AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.840.568

Ökad effekt på min 335i

Sida 637 av 712
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
OB, jag kör 193M med Nokian Hakka 7 dubbade, 225/40fram 255/35bak å greppet är sjukt bra. Har en rejäl backe upp till huset som jag förut alltid stod å spann bakhjulen på utan att komma någonstans. Lyckades ta mig upp med dessa ifjol i både is och snö - trots bredden. Sedan ser det jävligt koolt ut på vintern.
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Det lät bra Pavel. Resultatet blev att jag köpte Vredestein Wintrac Xtreme 225/40/18 och 235/40/18, monteras i slutet av månaden tänker jag mig - får se om det blir till att sladda fram hela vintern eller ej..
På min rwd 2009 manuella bil med JB4 och okattade downpipes så får jag någon sorts vibration i bilen under hård acceleration från lägre varv. Det uppkommer endast med någon av effektmapparna och alltså inte när jag kör med originalmappen. Det är rätt lågfrekventa vibrationer, klart kännbara.

Vad kan detta bero på? Jag tänker växellåda, koppling, bakaxel mm. som får ta emot den ökade effekten.

Bytade motorolja i veckan och såg inget konstigt i den gamla oljan.

Mvh
mahhbechh jag har samma sak på min rwd -07 manuella. Har bara känt av det också när man gasar på med trimmet på och ganska låg växel, säg att man ligger på typ 4an i 50km/h och gasar på hårt. Jag tycker att det är motorn som vibrerar, men jag gör väldigt sällan det då det inte känns som att det är bra för motorn. Bättre att växla ner och låta den dra ur sig på rätt växel.
Headmaster:
Ja precis, exakt samma här. Jag har svårt att lokalisera om det är motor eller nåt annat som vibrerar, men det känns absolut inte hälsosamt för maskineriet.

Någon som vet något om det? Försökt kolla på amerikanska forum men ej funnit något av intresse där.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
låter som avgas vibration , dåligt att gasa fullt på låga varv hög växel....
Ca
21
Caaarl
335i E92 MT -07
Finns de någon vänlig själ som kan lägga upp eller maila ett kort av erat säkringsschema från en 335i E92 2007. Mitt fanns inte där de skulle och har hittat några på google men inte säker om de stämmer överens :)
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Caarl: sök på e90post , finns all där:
This is from a 05/2008 335i E92 A/T hope this helps. Some fuse layouts can be slightly different between production dates and if its a M/T or A/T.
[URL=Länk
Ri
111
Rippe
E92 335iC
E46 328
Har just sålt av 335an och tänkte höra mig för om det är nån som är i behov av en orginal IC och en bältesassistent till förarsidan (vet ej om dom passar till båda sidor) till en e92 bara att höra av er om ni är intresserade
Hej svejs! Nån som vet vilket som är bäst att köra på med sin 335:a, 235/35 19 med "vanliga" däck runt om eller 225/40 18 fram och 255/30 18 bak med run flat däck då? Vilken uppsättning är bäst om man ser till spårighet, komfort, grepp?

Har den försnämnda kombinationen nu men funderar på att byta

Angels Lie To Keep Control
Visa användare
519
OB
Skippa RFT om du undrar vad som är bäst för känslan.
19" ser bättre ut men om du letar efter prestanda kan 18" vara ett bättre val generellt sett.
19" standard, 235/35 och 265/30

Jag kör 19 på sommaren och 18 på vintern och föredrar känslan av 19. Du kan få bra grepp oavsett 18/19, välj bra däck bara.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
HadesInFlames: Det beror ju lite på vad du är ute efter RFT spårar mer än icke RFT, de är också stötigare, allt detta beroende på de hårda däckstommarna.

Sen vad det gäller däcksbredden så är det också lite vad man är ute efter. Fetare bakdäck ger bättre grepp vid kraftig acceleration och ser coolare ut, lite smalare bakdäck ger förmodligen lite högre toppfart och generellt lite bättre balans (då bilen redan är understyrd i sin natur).

Större fälgar ger större massrörelsemoment = sämre prestanda rakt fram.

Vad skall du köra? Bana, dragracing eller bara vanlig gata?

PS. om du väljer samma däcksbredd och samma ET på fälgarna fram och bak så bör du nog lägga ett par spacers bak för att det skall se bra ut. DS.

/DJ
Ca
21
Caaarl
335i E92 MT -07
Enrita: Jag har verkligen sökt som en galning, de som finns på e90post ser inte ens ut som min säkringsbox. Prolemet är löst som jag hade ändå men skulle varit fint att ha ett schema för framtiden :)
Visa användare
789
johmei
335i E92
Caarl, inte alltid lätt med sökorden men första resultatet jag fick på "e90post fuse diagram" var: Länk
Kanske lite hjälp.

Ingen som klämt ur några hästar till eller har nya erfarenheter att dela med sig av? Kanske lite bra tuningPRO erfarenheter? Uppgraderade turbos? Tråkigt om detta helt blir en annons- och däck-tråd tycker iaf jag! Jag ska själv göra mitt bästa för att skrämma ur lite mer ur min till våren, lovar.
Visa användare
519
OB
Jag har fått hem stödjande mods i julklapp, ER Chargepipe och Forge DV's, klämmer väl inte ut någon mer kraft men känns tryggare framåt. När vintern är slut ska jag styra upp en eller två mappar från PTF, E50 som bus och en vanlig 93-mapp för vardaglig körning. Förutsättningen är att jag lyckas komma till rätta med inköp och bästa installationsanvisningarna för walbro lpfp.

Tänker mig att använda den enklare lösningen med inline 255, och all hjälp på traven dit är välkommen.
- Om annan lpfp-lösning föreslås skriv gärna det med motivation.
- Erfarenhet av lösningen?.
- Någon som avråder från uppgr?

