AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.840.484

Ökad effekt på min 335i

Sida 617 av 712
jo
56
jobbargubben
Mini cooper s -10
Porsche 911 turbo -01
Skoda yeti -11
Jag bor i Gävle.
Ja det kanske var lite luddigt.
Jag menar någon med stor kunskap och brett sortiment till m135i ang. styling, motor och väghållning.
Som man lungnt kan anlita till att utföra diverse modifieringar och veta att det blir bra prylar och rätt utfört.

Tänkte kapa denna tråden lite.

Har just köpt en Alpina B3 Biturbo och letar efter någon son kan trimma denna. Har pratat med Vtech, turbocenter och väntar på svar från ESS

När jag sökte på nätet dök även dessa 2 företag upp

Länk

Länk

Någon har har testat dera produkter eller har någon annan info?
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Fredrikk du borde byta intercooler först. Alpina kör redan väldigt högt laddtryck så tror inte du kan plocka mycket mer ut, kanske 20-30 hästar pga intercooler och lite mer tändning om du använder 98 oktan. Jag skulle mappa den hos ESS i norge på bänk. Finns en stort chans att alpina programvara är låst och går inte att ändra.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Fredrikk:

Jag kör ESS på min 335i (samt en Wagner EVO IC). Mjukvaran från ESS har funkat grymt bra. Den drar jättefint genom registret och körbar. Det känns som original men mycket starkare.

Nackdelen som jag tycker är att ESS inte har så mycket loggningsmöjligheter samt att programvaran på min laptop måste uppdateras rätt ofta. När det händer så måste jag maila ESS och få en ny länk mailad till mig.

Men om man mappar bilen och inte tänker sig att ändra/justera något så är det kanonfint.

Jag såg att du bor i Göteborg, det gör jag med. Hör av dig via PM om du vill jämföra din Alpina mot en ESS trimmad 335i

De två länkar du skickade med är inga firmor som jag har någon erfarenhet av. Du kan kolla med Stertman ang Giac trimning Samt med BSR ang deras trimning.

Jag vet inte om Cobb kan fungera med din bil men det är ju ett grymt kul trim med utvecklingsmöjligheter.

/DJ
20-30 hk till skulle räcka framförallt om det går att göra till en hyfsat låg kostnad. De jag har fått svar från säger mellan 25-40hk genom bara optimering vilket känns som om det skulle räcka för att inte bli ifrånkörd av en M3 alltför enkelt.

De siffror som länkarna ger håller jag som rena fantasier (426-435 hk) men de är ju väldigt billiga runt 5000 spänn och jag behöver heller inte lämna in bilen för dessa.

Vtech verkar vara på gång med en ny rts enhet så man själv kan programmera om som skall funka på nyare bilar, detta system har jag på min 325D -08 och det har funkat perfekt men har också en 330XD -09 som det inte gick att göra på. åtminstone inte när jag köpte den
qd
691
qdtjant
F34 335i xDrive MPPK
1M Coupé 2012
Alpina B10 V8 -99
Nr 629.
Fredrikk:

Kolla med BMW-DJ och hans erfarenheter. Finns fler i Göteborg som trimmat sina N54-or med gott resultat, men INGEN har vad jag vet gjort det med hjälp av de företag du länkar till.

/Janne
Min är trimmad på Autotech i Trollhättan.
Va nära å bra för mig å dom har ju varit med i matchen ett tag
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Cobb har beta mappar för n55 så ska funka med m135. Bara skicka majl till dem och fråga
DJ:

Jag kommer nog inte gå in och ändra alls när det väl är optimerat. Så det som är viktigast är inte max effekt utan att det verkligen håller
Visa användare
789
johmei
335i E92
Fredrikk, låter som original är vägen att gå för dig. Tunar du hårdare på original hårdvara så sänker du bara marginalerna och ökar kraven på bra soppa. Byte av intercooler och/eller downpipes ökar inte slitage på motorn utan tvärtom tillåter aggressivare tune.

Om du ska tunea hårdare så försäkra dig om att trimmarna verkligen klarar av din ECU som kan ha annan logik än vanliga N54. Sedan skaffa IC och låt bilen tunas för den nya hårdvaran.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
FredrikK:

Jag har inte haft några problem med ESS på det viset, den funkar kanon. Jag har inte bänkat min bil men enligt ESS skall den ge ca 400hk på veven med större IC som jag har. Alltså ca 340whp. Jag tror att det är en ganska realistisk siffra faktiskt.

Enligt uppgift skall ju din ge 360 hk på veven så det bör bli en liten förbättring. Räkna med ca 30hk till på hjulen om du uppgraderar mjukvara och byter IC. Självklart kör vi bara med kvalitetssoppa, minst 98 okt.

I övrigt håller jag med johmei, skaffa IC och se till att trimmaren är ett välrenomerat företag som vet vad de ger sig in på när det gäller en Alpina-bil.

Även om toppeffekten ligger lite lägre än M3an så bör du kunna stå emot rätt bra tack vare ett bredare register.

