AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.842.946

Ökad effekt på min 335i

Sida 642 av 712
den blir nog lite långsammare:) men svarta bilar är trevligt!
Am
48
Ame
E92
335i
Har äntligen fixat bilen och gjort en walnut carbon blast!

Mina portar såg verkligen inte trevliga ut massvis med olja som trängt in.
Skillnaden efter är otrolig, ingen mer orolig rpm ligger helt still, men det bästa är vilken respons bilen fått känns otroligt pigg.

Till er som funderar på detta rekommenderar jag det starkt!

Johmei: Jag har inte glömt bort dig, vart lite stressad över att få bilen klar innan min semester. Säg till så kan du få låna grejerna

Till er som använder oil catch can hur pass bra funkar dem har läst att oljan ändå tränger sig igenom. Ska man köra med eller utan?

Visa användare
789
johmei
335i E92
Ame, grymt! Hur var projektet i förhållande till dina förväntningar, lättare eller jobbigare. Bör göra en insats framöver. Får stråla ihop någon gång. Satte just på sommardäcken så man kan börja testa tunes igen. ;-)
Am
48
Ame
E92
335i
Det var faktiskt lättare än vad jag trodde det som tog sån tid för mig var boxen under insuget. Annars gick det riktigt smidigt. Det bara och säga till så kan vi ses någon dag

Det blir nog panik beställa grejer nu i veckan! Måste hitta nya fälgar och däck samt
IC som jag väntat med för länge nu... :(

Arne, vad är det du gjort?
Am
48
Ame
E92
335i
andrasidan: här har du en video du kan se, finns mycket info på e90post.

Länk
häftigt arne, så man blästrar med valnötsskal?
Blir det några träffar i sommar?
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
svar ja.

Ame, köpte du utrustningen eller hyrde du den? Hade gärna gjort detta men har inte hört någon i söder som har sakerna på plats.
Am
48
Ame
E92
335i
andrasidan: ja och ja

OB: Jag har köpt utrustningen så jag har allting hemma. Jag ringde och frågade flera verkstäder i sthlm innan jag bestämde mig för att göra det själv.
Försökte få tag på prylarna via bmw solna genom artikel nummer men de kunde inte hitta något. Hittade sedan prylarna på ecs tuning från Usa men munstycket för n54 var slut även hos bmw Usa. Hade sedan riktigt flax och hittade en kille i sthlm som hade allt hemma helt oanvänt :)

Om det är någon i sthlm som behöver göra denna åtgärd säg till så hjälper jag gärna.

OB: Vet inte vart du bor men du kanske ska på någon träff i sommar kanske vill låna grejerna då?
oerhört fint blev det arne,

jag är intresserad av proceduren, något du kam tänka dig att utföra för en slant?

vh
Samma sak här AME. Jag är intresserad av att göra detta på min motor också mot en slant såklart, alternativet känner väll jag är om vi går ihop ett gäng och gör det tillsammans en helg, Eller om man får hyra utrustningen av dig och göra det.
Visa användare
519
OB
Bor i Lund men räknar med att besöka björkvik i sommar om bilen är i tillräckligt skick. Känner att jag är skyldig både johmei och enrita några öl i nuläget, så ett besök till Stockholm bör inte heller vara avlägset i sommar. Betalar gärna precis som HM om du känner för att arbeta med detta :)
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
AME: Jag är också på om vi ska gå ihop med blästringen, men tror inte det behövs ;) Hade du problem med missfires innan?

Am
48
Ame
E92
335i
Jag har i dags läget inget garage där jag kan meka, så det blir nog att var och en öppnar sin egen bil :)

Vi kan nog styra upp så att jag skickar n54 munstycket samt blästringspistolen till dem som behöver utanför sthlm.

Det ni kommer behöva därefter är valnötsskal och en enkel kompressor 8-10 bar.

Carlee82: Jag fick inga fel koder på missfire men vart trött på att bilen gick upp och ner i varv på tomgång, det vart riktigt jobbigt då man kunde känna av vibrationerna i kupén.

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Arne: helt klart en intressant grej du gjort. Hur lång tid tog det för dig att plocka bort allting, blästra och återmontera?

Hur långt har din bil gått? Hur många mil av dessa har varit med trim?

Jag kör inte själv med Oil Catch Can men vad jag hört så är det BMS man skall ha. De som kör brukar säga att det blir en slatt när de tömmer så det är nog bra att ha... Är det tillräckligt för att kunna hälla ut det så är det ju värt att samla upp också.

/DJ
st
38
stridsberg90
335i e92 m-sport -08
Hej, är ny på detta forum och tyckte det var lägligt att bli medlem här nu när jag ska hämta en 335i på fredag.

Nu till min fråga.

Det är alltså en 335i - 08 med steptroniclåda som är trimmad och har 390 hk på veven och 540 nm. Det som är gjort på den är mosselman steg 2 samt bytt till Wagner intercooler. Den har totalt gått 7700 mil. (1100 med trimm)

Det jag är fundersam över är om steptroniclådan håller för det då jag har läst att den är lite känslig och enligt bmw ska bara klara 450 nm. Är det något mer jag bör akta mig för?

Tacksam för svar / Erik
Visa användare
519
OB
välkommen, förbered plånboken på att prioritera ditt kommande beroende för mods ;)

lådan är stryktålig, inga bekymmer med 400-430whp så du har väldigt goda marginaler om där är 390 på veven mao.

börjar du trimma ska du vara medveten om att du pressar gränserna, en del saker kommer få bytas med tiden. har du tur slipper du turboras, wastegate rassel, låg/hög-tryckspumparna som säger adjö, vattenpump, oljefilterhus som läcker osv. samtliga saker som kan gå sönder är vanligt felande delar oberoende av om du trimmar denna bil eller ej.

växellådan är lämplig att serva till skillnad från vad BMW säger. byta tråg, filter olja osv. kostar kring 5-6kkr att göra men det förlänger livet på den. det är inte en billig utgift om lådan rasar och ska uppgraderas.

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Stridsberg: jag har kört drygt 6500 mil trimmat med min automat. Inga problem. De flesta trimmade bilar i USA har också automat och det är väldigt sällan man hör om något strul. Enrita är den enda jag vet som haft problem men han har ju bland annat större turbos och rätt mycket mer hästar.

Tänk lite på att inte misshandla lådan bara ;-)

PS. AME, jag såg att jag skrev fel på ditt namn, inget illa menat där ;-) DS.

/DJ
har läst på enndel om longnterm ownership och hpfp verkar ju vara mindre skoj, hade själv ett limp mode och är ju inte kul att bli strandad på motorvägen, bör man uppgradera b pumpen eller byta ut den efter ett visst antal mil?

har en09a,

häftigt med 6000 mil trimmat, där snackar vi väl investerade pengar och mycket nöje!

vad säger ni 335 demoner om bilen i allmänhet? vilka miltal börjar underhåll kmma smygande som vattenpump etc? kan inte komma på ågon annan bil på marknaden jag vill ha, min har 8900 mil , önskar den hade 1000,, 1 m coupe vore alternativet för mig, annars uppgradera till en nyare 335 om några år!

vh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.