|
Sida 634 av 712
|
|
|---|---|
|
Fedorov, Ja jag tror att det finns en recall för spridarna. Vanligt problem på n54. /DJ |
|
| Stämmer det? Har inte hört om något sådant för oss i Sverige, enbart USA. | |
|
Nu blev jag väldigt osäker ;-) Kanske bara var i USA? johmei borde veta ang Sverige, han kontaktade ju BMW för att se vilka åtgärder som fanns på hans bil. Var det tändspolar dom bytte på din Johan? /DJ |
|
| Det finns aktion på spridare. 4 byttes på min. Det är vissa batcher som är dåliga och byts. De måste ta ur för att kolla serienummer. Men BMW ser om de ska kolla detta vid exempelvis service. | |
|
Japp stämmer, en polare fick spridarna bytta när han gjorde en service. |
|
| Min bil ska in på måndag p.g.a felkoden om bränslepumpen, ska fråga då om dom känner till denna återkallning för spridare. Vore jäkligt skönt att få fräsha grejer.. | |
| Trevligt att även vi fick en recall här. känner ni till begränsningarna när det gäller km/årtal? | |
|
Nu är filmerna från Björkvik uppe Länk |
|
| Hej på er! Köpte mig en E89 35i (DKG) i sommras, är kanonnöjd med bilen men vill ha lite vinterpyssel... Blir väl chip och ev några ljuddämpare som kan framhäva lite mer motorljud. Kan man söka i tråden på något sätt eller måste man läsa igenom allt för att få lite tips... ? =) | |
|
Carlee82: Kul att se, din bil går riktigt bra :-) Kraschpuck: Det finns inte så mycket info om Z4 här i tråden, det första som man behöver veta är ju även vilken motor du har (n54 eller n55) vilket beror på årsmodellen. Jag tycker att du skall skaffa Cobb: Länk Sen skulle jag föreslå Större IC, catless downpipes och ett nytt luftfilter. Exakt vilka delar som passar på E89 vet jag dock inte. Man kan möjligen kolla på realoem.com och jämföra artiklarna på din bil mot en vanlig 335a, om originaldelarna är samma så bör ju trimdelarna funka också. /DJ |
|
|
Tack för tipset BMW-DJ. Jag har N54 motorn, är en 2009. Kommer nog nöja mig med enbart chip då jag inte vill riskera driftsäkerheten med mer trim. Men är cobb det mest populära här asså? Har kikat lite på BSR bara, verkar juh smidigt att man kan välja programvara själv, så att man enkelt får den orginal igen. |
|
| Cobb är som BSR on steroids! Du laddar ner mappar själv från Cobbs hemsida och kör in i bilen med en dosa (potent liten sak). Du kan även avinstallera och sälja vidare när du byter bil (bra andrahandsvärde). Jag upplever Cobb och JB4 som mest populära där Cobb är flash med dosa medan JB4 är piggyback vilket är en lite dator du monterar i ECUn och manipulerar signalerna. Ger ungefär det samma men helt olika system. | |
|
Kraschpuck: Jag kör själv med ESS-tuning i min bil och tänkte nog mycket som du kring det här med driftsäkerhet innan jag köpte. Jag är nöjd med ESS men hade jag köpt idag så hade det definitivt blivit Cobb. Fördelen är att Cobb kan logga, den kan läsa och rensa alla felkoder på bilen (inte bara motorkoder). Den går att ta ur och sälja vidare (och har ett andrahandsvärde) och de nya mapparna är gratis på deras hemsida om du vill trimma mer i framtiden (men det finns alltså mappar för helt original hårdvara också). Cobb är bland det mest använda idag så driftsäkerheten bör vara riktigt bra. Dock skall det sägas att ESS mapning går riktigt bra :-) BSR har jag inte testat och tror inte att de har så många som kör med den. Jag vet att Måns kör med det på sin 1M, vet inte om han läser här men du kan säkert skicka ett PM till honom om du vill ha feedback på den (signaturen Hobbe Z4). PS. Jag brukar springa och låna johmei:s Cobb för att kolla mina felkoder när vi är på bankörning bara för att ESS inte fixar det.... DS. /DJ |
|
|
