AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.840.302

Ökad effekt på min 335i

Sida 632 av 712
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag har en COBB steg 1 + FMIC sport trimmad bmw 135 och jag lade märket till något skumt igår.
När jag kör i säg 50-60 km/h och gasar på lite och släpper gasen så släpps turbotrycket så att jag hör det. Som att jag har en dumpventil.
Detta händer när jag kör i driveläget med automatlådan dvs på högre växlar. Jag kan inte höra någonting om jag kör på säg 2-3:an i samma hastighet och med samma acceleration.
Ska inte turbotrycket återcirkuleras i systemet igen när man släpper på gasen? Jag har ingen felkod i bilen och bilen går bra i övrigt.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
normalt, jag hör min jätte mycket med forge dvs och öppet filter.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Ja, visst låter det med återcirkulerande också.. har samma setup som Enrico (förutom mindre snurror då). De kastar tillbaka luften strax efter filtrena så det är inte mycket ljuddämpning ut ur filtrena. Man hör nog lite även på en bil med luftbox.
När du kör på 2an-3an har du högre varv och andra ljud döljer förmodligen pyset.

Till något helt annat. Jag har just påbörjat en E-tune med PTF och måste säga att de kan sina saker. Skickade över några loggar och den första mappen de skickar är mjuk och go samtidigt som den ger nära lika mycket effekt som jag själv lyckats peta ur efter timmar och timmar av loggning och tunande i Accesstuner. Tummen upp för Jake@PTF, ska bli spännande och se om han kan skrämma ur 20-30 whp mer än mig.. lyckas han kommer det garanterat bli fler mappar för andra ändamål än max power!
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
PTF är grymma. En track day mapp skulle säkert passa bra!
Visa användare
789
johmei
335i E92
Enrico, precis min tanke! Ska starta en diskussion kring throttle mapping med Jake snart.
Bu
303
Bubbla
335i coupe dkg 2009
Nån som kan sälja en downpipe-fix? Har tappat bort min i garage-röran. Borde ligga några såna och skräpa bland forumets medlemmar?
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Nu blir det COBB v3 för mig, ser fram emot det. Har även en Procede OpenFlashTablet som jag inte kunnat använda pga gammal mjukvara och har väntat mer än 6 veckor nu på att Shiv ska leverera och orkar inte vänta längre... Så jag har troligen en OFT till salu snart ifall nån är intresserad..

Blir förhoppningsvis en custom tune file från ProTuningFreaks framöver också :)
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Är Cobb knuten till en viss bil eller kan man låna en kompis och programmera sin bil?
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Räcker cobb + uppgraderad IC + downpipes för 400 ärliga hästar? Är det bra att köpa en sån här?

Länk

Har ingen 335i ännu men är bra sugen på att skaffa en! Någon som kört M5 E39 tidigare och kan jämföra med en någorlunda trimmad 335i? Hur är chassi och bromsar i jämförelse? Hur upplevs ljudnivå/komfort?
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
En fråga för mig som kör rätt aktivt, ibland på bana och gärna på bredden när andan faller på...klarar man sig utan diffbroms och vad skulle det kosta att åtgärda denna brist? Håller kopplingen bra förresten?
Visa användare
789
johmei
335i E92
Cobb installeras på en bil men kan avinstalleras och således installeras på en annan. Du har lätt 400hk på veven med Cobb, IC och DPs. Koppling håller bra för vanlig "hård" körning men ska du använda kopplingen för att tvinga loss bakdäcken får du nog uppgradera. Drifta med öppen diff är nog inte heller någon höjdare men jag försöker ta mig genom kurvor fort vanligtvis.
Jag har fått muntlig offert om 25kkr för quaife med installation på bra firma.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Tack för ditt svar! Kan leva med att det inte blir någon driftingbil direkt men är mer orolig för att innehjullsspinn ska bli ett stort problem i praktiken. Det störde mig väldigt mycket på min tidigare 540i/6 E39. Vinteregenskaperna blir ju lidande också, min M5 tar sig fram mycket bättre än min 540i/6 gjorde i djup snö. Någon som provat på bana utan antisladd? CDV removal verkar vara bra annars för att spara på kopplingen!
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Tack för ditt svar! Kan leva med att det inte blir någon driftingbil direkt men är mer orolig för att innehjullsspinn ska bli ett stort problem i praktiken. Det störde mig väldigt mycket på min tidigare 540i/6 E39. Vinteregenskaperna blir ju lidande också, min M5 tar sig fram mycket bättre än min 540i/6 gjorde i djup snö. Någon som provat på bana utan antisladd? CDV removal verkar vara bra annars för att spara på kopplingen!
Visa användare
789
johmei
335i E92
Det handlar om däck i första hand! Men visst det är segt med öppen diff, senare årsmodeller har elektronisk diff som löser problemet vintertid och ska hjälpa lite vid aggresiv körning. Klippte snabbt ihop från Knutstorp, jag mot en E39 M5 med KW coils och bättre belägg. Min bil har de trim du pratar om samt mindre chassiuppgraderingar, gula Pagid belägg och hyfsat breda Federal RS-R däck.

CDV delete tyckte jag var bra, ja. Framförallt vid växlingar på de första växlarna.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Bra kört där :-) han tryckte bra också med m5
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Såg trevligt ut! Vad är gjort med chassit? Camber? R-däck ska jag nog införskaffa om jag skaffar 335i. Kör med Kumhu KU36:or fram på min M5, typ halv R-däck med treadwear 180, vilken skillnad det gjorde för grepp men även balans, så man har ju märkt att däck är superviktigt!

Ska jaga bil nu under vintern, siktar på en 335i Coupé 07-08 med ca 10000 mil och manuell låda, vill betala ca 150k. Jag har mycket tålamod, köper privat och är inte rädd för att pruta, så det ska nog gå, har sett hyggliga utannonserade exemplar för 175k - 195k
Im
12
ImolaM5
135i Coupé -08
525i sedan -00
530i touring -01
@Bubbla : jag har sannolikt en downpipefix i garaget, maila om det inte redan löst sig.

Till alla andra som inte gillar att skruva själv: nu har min bil stått i garaget länge nog utan att användas pga småbarn så den ska säljas:
Länk

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Daniel123:

Jag kör 335 på bana men har aldrig prövat e39 m5.
Jag är rätt säker på att 335ans register är är mer användbart. Den har mycket mer vrid ifrån låga varv än en sugmotor. Det svåra är att balansera hur mycket man trycker på. M5 an är förmodligen mycket enklare på det området men 335 är snabbare.

Gällande diffen så har de första modellerna bultade diff vilket är billigare att byta eftersom man kan byta inanmätet bara. Senare modeller så drar det iväg i pengar. Det priset som johmei skriver är nog ett bra pris men för en svetsad och inte en bultad.

/DJ
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Sen är R-däck och lite enkla bromsuppgraderingar närmast obligatoriskt om du skall nöta bana med en så här tung bil och dessutom med 400+ hästar.

Men det är riktigt kul! :-)

Kör du med BMW sport club?

/DJ
jo
56
jobbargubben
Mini cooper s -10
Porsche 911 turbo -01
Skoda yeti -11
Någon som gjort något kul med n55 ännu, om det finns i denna tråd kan ni gärna ange sida.
Är det ingen annan som ledsnat på att allt skrivs i denna långa osökbara tråd?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.