Terry's DIY: Länk
Öv DIY med bilder (innehåller "shoppinglista"): Länk

Det som gjort att jag inte beställt än är oklarhet för installation samt att jag inte vet vart jag hittar samtliga delar, se inköpslistan på 7 punkter i DIY nr 2.
- Hur hittar jag de exakta nödvändiga delarna för installation? ("sök ebay" duger inte, jag har försökt och får fram pump och filter åtminstone)
- Enrico skrev några månader sedan i ett PM att filtret som används (Fram G3802A Fuel Filter, antar jag) inte behövdes, jag förstår inte varför och det står inte i de DIY's som jag läst. Kan vi utveckla?
Visa användare
789
johmei
335i E92
Delarna du är ute efter finns på EBay. Har själv letat fram alla delar tidigare. Dock visade det sig att jag hade tillräckligt knackskydd vid e40 för att maxa Stock turbos vid 18,5-19PSI och behövde ingen ny pump. OB, har du testet hur mkt etanol du kan köra med din stock pump?! Utan att klämma på med mer än 19PSI räcker bränslet och knackskyddet vid e40 på min bil iaf. Skulle jag få i större snurror så skulle dock mer bränsle behövas i form av ny pump eller sekundär bränsletillförsel (meth).

Angående filtret så är det överflödigt då du fortfarande använder det vanliga filtret. Det finns med i DIY för art de ville utnyttja kopplingarna/piparna på filtret för att koppla på men man kunde hellre använda en skarvkoppling för att slippa filtet. Det är ganska trångt att få ner allt. Tips på vägen, glöm inte koppla returen till hinken..

För att förenkla tankning kör jag vanligtvis ca e35 då det motsvarar 2/1 blandning 98/E85. Har även kört meth men det ger inget mer så länge man inte trycker på med mer boost. Min senaste methmapp från PTF ger 19,5 PSI och har något bättre effekt men tändningen var "maxad" redan utan meth.

Helt rätt att gå med PTF, helt annan powerleverans än Cobb OTF mapparna.
Visa användare
519
OB
Där ser man, inte illa. Känns som att jag får testa pumpen med mer etanol innan jag gör klart för en uppgr. I det långa loppet så borde det dock kännas tryggare att ha uppgraderat till en pump som är tåligare för upprepad högre koncentrering av etanol.

Jag har bara testat med OTS E30 och tankat 30% mix (räknat med att 98an har 5% etanol). Pumpen håller bra där och dippar inte. Är tappad när det gäller att justera i AccessTuner så jag har inte justerat några värden från org. mapp. Kan jag testa hur mycket pumpen håller genom att bara köra med högre blandning utan att ändra några andra värden?

Bra svar om filtret, då är jag med på banan.

Har precis mailat över en etanolkalkylator till dig, kan du kika om formeln stämmer? Det borde den göra men bra att vara säker innan jag börjar testa med högre blandning :) Vad ska du hitta på med bilen i framtiden, lite väl van vid kraften nu kanske iom att du kört fbo och meth / e40 ett tag?
Kör bara på gata med min 335:a Jag är ute efter ett snyggt utseende och mindre spårighet i första hand. Gillar BMW original modell 216 och räknar med att det blir rätt ET fram å bak då när det är originalfälgar. Har AC Schnitzer idag med 10 mm spacers fram och 20 mm spacers bak.

Var inne på att köpa hela paketet med run flat däck från BMW men vad tycker ni, bättre att köpa bara fälgarna och sen köpa vanliga däck separat isf??

Om ni skulle byta till andra fälgar, vad hade ni köpt för dimensioner och vilka däckbredder?? Vilket ET gäller på 335i E90 för olika tumstorlekar?

Tacksam för svar =)

Angels Lie To Keep Control
Visa användare
519
OB
Köp inget paket från BMW, definitivt överpris. Mitt tips är även att undvika runflats, vanliga däck har bättre känsla och prestanda om du ska trycka bilen något på gatan. Om du letar efter originalfälgar från BMW så köp dem från ex. Leebman24 i Tyskland, utmärkt återförsäljare som jag och många andra handlat ifrån. Jämför priserna på sidan med de du fått från din lokala BMW-handlare här i Sverige.

Är bilen LCI eller pre lci? Olika ET att ta hänsyn till då LCI har mindre utrymme i hjulhusen.

Style 216 finns i 18":
fram: 8" bredd och ET 34
bak: 8,5" bredd och ET 37

Det är deras standard-ET på 18", likadant med ex. style 193m som många fick med sina bilar. Jag har den uppsättningen på vintern och har 15mm spacers där bak (ET19) och det ser hyfsat ut.

Många på forumet har 19" på sina eftermarknadsfälgar. Standard är ET35 men det går def. att köra med spacers om man önskar.

19 x 8,5 (ET35) med 235/35
19 x 9,5 (ET35, gärna lägre - jag har 25) med 265(275)/30

Visa användare
519
OB
I helgen tänker jag försöka hitta vilken mix min lpfp orkar med. har justerat en mapp för E40 till att börja med då E30 gick fint.

Min fundering är hur man avgör hur mycket etanol/bensin som ska tillsättas givet att man vet den nuvarande mixen som finns i tanken. Vill inte köra tanken helt tom varje gång innan jag tankar, känns inte hälsosamt. Att räkna från tom tank till rätt etanolmix är inga bekymmer, det är alltså när det redan finns några liter i tanken av ex. E20, E30 osv. som jag vill lista ut. Borde finnas en bra kalkylator för detta, om inte så kanske en av ingenjörerna här kan knåpa ihop något? ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.