AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.632

Ökad effekt på min 335i

Sida 643 av 712
st
38
stridsberg90
335i e92 m-sport -08
OB och BMW-DJ tack för svaren. Nu känns det lite lugnare! Jag ser verkligen fram emot fredag, har samma känsla som när man var liten och väntade på julafton!
Min tidigare bil hade bara 250 hk så jag lär väl tycka att 390 hk duger gott, iaf till en början!

/Erik
Andrasidan, jag tror underhållet på bilen är väldigt individuellt per bil.

Jag köpte min när den hade gått 10k mil och nu har den rullat 13 och inga större problem än så länge(peppar peppar) enda jag har bytt är slitage delar, bromsklossar,däck,tändstift,olja etc.

Föresten en sak strulade med motorn för mig förra sommarn som är ett vanligt fel också, Vanos solenoiderna fick jag larm på så jag plockade bort dom och rengjorde dom och böt plats på dem och tillbaks sen har det fungerat perfekt.

Min automatiska hödjustering av lyktorna fram har strulat men det visade sig vara sensorn på bakaxeln som är trasig och att staget fram hade vänt sig åt fel på något vis.
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
stridsberg, lycka till med köpet. ett tips innan ni spikar priset för affären (kanske redan är gjort)? kör bilen med full gas till redline minst genom 2,3,4 (blir hög hastighet). om den ger motorlampa eller felkoder så kan du använda det för att pruta ned priset, kan ex. vara laddtrycksläcka eller annat som ska åtgärdas.

Har en manuell 335i själv och har kört trimmat senaste 4000 milen helt utan problem. Matar dock mycket motorväg där jag lunkar i 130 mest hela tiden, så den går inte speciellt hårt...

Det som fått bytas på den är:
* Båda turbo (garantijobb)
* HPFP (garantijobb)
* Spridare (garantijobb)

Vad jag gör med den:
* Tändstift 1000 mil
* Olja/filter 500 mil
* Hjulinställning 1ggn/år

Vad jag har för mod:
* JB4
* Okattade DP
* Bättre IC

Det känns som att den kommer gå och gå och gå i all oändlighet...
kl
16
klacko
335i -07
Vilken optimering?
Har fått förklarat av v-tech att de skickar ut en dosa där jag tanka in min data från bilen och lägger upp till dem så de sedan mappar efter just min bil vilket låder rätt bra.

Eller är jb4/cobb bättre att köra på? Då är det en standard map om jag fattat de rätt?
335i -07
Visa användare
789
johmei
335i E92
Klacko, hur tänkte du att du skulle få en custom mapp för din bil bara för att du skickar OEM mappen till dem? Det är bilen (hårdvaran) de skall mappa mot inte din OEMmapp! V-tech svamlar med andra ord. Cobb och Burger Tuning är bäst på N54, och jag föredrar Cobb som är samma modell som grej som V-tech. Du kan få mappar skräddarsydda av Protuners genom att själv logga och skicka per mail (vi har inga Cobb Protuners i Sverige tyvärr). Det är inte lika bra som att mappa på en dyno men iaf PTF som jag har erfarenhet av gör ett mycket bra jobb i att ta ut de där extra hästarna med viss marginal kvar.
kl
16
klacko
335i -07
Cobb Protuners och v-tech fungera på liknande sätt då?
Ingen för/nackdel med någon utav dem?
Jag kan ha tolkat honom fel då jag inte är super på detta med oem och custom och vad du sa...
Du säger att man kan skrädasydd map av coob och det va nog det jag får av v-tech.
Visa användare
789
johmei
335i E92
För att få en skräddarsydd mapp måste de ha ECUdata från fullgaskörning under belastning(jämn). Det vi skapar när vi "loggar". Skickar du ett antal sånna till V-tech så kan du få en skräddarsydd mapp men inte bara genom att skicka din OEMmjukvara/mapp. V-tech verkar vara en bra firma men tvivlar på att de har mer erfarenhet på just denna plattformen, N54.
kl
16
klacko
335i -07
Så föredelen med coob är att de verkar vara duktigare på N54 enligt dig och man kan få nån hk extra.
Fördelen med V-tech är dom finns i sverige och kanske är lättare att ha att göra med pga av det. Dock inte lika bra kunnskap om N54
Rätt?
Visa användare
789
johmei
335i E92
Ja, Cobb och deras dosa (Accessport) tror/tycker jag är vassast på N54. Men vill du ha lokal sälj/support att bråka på så blir det nog Vtech eller ännu bättre en statisk flash från någon tuningverkstad du har i närheten.

