AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.406

Ökad effekt på min 335i

Sida 633 av 712
Visa användare
789
johmei
335i E92
Jobbargubben: nästan allt gäller N54 i denna tråd och visst håller jag med att det är jobbigt att det inte är sökbart på vettigt sätt. Brukar själv använda google för att hitta rätt sida i tråden ibland. Varför inte ta initiativ och börja en ny tråd för N55 (med vettigt namn för det går inte att ändra)?
Ed
81
Eddie_125i
Bmw 440i mppsk+MHD

V90 R-design
Jobbargubben: Har en 335i -10 med N55 ! Har PLM 4' catless DP med bmw performance avgassystem låter grymt ! Sedan har jag monterat Vishnu chargepipe, AA Sport intercooler samt ett Simota insatsfilter. Trim kör jag JB4 Stage 2 Map 5 ! Bilen drar något djävulskt med mycket vrid. Riktigt roligt att köra nu. Skall köra 201m på malmö raceway den 28/9 ! Får lite tider då :)
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Eddie - starta en N55-tråd!
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
BMW-DJ: I mina ögon är en 335 en lätt bil, i alla fall jämfört med en M5 E39 :-) Lite mjukare däck och bra belägg blir det nog om jag skaffar en 335.

Jo jag kör med BMWSC, började i år och det har blivit några tillfällen på Mantorp, har varit väldigt lärorikt och kul. Hoppas på bra väder på lördag på Gelleråsen!
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Daniel123: Kul att du kommer till Gelleråsen, vi brukar vara några 335or så kom fram och snacka lite, min är en montegoblå coupe. Johmei kommer vara där också och eventuellt enrita.

/DJ
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Kul, då ses vi kanske där! Är du nöjd med automatlådan förresten? Fungerar bra på bana? Verkar vara lite lättare att få tag på vettiga exemplar av dessa bilar med automatlåda verkar det som (eftertraktat med manuell låda antar jag) därav min fråga.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Det finns ju en riktig dräpare med manuell låda till salu här på PowerBörsen! Visst den ligger något högt i pris men den har det mesta man vill på en 335a enligt mig. Aldrig sett den live men verkar trevlig. Byta tune på den och sen har man kanske den snabbaste 335an i Sverige?! Eller finns det någon som har installerat steg2 turbos (motsvarande RBs eller värre) i en 335? (135 finns ju en till salu såg jag)
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Eddie,

det finns en svart E82 M med 450 PS i motorn som håller till på MECA Raceway i Malmö.
Utmana honom och hälsa från en vit E82 M :)
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Vi ses på Gelleråsen!
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Daniel123: Automatlåda eller inte beror ju lite på vad du skall använda bilen till och hur mycket du skall trimma.

Jag tycker automaten funkar riktigt bra på bana när jag växlar den manuellt. Den växlar snabbt och fint dessutom blir det aldrig några övervarvningar av misstag för att man själv klantar sig.

Däremot så kan den vara lite snabb att växla upp om man kör en stående start exempelvis. Lite för mycket hjulspinn så växlar lådan upp direkt. Detta kan ju även lösa sig med en LSD då hjulen inte kommer att spinna på samma sätt.

Enrita har Alpinas mjukvara för växellådan, denna kanske kan göra lådan ytterligare lite bättre.

Sist men inte minst så är det ju hållbarheten. Automaten är bara bänkad för 450nm vridmoment, med lite trim så kommer man lätt upp i ca 550 nm. Nu vet vi ju erfarenhetsmässigt att automaterna håller för mycket mer än vad bänkningen säger men om du har som mål att få ut max ur motorn så är nog en manuell att föredra ändå.

/DJ
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Igår fick jag mina DPs från VRSF.

Stor eloge till Schmiedmann som lyckades klämma in en montering redan idag (hade en bokad tid för lite nya stift och olja) Riktigt bra service :-D

Motorn känns betydligt mer aggressiv med dessa på, riktigt roligt. ESS-tuning fixade trimfilen gratis också.

Ikväll har jag hängt på R-däcken och på fredag bär det av upp mot Karlskoga för banträff :-)

/DJ
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Finns det nån vettig förklaring till att de flesta snabba 335or n54 är 2006-2008?? Tycker sällan man sen nån LCI som imponerar. Är lite inne på att skaffa en 335 e91 LCI snart men vill ju att den ska ha samma potential som min nuvarande...

Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Finns det nån vettig förklaring till att de flesta snabba 335or n54 är 2006-2008?? Tycker sällan man sen nån LCI som imponerar. Är lite inne på att skaffa en 335 e91 LCI snart men vill ju att den ska ha samma potential som min nuvarande...

Visa användare
789
johmei
335i E92
N55an svarar inte riktigt lika bra på tunes och det har inte ens funnits aggressiva tunes förrän andra halvan av 2013. Men du kan nog skrämma upp den med all erfarenhet du tar med dig från nuvarande bil.

PS. Såg film när du körde mot challengern, bra kill men tog du något annat kul?
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Eddie startade en tråd för N55 nyligen, tar upp de mer självklara aspekterna: Länk

Länka gärna till filmer från eventet du körde på nu Calle :)
Ca
1.442
Carlee82
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Jo att n55an inte har riktigt lika stor potential vet jag men det är en LCI 2009-2010 med n54 jag ska ha isf.

Blev några race och jag filmade alla så det kommer :) Men mina läckande dumpar spökade i varje repa så jag tyckte bilen gick lite ojämnt tyvärr men körde 100-200 på 8,6s på första försöket så jag är nöjd men tror den hade kunnat lite bättre.

Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
OK, känner inte till någon förklaring till skillnad i prestanda mellan årsmodellerna för N54, men finns kanske en förklaring där ute.

Härligt, låt oss inte vänta allt för länge ;) Är det Forge DVs du kör? Trist bekymmer men ingen dålig tid!
Visa användare
789
johmei
335i E92
Ah, klart du ska ha en N54! :-)

8,6 det var inte illa. Riktigt bra tryck nu alltså! Har PTF petat mer på mappen på sistone? Hur mkt boost/timing ger de dig?
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Nån av er med trim som får ett tjutande ljud ibland när ni kör WOT? Typ ljudet från en ballong som man släpper ut luften ur? Får ljudet med både COBB stg1 drive/sport/sport+FMIC. Stock gör inga sådana ljud.

Funderar på om det är mina aFe luftfilter eller kanske från min VRSF Charge Pipe som var skadad på ena sidan där luften kommer från FMIC:en in i charge pipen...vi lyckades få den i princip rund igen men inte riktigt.

Nåja, ska försöka ta en inspelning på det hela så kanske någon känner igen det sen..
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Just fasen, glömde fråga:

Finns det nån recall på 335or för problem med spridare?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.