/DJ
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Angående m135i så tror jag inte att Cobb fixar det ännu. När de lanserade stöd för n55 så var det vara till E9X och E82.

De kunde inte fixa F30 mfl då. Det kan ju hända att de har löst det nu men på hemsidan står det bara om dessa. Det skadar aldrig att skicka ett mail och fråga förstås.

/DJ
Mc
5
McNewbie
335xi -08 m-sport
Hallå boys!

Jag har blivit BMW-ägare igen, med en 335xi -08.
Är kanonnöjd men börjar vänja mig vid effekten.
Efter att ha ögnat igenom denna tråd lutar valet mot COBB + ic + dp.
Vad bör man tänka på vid valet av IC? Jag lurar på att beställa från topgearsolutions. Där finns det relativt många ic att välja på och priset varierar ganska kraftigt. Vad är rimligt? Bör man välja 7" framför 5"?

Jag undrar också hur pass drivlinan på X-drive pallar högre effekt?
Vad kan man räkna med för effekt med ovan nämnda specs?

Tack /
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
McNewbie: grattis till köpet! Om du lägger till nytt luftfilter (dci) kommer det bli bra.
Hittade en som bänkade 383whp med dina lista mods+dci+charge pipe med bov:
Länk

Vilken IC du bör välja finns det långa trådar om, de flesta är nöjda med de kända tillverkarnas, ex: Helix, Wagner, ETS, VRSF, AMS etc. Om du är i behov av 7" istället för 5" är lättare att svara på beroende på hur du kommer att bruka bilen, ska den köras på bana?
Visa användare
789
johmei
335i E92
McNewbie: alla IC hos TopGearSolutions är mycket bättre än original. Som med det mesta så får man bättre grejer för mer pengar överlag.

Vad du kan klämma ur motorn kommer bero på soppan du kör och hur aggressiv tune du väljer att köra. Kolla Cobbs hemsida så får du lite fingervisning. Med de mods du funderar på kan du köra Cobbs E30/racemappar som ger riktigt bra skjut. Med Cobb kan du sedan anlita PRO tuner för att klämma ur mer än Cobbs mappar genom att göra unik mapp för din bil via mail alternativt plugga lite å modifiera mapparna själv i ATR!

Xi drivlinans svagaste länk är nog växellådan vilken tar lite mer stryk på Xi då du kommer ha bättre grepp med mer tyngd. Men drivlinan är bevisat väldigt stark och klarar väldigt mycket. Men någonstans måste det ta stopp, men var?!
Mc
5
McNewbie
335xi -08 m-sport
Tack för svaren!

Jag kommer köra gata, ev. någon bandag.
Har tittat på VRSFs 5" eller 7" ic.
Är mer angelägen att motor och drivlina skall hålla än att kräma ur mesta möjliga effekt.
Vad bör man undvika för att skona drivlina?
Segdra, hårda starter från 0km/h, DSC på eller av?
MCnewbie

Om du ska köpa en VRSF intercooler så beställ från Tiago på VRSF direkt du får garanterat bättre pris där än om du köper från typ topgearsoulutions.

Jag fick min 7" VRSF intercooler idag och installerade även den idag, den hade blivit lite misshandlad och knöcklig på ansltunings rören men inget farligt.

Kan säga att det var bland det jävligaste jag och brorsan har gjort, trots att vi har billyft och har alla rätta verktyg

Problemet som är för mig iallfall är att jag har den aktiva farthållaren så det sitter en radar kula i spoilern fram, den är i vägen för ICn så skruvarna i själva fästet fick köras bort med rondell och även då så är det precis att den får plats.

Länk

Som ni ser på bilden så var vi tvingade att slipa bort de tre skruvarna för att ens ha en chans att få dit den. Ni som inte har den radarn kan ju självklart kapa bort mer plast då bör det gå lättare.

Men nu sitter den där och bilen känns stark nu.
Mc
5
McNewbie
335xi -08 m-sport
Tack för ditt svar Headmaster,

Min tanke var att beställa allt från topgear för att ha bra slagläge att pruta, samt för att spara fraktkostnader. Men kundservicemässigt verkar de helt oangelägna, och jag har mest fått spydiga svar på mina frågor.

Tack för dina heads up vad gäller 7". Jag har samma farthållare som dig. Antar att man slipper detta bök med 5"?

Finns det någon konkurrent med samma utbud som topgear?
mcnewbie kolla själv på e90post.com på forumet där finns det en sälj avdelning där alla dessa företagen gör reklam för sig själv så där finns nästan alla samlade.

Jag köpte min Cobb AP från topgearsoulutions och jag har inget att klaga på, bra pris och snabb leverans från dom.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Cobb är bäst just nu, med atr kan man fixa sin egen map. Håller på fixa min 98 oktan och plockar 10 hästar varje revision. Sänker mest tändning med 18 psi peak till 16 psi to redline. Nu på 420 whp :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.