Är det snabb och bra support du vill ha så upplever jag Burger tuning/JB4 helt oslagbara. Svarar snabbt, kompetent och gör det där lilla extra.

Skräddarsydd/custom mapp:
Rätta mig om jag har fel men du får nog en typ av "skräddarsydd mapp" även från V-tech, men den kommer bara vara unik i att den endast fungerar på din bil. Med Cobb kan du få en mapp bara för din bil som också hanterar bilens mekaniska delar på ett unikt sätt. Det sistnämnda är det jag kalla custom-mapp som ger mer värde. Min bil exempelvis har väldigt tighta wastgates vilket gör att den skjuter över ladd på en aggressiv generisk mapp samtidigt som mitt bränslesystem hanterar mycket bränsle och kan därför trycka på mer, dock verkar mina turbos lite trötta och kräver mer för att ladda vid höga varv. Vidare kunde PTF ge mig en betydligt trevligare och lättmodulerad gasrespons än vad JB4 eller Cobb "off the shelf" mapparna gett.
Mahhbechh,

Later perfekt, da har vi valdigt lika bilar och trim,

Det ar val bara att tuta och kora da, kollade till den idag, sjukt fina bilar, nu far det bli sommar, ar nyfiken pa att hora bastuck damparen!

VH
kl
16
klacko
335i -07
PTF är om jag förstår dig rätt då cobbs custom map? eller är jag ute och svävar?
PTF är dessa Länk Det är en väl rekommenderad firma som custom tunear din bil med hjälp av COBB plattformen.

Alltså som Johmei säger, man loggar ett par loggar med bilen som man skickar in till dom och de gör lite justeringar och skickar tillbaks en ny trim fil som man lägger in i bilen och sen loggar man igen osv tills man har en trimfil som är mer unik för din bil och bättre för din bil än OTS mapparna.
Visa användare
789
johmei
335i E92
PTF (Pro Tuning Freaks) är en ProTuner som kan göra skräddarsydda mappar för Cobb och har garage i USA och Kanada. De säljer även Cobb och en massa annat skoj till våra bilar.

Cobb gör dosan (Accessport) och tillhandahåller standardmappar för olika trimningsgrad.

Du kan också själv göra/ändra Cobbmappar med Accesstuner Race.
kl
16
klacko
335i -07
Nu är jag med i matchen! :)
Det låter ju helt klart som det bästa för bilen. Ska kolla vidare på de :)
Bäst att köpa cobb via dom eller för att få deras egna mappar?
Tackar som bara den för hjälpen :)
Cobb köper du vart som, köp där det är billigast.
Suverant forum! Taggad man blir pa bilagande och kanslan att man valt ratt bil,

Far man fraga varfor ingen av er tog en 1m, sjalv har jag bott utomlands och hade ingen koll pa den bilen, 335an ar min favorit coupe modell, nasta bil kan bli en 1m da 435av var en stor besvikelse for mig.

Ursakta min dator, har en mac hemma utan svenska konsonanter.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Andrasidan: Jag saknade mest de svenska vokalerna.. ;-)

1M var/är på tok för dyr för mig och jag gillade utseendet på E92 betydligt bättre. M3 låg närmre för mig personligen. M-bilarna hade varit ett betydligt bättre val av bil för mig som köra lite bana när tillfälle ges. Men jag gör vad jag kan för att komma ifatt med chassit. :-)
kl
16
klacko
335i -07
tips på vart man billigast få tag i cobb?
Visa användare
15
MikkeNoOne
340i F31 -16
klacko

Håll utkik här så kan du ha tur att hitta cobb mm.. (oftast begagnade grejer) tille n bra peng.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.