AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.692

Ökad effekt på min 335i

Sida 610 av 712
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Kan intyga och garantera vad Roma säger. Jag vet med säkerhet tre 335 maskiner som har rasat vid trim på 400 hp nivå. Samtliga motorer har får bytas till nya vilket är ett kostsamt kalas på 75 kkr och uppåt.
R1000: Det var längesen, har du kvar 335an.
Saken är den att kalaset går på ca 85 000 kr med utbytesmotor från Bmw. Men har man lite kontakter inom Bmw och kan pruta så kommer man undan billigare.
Skulle jag köpa en 335a idag skulle jag bara montera: DP, IC, DCI, Catback och mjukvara GIAG eller COBB.
Visa användare
519
OB
335i touring (700hp+) - SÅLD
Roma: vill du dela med dig om vilka mods som bilarna hade utöver FBO?

R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Hej Roma! Jo jag har 335 kvar men kör den inte på vintern när jag kör en X3a.
Har du bilen du köpte efter 335 kvar?
R1000: Yes har kvar den men ska lägga ut den på blocket i Mars. Skönt med X3 under vintern.

OB: Min hade metanol kitt, Det var fel på mitt piggyback den laddade för mycket vid redline. Ändrade inställningar minst 10-15 ggr men den laddade fortfarande för mycket vid redline tom när jag körde på låga mappar. Ägaren till företaget kunde bara skicka en ny piggyback istället för att hålla på att labba fram och tillbaka.
Jag menar de kostar han inte ens 300 kronor. Till slut rök kolven eller kolvringen i cylinder 6.

Den andra jag vet om hade eftermarknadsturbos. Den tredje vill jag ej uttala mig om. Vet fler som haft problem.

Efter 335an va jag så jävla trött på att hålla på att logga, byta mappar, ha koll på metanol osv att jag köpte en V8 som jag endast bytt mjukvara och grenrör på, där är det bara att tuta och köra.
Visa användare
519
OB
Tack för svaret Roma. Har inte tidigare hört om 335or som rasat i den utsträckningen, bara turbo/wg-problem vilket även min hade innan jag började modda. Bra att vara något mer medveten om risken som följer den ökade körglädjen.

Är det någon här på AP som har erfarenhet av E85-mix med COBB? Har bara testat med 10% och resten 98okt med en aggressive map, dock sett många inlägg på e90post om de som kör tungt med etanol och protune mappar. Är det enda alternativet etune för COBB för oss i Sverige?
Visa användare
789
johmei
335i E92
OB, börja med att köra E30/race mapparna Cobb själva ger ut. Det är galet bra kräm i dem men logga och håll koll så du har rätt blandning och motorn gillar det. Jag fick jobba mina wastegates pga overboost exempelvis. Vanlig problematik som är ganska lätt åtgärdat med ATR!

Etune är väl nästa steg som ska vara bra. Enritas gick starkt med PTFs mappar exempelvis.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Jag körde 50/50 E85 och 95oktan i 6-7månader och det fungerade hur bra som helst. Inga specialmappar, utan endast JB4 med lite justeringar enligt Terrys rekommendationer. Hur det fungerar i långa loppet vet jag inte, men det fungerade sjukt bra för mig.
Visa användare
519
OB
Ska börja titta på racemapparna, men man blir alltid lite avskräckt när man läser COBBs varningstext som står när man klickar sig vidare till den sektionen.

Låter härligt med den extra krämen åtminstone. Körde ni med original HPFP och LPFP eller uppgraderade ni någon av pumparna?
Visa användare
789
johmei
335i E92
OB: jo visst de tar i med varningarna men det är bra tycker jag. Man är ju inne på ganska stor effektökning och ändring av mjukvaran så alla bör vara införstådda i att marginalerna minskar och riskerna ökar för alla typer av fel som kan uppkomma av påfrestningar. Därför också bra att Roma lyfter de erfarenheter han noterat tycker jag.

PTF eller annan PROtuner med etunes medför samma sak som köra E30 mapparna och kräver att du själv kan känna av bilen lite och logga bra och konsekventa loggar.

Du klarar uppåt E40-50 utan att uppgradera pumparna. Ska du ha mer så uppgraderar du förslagsvis LPFP genom utbyte eller seriekopping. Originalpumpen blir sämre med tiden dessutom. Du ser till att pumpen klarar etanolen via dina loggar av fuel trims.

Tillägga att i senaste E30 mapparna från Cobb så har de addresserat problemet med overboost som bland annat jag erfarat. Jag har inte testat denna nya pga vinter men de skall ha löst overboost för många i USA utan egen mod av mappen.
Visa användare
519
OB
Naturligtvis är det bra med alla som lyfter medvetenheten för vilka risker som finns. Jag ska avvakta tills våren närmar sig innan jag börjar testa racemapparna. Behöver först få monterat delarna som ligger och väntar hemma samt lära mig tolka loggarna. Trots att man bor landets sydligaste delar kan vädret vara bättre än såhär för buskörning.

Visa användare
789
johmei
335i E92
Kom ihåg att E85 inte är 85% inblanding under vintern. Är E70 nu eller något sånt. Ingen verkar heller säkert kunna säga när tankarna har E85 igen och det är olika över landet så du gör gott i att vänta. På stationerna rycker de bara på axlarna och säger "Vad då?!" när man frågar. =/
ca
1
cartoonhero
Porsche 996 Turbo X50 -04
Säljes : Injen Intake istället för den restriktiva originalboxen för 335an.
1000kr.
Visa användare
120
Roy335
335i e93. -09
Cartoonhero har skickat pm till dig
Varför ens riskera era motorer med att köra på en blandning av etanol/bensin. Det är inte lätt att veta med all säkerhet vilket förhållande man har i tanken. Har man ingen adaptiv reglering bör man inte göra detta.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
N54 motorn har adaptiv reglering som flertalet bilar har haft de senaste 20 åren. En skillnad till fördel N54 jämfört med många andra motorer är att det fungerar i alla belastningslägen, även på fullgas. Många andra maskiner går på tabellvärden vid högre belastning genom att de har smalbandslambda medans N54 har bredbandslambda. Då stämmer inte bränsle/luft blandningen annat än för bensin.

Farorna jag ser med E85 är mer att det kanske kan skada komponenter och att bränslesystemet inte klarar att flöda som mycket som det krävs om man kör E85 och extra högt laddtryck tack vare oktanhöjningen som fås med E85.

Jag kan mycket väl ha missat något genom att jag inte kör på E85 och har några loggar från det.

An
18
Andreas.N54
335iA Touring -07
Någon som kan tipsa om några bra sidor att beställa delar från?
Eller är det bara dom amerikanska sidorna som gäller?
Det är två olika grundmappar för bensin och etanol. Där tändning och laddtryck skiljer sig åt med avseende på bränsle. Jag syftar på reglering utifrån etanolhalt. Har en Saab 9-5 med Biopower funktionalitet där jag inte behöver oroa mig över vilken blandning som finns i tanken.
Håll er till steg 2+ och var nöjda med avseende på prestanda & driftsäkerhet.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Själv kör jag ju bara 98/V-power bensin i bilen. Men det är kul att några testar mer avancerade lösningar också. De jag känner som testar att blanda E85 i är ju rätt noggranna med blandningen och väldigt medvetna om riskerna vilket man bör vara också.

Men var och en får ju bestämma hur mycket de vill riskera bilen. Om alla körde safe så skulle ju utvecklingen aldrig gå framåt...

Fan vad lång vintern känns förresten, vill ju ha på riktiga sulor och gärna ut och nöta lite bana också...

/DJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.