt vackert men skulle lätt kunna låta mer, fast rätt trevligt att den är helt tyst i 200 :)

bastucken låter dock mer och mer som milen läggs på,

men skulle gärna testa rostfritt hela vägen!

be
284
berne
BMW 135-08
BMW 135 -10 SÅLD
Är det någon som som kör catless på en n55? Å kör även annan dp? Tänkte vad bes säger?
sj
588
sjobusen
420d GC -16
Z4 sDrive 35i -10
Caaarl, Japp in till BMW och gnäll att det skramlar för jävligt... Sen hem och ring ditt försäkringsbolag och hänvisa till BMWs rek om att byta turbos.
Ge sedan FB:s ärendenr till BMW så att de kan skicka en kostnadsoffert till FB.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.