|
Sida 644 av 712
|
|
|---|---|
|
Länk en v2 $470 inkl frakt |
|
| Tack så mycket för tipsen OB :) det ska nog gå bra det här! Jo jag har redan fått ner den 20k satt tror det blir svårt att pruta mer :) | |
|
vokaler ja=) tankte nog pa annat under skrivandet =) Ja m3an ar haftig men vet inte varfor jag gillar 335an mer, ar ingen v8 kille helt enkelt =) M1an har ju n54an och jag tror den kan halla vardet extremt bra, jaja for se vad som sker i framtiden. Vill absolut kora bana, skulle vilja lara mig ratta pa riktigt! VH |
|
|
Andrasidan: Jag var egentligen inne på en 330 när jag hittade min 335, blev överväldigad när jag provkörde den. 335an är ju mycket billigare, men om jag inte brydde mig om kostnaden så skulle jag nog köpa en 1M. Dock sägs det att 1M är rätt lynnig med kort hjulbas och mycket effekt. Eftersom vikten är ungefär samma så tror jag nästan att en 335a kan vara minst lika snabb om man åtgärdar chassie, bromsar och diff samt högre effekt då. Om du vill börja köra bana så boka in dig på licenskursen i maj med BMW Sport Club, sen kan du hänga med oss andra och gasa av dig :-) BMWSC är en riktigt bra klubb, bra stämning och lätt att komma som nybörjare. /DJ |
|
|
Tack DJ! Helt sant det du sager, 1M kanns som att den kan bli en riktigt klassiker och den ar magiskt elak med skarm breddarna, lite sant det jag sag att alla bilar med breddare blir klassiker =) 335an ar dock oerhort stilren, alla lyckade coupe modeller ar ratt tidlosa=) Aha, vilket datum i Maj?? Jag dyker garna upp. Jag skulle behova teknik tips, aka med etc. VH |
|
|
Förutom att 335an är stilren så är den jäkligt allround också. Jag har kört ca 4000 mil om året med både 500+ mils semesterturer i Europa, vardaglig körning, tjänsteresor och bankörning. Allt i samma bil! Jag vet inte om de spikat datum för lic kurs men det brukar vara på fredag före första bankörningen. Du kan kontakta klubben och fråga. All info finns här: Länk? Nu blev det lite väl mycket off topic här, tråden skall ju handla om ökad effekt. Sorry! /DJ |
|
|
För att återgå till topic igen som DJ önskar kan jag informera om att min överprissatta lågtryckspump från Vishnu/fftec skeppades från USA igår :) två-tre veckor sen dags för PTF att mappa vagnen för E60, sen rör den nog på sig. |
|
|
Eftersom det efterfrågades ovan. BMWSC kommer att erbjuda sin årliga licensutbildning (en halv dag teori och en halvdag praktik på banan) på Mantorp Park fredagen 2/5. Det innebär att ni även kan vara med när bankörning för gatbilar erbjuds på Mantorp Park 3/5 med BMWSC. Mer information kommer på www.bmwsc.com vad det lider. Vi får se om jag klarar av att hänga på alla supertrimmade 335:or även denna säsong ;) |
|
|
vad säger ni om bromsar? kan man montera performance bromsar på e92? riktigt läckra är dem ju och lär ju vara goa på bana ? |
|
|
Tjena! Mitt första inlägg i denna makalösa tråd. Jag tänkte höra lite gällande trim på en bil som rullat en bit, bilen i fråga är en 335iA -07 e91 som rullat 12000 mil men verkar välskött (ska ev. kika på bilen i helgen). Är det riskabelt att t.ex. köra ett JB3 trim? Känner ni till någon som gjort något liknande och som sedan kört trimmat en tid efteråt och isåfall hur håller sakerna ihop? |
|
|
andrasidan: Denna tåden handlar ju egentligen om ökad effekt, inte bättre bromsar... Men ja Performance bromsar finns till 335an E92. Det finns ju andra eftermarknadskit också som passar. Jag skulle gissa att de står emot värme mycket bättre än original. Vill man ha bättre bett i bromsarna så är det bättre belägg som gör störst skillnad. Om du funderar på större bromsar så tänk på att det kräver minst 18" hjul också, många kör ju 17" på vinter och sånt vilket kan ställa till det... Frippey: Det är nog rätt många som kör många mil trimmat. Mina mil står det lite om på förra sidan. Jag tror att johmeis bil hade gått omkring 10K när han köpte den och började trimma. Eftersom bilarna med n54 är från 07-09 så är det rätt sällsynt med lågmilare nu 7 år senare. Generellt så brukar grejerna hålla riktigt bra, tänk på att serva lite oftare. Sånt som ger sig ofta är ju spridare, bränslepump och tändspolar men det gäller både trimmade och otrimmade bilar. Den största risken som jag ser är nog att turbos blir utslitna i förtid, det är ju rätt dyrt att byta. En del av oss har ju fått nya turbos p.g.a. Wastegate rattle. /DJ |
