AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.759

Ökad effekt på min 335i

Sida 64 av 712
Tobias1980>> Jag antar att 0,58 är enligt färddatorn? Påverkas färddatorn av proceeden så att den blir lurad av mängd bensin som spridare trycker in eller liknande (dvs, var hämtar färddatorn sina uppgifter) eller stämmer den fortfarande med faktisk förbrukning?

T5 -05
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Japp det var enligt färddatorn. Proceden kan nog göra att den faktiska förbrukningen ser lägre ut på datorn än verklig MEN bara vid hög belastning då man vid låg last endast lägger på en aggresivare tändkurva, alla andra parametrar är orörda förutom wastegaten. Så 0,58 stämmer vid låg last.

Motorn är direktinsprutad vilket säkert gör sitt till för låg förbrukning.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Jag fick på motorväg i helgen med cruise control på 140 runt 0.65 med Juice Box 3 . På 120 runt 0,6.
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Hum... när började vi med eco driving?

Jagar nya fälgar nu... tyvärr så har dollar gått upp i höjden!
Så priserna är inte lika attraktiva. ;-(
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
yep tyvärr är USD uppe nu. Vad tittar du just nu på fälgarna? Jag gillar Morr väldigt mycket eller HRE med dem är för dyra tycker jag.
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Heartware: Vad är det för fel på dina svarta snygga fälgar då? för det är väl du som har en vit E90 med svarta fälgar som kört på bananpiren nån gång osv?

Längtar tills den dagen jag kan inhandla en 335´a :) Det blir förhoppningsvis om 2år.
Tills dess får jag bygga vidare på mitt E30 projekt. Nu när chassit å bromsar är uppdaterade så var de tänkt att jag skulle köra med Vortechkompressor på min smidda 2,7l motor, men nu sket det sig, så jag har beställt en välanpassad turbo istället, den ska ge ca 500-550rwhp och 600-700Nm på bakhjulen med fullt ladd från 2500rpm med E85 :) (Det är testat förut på en motor med samma setup jag har)

Tyvärr kan jag ej ha så breda bakdäck, så 0-100 är nog liknande en chippad 335i med diffbroms. För jag gissar att Heartwares gör 0-100 på ca 4,5s eller nått liknande?

Har du testat det? Original ska väl gå på ca 5,5s, någon som mätt upp det?

Vad gör en 335i om man kör 0-200km/h ? Original/chippad osv?

Mvh Nisse

__
Nisse Ljung
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
0-200 km/h = 20,2 s med en original 335i e92 automat .

// Thomas
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Angående fälgarnas storlek och påverkan på acceleration, 17" gör ingen skillnad jämfört med 19" enligt en kille som testar extremt mycket med VBOX:

Inlägget:Länk

Tråden: Länk

Så kör på med 19" med bra gummin och njut av utseende och prestanda :-)
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Det är den ofjädrade vikten som hämmar prestandan, inte tumstorleken i sig.

Och det BLIR skillnad med mer ofjädrad vikt på navet, jag har provat med riktig mätutrustning (Race Logic).

I intervallet 100-200 km/h så tappade jag 8 meter i distans och 0,6 s mellan 18" som vägde 22,5 kg/st och 20" som vägde 27,8 kg/st.

// Thomas
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
0-100 km/h-tiden påverkas inte nämnvärt, men ju högre hastigheten blir, desto större blir förlusterna.

// Thomas
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Jag märkte av att bilen hade problem att nå tophastighet trots att mina 19:tummarna var lättare än 18tummarna med över 2kg/st (fälg+däck) . Dock var det inte lika illa som 8m.

Jag skall också testa och se om det är mina kolfiber splitter som sänkte mig.

Mera testande behövs definitivt!

Ibland undrar jag varför man inte skriver ut all info tydligt så man kan bilda
en helhets uppfattning på de där trådarna =?

Han nämner ju inte vad han kör med för däck och fälg i båda scenario.
Sk
17
SkyNet
'08 BMW 135i Silver/Black
Har bestilt Breyton GTS-R i 18" til min 135i.....
ca. 8kg/stk.
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Big Tom: Vägde dina 18"-fälgar 22,5kg styck?? Är inte det rätt mycket? BMW 19" Star Spoke till 335an väger t.ex ca 12 kg styck....nästan hälften alltså...
Eller menar du att fälg + däck vägde 22,5 st.
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

SkyNet! Grattis! till ett bra val av sport fälg.

Något ni bör tänka på är hur fälgarna är gjorda också!
Det är en "STOR" skillnad på smidda fälgar och gjutna fälgar!

Mina 19 tum väger in på 20kg fram och 22kg bak
Däcken är 235 fram och 275 bak

Vill minnas att vi pratade om just vikt i början av tråden och då vägde någon M3 fälgarna. Hade för mig att de var rätt ok också.

^_^
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Skynet , vart köpte du fälgarna?
Sk
17
SkyNet
'08 BMW 135i Silver/Black
Jag har köpte dem Engros (All tyres) i Danmark... DKK. 7000+moms
De sælger ikke til private!
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Inlägg från jourhavande maskin ingenjör:

Det är inte vikten i sig utan masströghetsmoment som fälgen och däcket har runt sin rotationsaxel som spelar roll. Eftersom däcket sitter monterat längst ut är det extra viktigt att just däcket är lätt för att få lågt masströghetsmoment. Accelerationen påverkas i stor grad eftersom resulterande masströghetsmoment in på motoraxeln kvadreras med ökad utväxling. Toppfart borde teoretiskt inte påverkas, det tar bara längre tid att komma dit, får man olika toppfart beor det troligen på annorlunda friktion eller att man defacto påverkat luftmotståndet på bilen.

Luftmotståndet kan till viss del minskas genom att sänka bilen, men inte för mycket då för liten luftspalt ökar friktionen igen. Om man gör en CFD analys av luftflödet runt en bil så får man ofta en riktig "hotspot" på framdäcken, därför har en del bilar (t.ex. Honda s2000) en liten läpp framför däcken som skall leda bort luften för att minska luftmotståndet.

Kontentan vara bara att det inte bara är vikten som påverkas och att två lika tunga fälgar kan ge olika acceleration.
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Varför finns det ingen edit-funktion? Beklagar min särskrivning.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Fedorov: Självklart var vikten med både däck och fälg.

iqbad: Tyvärr är detta ett högst gammalmodigt forum, med ett passerat bäst-före-datum...
Och för att göra saken enkel kan man säga att en låg ofjädrad vikt är att föredra.
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Big Tom RS4:

Ofjädrad vikt innefattar ju även en hel del komponenter som inte roterar runt och såldes inte bidrar till masströghetsmomentet. Då är det nog bättre att bara säga att man ska ha lätta hjul (och bromskivor!). =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.