|
Sida 622 av 712
|
|
|---|---|
| Kolla i thermostat tråd på n54tech | |
|
tackar för hjälpen |
|
|
Någon som kan berätta om man kan logga lpfp med BT-cable? Enrita du hade för dig om att det gick... men hör av dig om du kommer på vad värdet i BT-cablen heter för att se hur lpfp:en jobbar.... |
|
|
Är det någon i Stockholm med omnejd som har en original IC till salu? |
|
|
Hejsan! Ny i denna tråd... Och den är onekligen lång. ;) Kommer köpa mig en 335 coupe på Onsdag. Blev lite omtänk från M5 E39 :) Hur som helst, bilen är helt original. Funderar på att köra ESS mjukvara och uppgradera IC:n (Steg 2). Nån som kört med deras mjukvara? Erfarenheter? Lådan i bilen är automaten med paddlar, läste snabbt att man kan uppdatera mjukvaran i denna från Alpina för att få snabbare och trevligare växlingar. Vem gör detta? |
|
|
Välkommen in i 335gänget Ribban! BMW_DJ kör ESS och Enrita kan flasha lådan i Stockholm. |
|
|
Vilken årsmodel/månad har du? Du borde kolla på cobb istället för ESS. Cobb kan du sälja vidare och du kan byta mappar gratis om du lägger mer mods. Du kan också logga med den och se om bilen går bra . |
|
| Carlee, dags för nytt projekt? | |
|
RiBBaN_ Jag kör med ESS i min bil (samt Wagner EVO IC). Vad du skall välja beror ju lite på vad du är ute efter. ESS är ett bra "tune and forget" trim. Fördelarna som jag upplever är att den är väldigt enkel at installera, den kommer från ett välbeprövat företag som är erkänt stabila på BMW. Nackdelarna är att den inte har någon riktig loggning samt att deras mjukvara på PCn måste uppdateras då och då för att fungera (om man vill återställa eller läsa felkoder exempelvis). Uppdateringen måste man maila och få en länk av dem varje gång. Om jag skulle köpa trim idag skulle jag nog köpa Cobb, det är ju väldigt beprövat idag och man kan göra så mycket mer. Dessutom är det enkelt att plocka på med fler grejer. Om jag exempelvis köper Downpipes nu så måste jag få en ny fil ifrån ESS för att det skall funka (vet inte om de kommer ta betalt för den). Med Cobb hade det bara varit att ladda ner en ny fil från sidan gratis. Men ESS är som sagt bra om man bara trimmar bilen en gång och sedan inte gör något mer. /DJ |
|
|
Johmei: Tackar! :) Enrita: Prod.date 2007-04-10 Ok, kanske borde kika på cobb då.. Hur funkar det rent tekniskt? Har man ständigt en dator med sig i bilen? ;) BMW-DJ: Ok, hur upplever du att bílen går mot original? Jag har ev. tänkt att satsa på downpipes i vinter, med andra ord måste jag då krångla en del.. Hmm. Övrigt: Efter mjukvara och IC, är det downpipes som ger mest effekt att byta? Vad mycket effekt/vrid klarar automaten? |
|
|
Kör och rekommenderar också Cobb. Man får en dosa som man laddar med olika mappar från datorn. Sedan tar man med dosan (Cobb AccessPort) och kopplar till OBD porten på bilen och skickar in en flash som överensstämmer med den hårdvara (IC, DPs) och bränsle du kör. Läs mer här www.cobbtuning.com Du ska definitivt byta IC först och kommer ge dig mest prestanda överlag samt skona din motor. |
|
|
Ännu en dum fråga kommer här. Bilen har gått strax över 10000 mil. Med andra ord omfattas den av motorskadeförsäkringen på mitt f-bolag. Lämnar cobb eller ess spår efter sig som kan göra att det går att spåra trimningen? Kommer givetvis trimma ändå ;) men kan vara bra att veta.. :) |
|
|
OB: Nej nej inte än :) En kompis har köpt en lite krockad 335 e93 och behöver en ny IC + front och min original IC är spårlöst borta :( Någon?? |
|
|
RiBBaN_ Jag fick med två filer med min ESS, en som dom kallar Stage1 och en som dom kallar Stage2 (kräver dock ingen speciell hårdvara, men IC bör du ha ändå). Stage1-filen kan du slänga direkt, den är löjlig. Med Stage2 filen däremot så går bilen riktigt bra. Karraktären på motorn är väldigt trevlig, känns som original fast mycket starkare och mer varvvillig. Bilen gör allting precis som den skall, inga konsigheter. Alla som åkt med tycker att den går riktigt bra. Jag och johmei har gjort lite jämförelser mellan Cobb och ESS när han hade samma hårdvara som jag (dock kör johmei MT och jag AT). Vi kom fram till att ESS är lite segare i starten men drog aningen starkare på toppvarv. Min teori är att detta är ESS startegi att spara drivlinan genom att begränsa litegrann på låga varv. (johmei får gärna fylla på med åsikter här). Cobb är mycket enklare om du vill uppgradera efterhand. Men om du vill ha ESS och tänker skaffa DP till vintern så se till redan nu att få en fil gjord för standard DP och en för catless DP Det bör du kunna få utan extra kostnad om du förhandlar det nu vid köpet, När du väl sitter med tunet så är det mycket svårare att kräva något extra. Ja DP ger mest effekt att byta. IC gör att bilen orkar ge full effekt längre (inte får heatsoak) så den skall du byta direkt men DP kommer ge mest förändring efter vad jag hört. Varken ESS eller Cobb lämnar några tydliga spår som dyker upp direkt om BMW tittar på bilen men de lär kunna hitta det om de letar efter det. Automaten är certifierad för 450nm vridmoment, dock klarar dom långt mycket mer. Enrita brukar säga att automaten håller så länge som du inte uppgraderar turbos och det är väl den åsikten som finns i USA också där det körs många trimmade 335or med Automat. ESS ger enligt deras egen uppgift ca 550nm som mest. Carlee82: jag har kvar min original IC, men bor ju i Göteborg. Måste dock fråga, varför vill man köpa en original IC även om det är reparation? Sätt i en större/med bättre flöde direkt istället så funkar bilen bättre. /DJ |
|
| Ribban: då går det att flasha Alpina. PM mig om du är intresserad. | |
|
BMW-DJ: Jo jag sa detsamma men bilen ska säljas och en original IC är klart billigare än en eftermarknads IC. |
|
|
Ser att det finns oändligt med erfarenhet och kunskap här på forumet. Jag har en 335 -07 med Vishnu rev 3 med 11-1 agresiv map och Ets 5 inch intercooler. Vilken map är bäst och vilken firmware. Måste erkänna att jag känner mig lite "lost". Sed hur år jag tillväga? Jag har tankat ner allt som fanns på Visnu/Proceed websidan. Skulle vara oerhört tacksam för lite hjälp Mvh Allan |
|
| det står på readme file vilken stage du ska köra med vishnu. antar steg 2 men inte säkert | |
|
Jag kan väldigt lite om Vishnu PROcede men de har väl en autotuning map som du borde kunna köra. Annars testa även att maila till Vishnu så får du säkert hjälp där. /DJ |
|
|
Hallå! Om nån är sugen så har jag en JB+ till salu. Finns även under PowerBörsen. 200 mil, 5 veckor gammal. Säljes enbart pga JB4. Skicka PM! (Hoppas man får smygannonsera här.... :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.