|
| Frippey, inga bekymmer skulle jag våga säga. många som gjort, inkl. jag själv. jag kör många mil om året då jag även pendlar till jobb med bilen. har nu rullat strax under 15k. Har en E91, ganska ovanligt med bra modifierade sådana när det gäller 335 så kul om vi blir fler. | |
|
Tack för era svar! Jag har läst tidigare i tråden att folk kört trimmat länge men de flesta har utgått från en bil med relativt låga mil så det var därför jag undrade lite. :) Vad gäller turbos, finns det något miltal när man brukar få börja byta dom pga slitage på otrimmade bilar? Vet att många har problem med WG rattle men detta ska vad jag förstår inte vara så vanligt på Automat-bilar och enligt nuvarande ägare är den helt tyst i motorn. OB: Kör du AT eller MT? |
|
|
Frippey, turbobyte varierar - för min del vart det vid 11k mil. Handlar om tur och otur och påverkas givetvis av körsätt. Kör AT, här är lite info om bilen på länken nedan - dock inte uppdaterade bilder, många nya saker sedan dess... Får fixa nya till våren. Länk |
|
| One more thing.. Har du länk med info om den bilen du köper? Kanske någon här som känner till den om du har tur. Och till din ursprungliga fråga där du specifikt skrev om JB3 - det är en daterad piggyback som nu ersatts av JB4. Finns många bra alternativ på marknaden där JB4 är ett av de större tillsammans med Cobb, Giac, OFT/Procede, ESS... | |
|
Okej så då är det med andra ord inte otänkbart att turbobyte kan vara aktuellt inom en ganska snar framtid. =/ Bilen i fråga är denna: Länk Tar gärna emot råd och tankar kring bilen, vet att den legat ute ett bra tag nu och givetvis funderar man ju lite på varför den inte blir såld? Fälgarna är tyvärr mycket kantskrapade och den har en buckla på motorhuven men ska vara i bra skick i övrigt. |
|
|
Ber om ursäkt, motor it is! är lite av en perfektionist och pryl galning, att ha sektion 1 och 2 org kommer reta mig, någon av er som har en bil med cat delete man kan få lyssna till? Att radera cattarna känns vettigt, är sugen på supersprints sektion 1 och 2. Vh |
|
|
Bmw dj, Vad säger du om det claus sa om att öppna filter drar in smuts och skadar turbo aggen? |
|
|
OB: När du bytte Turbos vid 11K var det för att de var slut eller var de bara p.g.a. Waste gate rattle? Mina byttes runt 4Kmil men bara för WG-rattle och det påverkar ju egentligen inte funktionen i turbos, bara att det låter lite jobbigt. Har aldrig hört någon som kört slut på turbos så tidigt. Det brukar dröja till omkring 20K mil (men påverkas förstås av trimingen). Andrasidan: Jag är skeptisk till det som Claus säger. Öppna filter används extremt mycket och vi har inte sett några negativa effekter av det. Rent teoretiskt så kan de säkert stämma att de släpper igenom lite mer men det är nog knappt märkbart. Ett annat problem som sägs kunna uppstå är att oljan från filtren dras in i luftmassemätaren och sliter ut den i förtid Det som är dillemat är ju annars vart man drar luften ifrån. Monterar man vanliga DCI från Burger så drar de den varma luften inifrån motorrummet medan andra lösningar (inkl original luftburk) kan dra kall luft från fronten istället. Men DCI släpper ju igenom mer luft å andra sidan. Jag skulle tro att det finns någon gräns i hur mycket effekt man tar ut där DCI blir bättre än andra lösningar. Den lösningen som kallas MR5 är nog en bra kompromiss egentligen. /DJ |
|
|
DJ, håller med vad du säger om turbos! Luftmassemätare finns dock inte på N54 utan den använder t-map för tryck och temperatur tillsammans med övriga sensorer för att beräkna flöde. Därför kan vi också använda atmosfäriska dumpar utan att ECUn löper amok. DCI drar så klart varmare luft vid stillastående eller låg fart. Värre vid väldigt varm motor. De ger dock betydligt bättre flöde och den relativt lilla skillnaden i insugstemp överskuggar inte flödesvinningen vid 400+ hk min mening. Men optimanlt är det inte. DCI eller ej är en debatt som kommer fortsätta men faktum är att de flesta högpresterande N54 har någon typ av DCI. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.