AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.779

Ökad effekt på min 335i

Sida 623 av 712
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Då var ic beställd från staterna.. Tror faktiskt de blir ess som får bli leverantör på mjukvaran då jag bor nära deras "HK". Blir stor service innan uppgradering också..

Bör man byta oljan i automaten? Bilen har precis slagit över till 11000 mil..
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Ribban: Ja det är inte fel att byta då, jag betalade 5600kr för byte av tråg/filter och oljan.

en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Ribban, tycker du gör fel att köra ESS, du kommer att ångra dig efter ett tag och som sagt du kan inte sälja den vidare. Bytt olja och tråg på AT!
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Enrita: ok, ja jag har nu suttit och kikat igenom all info på cobbtuning. Hoppar fan ess..

Finns det nåt ställe där folk annonserar ut beg cobb enheter? Blocket verkar dött. Annars får de bli order från USA.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
här i usa Länk
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Sådär, då var en cobb ap beställd också :) fasen vad man längtar att få ihop allt nu..

Årets setup blir då:
Cobb (kommer köra stage 1 agg i sommar)
IC
Nya stift
Full oljeservice inkl. Lådan.

Nåt mer man bör tänka på?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Ribban: Låter bra, du kan ju slänga i ett nytt luftfilter eller byta till öppnare filter också.

/DJ
Ribban: Som DJ säger, när du väl köper allt detta så passa på och köp nytt insug till bilen så kan du köra stage1+ mapparna. Det är en liten kostnad för insuget och på köpet så får du väldigt trevligt insugsljud och motorn kan andas bättre.
Förslagsvis dessa som är prisvärda och bra. Länk
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Insug behövs inte med Steg 1+ (Intercooler mapp) , den är rekommenderat för steg 2+ (intercooler + downpipes) . Om man gillar ljudet är det alltid bra med insug . Den behövs mest om man laddar mycket på höga varv och cobb gör inte det.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Enrita: ok, känns skönt.. Beställde cobben från just den firman så de var väl en mindre miss iofs att inte ta med de... Uppgraderar insuget ihop med nya downpipes i vinter istället.

De var en del emot att skriva ner värdet, men jag bad de göra så ändå. Hoppas posten är snäll mot paketet ;)
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
jag har köpt grejer från USA sedan 2008. alldrig haft någon problem.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Sådär, nu sitter cts intercoolern på plats. Var ett jävla chabrak till ic pjäs ;) fick kapa en del i plasten. Jag och min vän gjorde bytet på en lyft. Gick faktiskt riktigt smidigt då både han och jag checkat install videos från hpf i veckan. Vi använde en ttryckluftsanpassad kapsåg som underlättade urkapningen enormt. Installationen blev riktigt bra och bjöd inte på några överraskningar.

Efter lite fullgasrepor och koll så tog vi fram cobbenheten som landade i posten igår.

Efter lite pillande bestämde vi oss för stage 1 aggressive med stock throttle. Tog ca 20 min för installen. Det enda märkliga jag noterade var att bränslepumpen jobbade konstant under flashningen

Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Sen var de dax för lite provkörning. Körde förbaskat lugnt i ca 1 mil, gick igenom alla lägre varvtal. Märktes direkt att nåt var gjort, riktigt känslig på stock throttle, kör ni andra linear?
Första fullgaskörningen spann de bara hej villt, var fuktigt ute så vi fick åka ut på motorvägen där det torkat undan.

Det jag kan säga sofar: bilen går enormt bra, känns som mappen är aggressiv då den kastar på vrid snabbt, sen drar den friskt för att ytterliggare kasta på mer drag runt 4000rpm. Sen drar de riktigt friskt. Ingen idé att att köra till varvatopp då de känns som att de behövs insug samt dps för att få ut mer effekt där..
100 till 200 blev enorm skillnad, känns som det intervallet blev flera sekunder snabbare, kanske bara är placeboeffekt ;)
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Grattis Ribban, kul att installationen gick bra. Har testat både linear och st, fastnade direkt för st som jag använt 99,9% av tiden. Testa en vecka på respektive så får du känsla för vilken som passar dig. Återkoppla när du fått på DPs och se vad du tycker om responsen, roliga tider nu till sommaren ;)
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Du borde använda stage 1 + aggressive (med98 okran), inte stage 1. Stort skyllnad mellan dem 2 stages.
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Enrita: var otydlig i min iver att skriva, kör 1+ givetvis!

Åkte på en felkod precis vid ett spontanrace mot en porsche boxster s. Inget att skryta med att man åkt ifrån, men de var lite småskoj när hans brud satt brevid och 335:an fullkomligt försvann ifrån han :)

Hade felkod på boost leak, efterdrog alla klämmor till ic:n, jag misstänker dock den övre på höger sida fram då jag kör orginalklämman fortfarande där. Såg ut som den rört sig lite mot det nya ic röret i metall. Ska byta den mot en ordentlig.

MP
4
MPH
335i Coupé -06
Tjena, ledsen om denna fråga har besvarats tidigare men tråden har blivit så sjukt lång... Har haft en 335i sen fyra år men har inte fått tummen ur ***** tidigare och gjort något åt original effekten. Fråga: Är cobb fortfarande det bästa alternativet om jag enbart avser att mappa om mjukvaran? (dvs jag vill undvika att behöva byta IC, DPs etc)

Ps, @Enrita: jag har aut med paddlar. Förutsatt att du fortfarande gillar barolo och har kvar mjukvaran från Alpina, är det värt att mappa om lådan om jag enbart uppgraderar mjukvaran?

/M
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
MPH: ja cobb är enklaste och säkraste så köp den! Din bil är en 2006? om ja så går det inte att mappa den med alpina. bara från Mars 2007 modeller.
MP
4
MPH
335i Coupé -06
Enrita: stort tack för snabbt svar. Det är en -06a så jag får låta lådan vara som den är.

Mottager gärna andra tips på vilka av Cobbs mappar är lämpliga med allt övrigt original.

en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
kolla på cobb site. finns allt där. vilken mapp vs vilka mods. original ska man iallafall ha steg 1 sport med 95 oktan och steg 1 aggressive med 98 oktan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.