Är nyfiken varför ingen(så vitt jag vet) har börjat köra på större turbo kit? Vet att ngn kör med RB bla 135i men ingen som har testat tex vishnus singelkit..? Sen finns det säkert fler som kan ordna bra turbokit, tex ppf kan säkert snickra ihop ngt till vettig kostnad! Är det svårmonterat, håller inte grejjerna(vishnus verkar ju onekligen hålla om man ser på youtube), blir det problem vid besiktningen? Är mycket nyfiken till detta då man, sett till kostnaden, får en väldigt potent bil till rätt pengar. Ngn fler än jag som har funderat kring detta då bilarna har funnits ett tag nu och var och varannan kör med ic, filter, mapp osv? Simma lugnt//Les |
|
| Les, kör bara kör! Inte sett några steg 3 eller singelsnurror installeras i Sverige än. Man får väl tillräckligt ur original sniglar för de flesta..?! | |
|
Les: jag tror huvudanledningen till att vi inte sett det är kostnaden, men det vore riktigt kul om någon gav sig på det... Jag tror inte att du får några problem på besiktningen, måste ju gå att slänga på en snäll liten mapp för det tillfället bara. Jag skulle vilja se den besiktningsman som tar isär dina turbos och mäter att de är för stora ;-) Jag tror manuell låda är en bra förutsättning att börja med och man får säkert räkna med att byta kopplingen. Annars håller det säkert om man inte misshandlar bilen. Sen är det ju bra med en LSD om du skall få ner så mycket kraft i backen. /DJ |
|
| Ja, jag har börjat snegla på att skaffa en 335i igen(har redan haft en "fullkitat" för några år sedan innan det var lika vanligt med trimmade 335:or som det är nu:P). Kostnaden är jag lite tvetydig till sett till vad man får. För kittet kostar onekligen "bara" 6700dollar sen behöver man ju koppling, avgas, ic och lite annat men annars är det inte så mycket mer och det tycker jag är överkomligt! Det man söker efter om man väljer att gå på singel eller större sniglar är ju en firma i sverige som vet vad det handlar om med montage samt mappning. Innan HPF gick i KK i usa hade dom stygga kit till E46:an till hutlösa priser, dom gick onekligen bra men sen kom PPF in i bilden. Byggde en M3 E46 till en bråkdel av kostnaden som (vad jag vet) är en av världes, om inte världens, snabbaste (9:or på 1/4) så att höra med dom uti en 335(som redan har turbos), kan vara mycket intressant..Alternativet är ju annars att ta hem grejerna själv och hitta ngn för montage, mappningen finns ju redan och cobb kan säkert också ordna en custom tune. Jag känner att detta är ngt man kanske måste forska lite mer i;) Om man kollar på filmerna från björkvik hur en 335:a går och så fantiserar man lite med 100whp till så börjar det bli mycket intressant;P | |
| Stertman installerar LOBA snurror och skulle säkert montera ett kit du tar hem själv, typ VTT steg 3. Det finns säkert ett antal andra firmor som gör det i annat fall. Singel blir mer custom och svårare att leva med i långa loppet skulle jag tro. Tuning skulle jag lösa med Cobb och PTF på valfri bänk. PTF och VTT har ju redan ett gott samarbete! | |
| Så sant som det är sagt. Singel är ju lite mer klurigt då det sitter TT original men för att det ska vara intressant för mig vill jag ligga på minst 500whp och det är på gränsen att du klarar det med RB vad jag har läst..Dock handlar det om mindre pengar för uppgraderade turbos så det kan vara intressant. Ska höra lite med PPF vad dom säger om det blir aktuellt! Finns en 135 på blocket som kör RB och den verkar gå riktigt hårt, dock vill jag ha fyra dörrar! | |
|
Tror anledningarna är att det inte finns några firmor som är så duktiga på 335 än så man måste vara rätt påläst och intresserad själv och sen är det inte så värst prisvärt med uppgraderade turbos om man jämför vad BPU kostar. DP, IC, tune och DCI kan man ju få för 20k och ger +160hk, uppgraderade turbos blir väl typ 40k till för +50hk. Men ser man 335an som en plattform för 450whp driftsäkert i en bil som funkar fint året om får man ju det till ett väldigt vettigt pris om man jämför med många andra bilar. Bara att köra Les, Sverige behöver fler snabba 335or :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.