AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.210

Ökad effekt på min 335i

Sida 61 av 712
pe
771
pea
BMW M3 E92
det är jätteskillnad, det känns som du har en stor v8 under huven.
Vridmomentet är nog det som gör den största skillnaden.

det är i nya 6 eller om det var 7 serien som man tar ut 320hp ur N54 motorn
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
7 serie har 326 hp . Man kan köpa performance paket från BMW för alla andra N54 men det ger bara 20 hp vilket är ingenting.
Med Dps det är inte bara själva extra hp som gäller men turbos spoolar upp mycket snabbare och motor respons är mycket bättre. Antingen köper man okattade eller behåller man original Dps. Min åsikt bara.
Ni
213
Nisse977
550i -07 M-Sport
130i -07 M-sport

327i -87 Turbo,
673hk 900Nm
Är det ingen som byggt sig egna grenrör och monterat lite större turbos på sin 335a? Då borde man se rätt mycket mer effekt, dock på bekostnad av tidigt laddtryck och respons. Kanske är lite för tidigt för sådana operationer ännu.

Jag kikade på några lösa 335 grenrör med tillhörande turbo-avgashus (de är ju sammansvetsade), det var verkligen mikroskopiska turbos :) Såg ut som de kom från nån Smartcar eller nått. Otroligt att det går att plocka ut så mycket effekt ur dem.

__
Nisse Ljung
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

Jag o Rolle kommer att testa DP utan kat. med original avgassystem
mot original DP med Vishnus avgassystem.

Vi kommer att spela in ljud mellan båda
Återkommer med video.

PS. Ferrita kommer äntligen få tummen ur att bygga ett system.
Återkommer också inom kort!
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Jag ska göra en dyno mitte av mars JB3, Okattade Dps, Bastuck Quad , Helix IC och Dual cone intake.
ph
141
philipbr
Nissan GT-R -10
Hej,

Jag ska erkänna att jag inte alls har lika bra koll på alla dess modifikationer som övriga i tråden. Jag har dock fått lite schysst hjälp från heartware med bl.a möjlighet att få köpa Vishnu v3 (har jag för mig) som jag självklart missade.

Min fråga är nu om det är någon som har grejjer som ligger och vill sälja dessa? Alternativt någon beställning på G man kan vara med på? är intresserad av allt från vishnu till difbroms m.m. Har som sagt ingen koll på hur mycket grejjer jag behöver men vill gärna göra det bästa möjliga med bilen. Till en början bara vishnu kanske? Nån som fick 2 från Usa kanske? (hörde att det var någon som fick det) :)

phillipbr:

Har för mig att Erik1980 hade något till salu dra ett power post till honom.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
philipbr: du kan beställa själv antingen Vishnu V3 Rev2 eller BMS JB3 direkt från deras site i US. Jag har köpt allt från US förutom Quaife Diff Broms som jag har fått från Birds in UK och Bastuck Quad som jag fick av PEANSWEDEN.
He
360
Heartware
E90 AW 335i 2007 M-Tech
Standard!

OH MY GOD! Nu när allt har satt sig...kan jag äntligen skriva lite.
Jag och Rolle10 överlevde natten!

Hoppas att filmerna blir bra!

philipbr: Du har PM ^_^
carl530
Ni som leker med olika mods.
Varför kör ni inte tester på rullande landsväg före och efter varje mod?

Då ser man ju exakt vad det ger under hela registret.

Läste i tidningen Automobil på webben när dom hade gjor det på en 964

Se här: Länk
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Jag kanske ställer denna fråga i fel tråd men jag känner även att alla ni som läser denna tråden är duktiga på att avgöra detta eftersom ni verkar ha testat en hel del olika konfigurationer i bilarna:

Finns det mätbara och/eller prestandaförluster om man byter från 17"-fälgar till 19" på en omoddad 335a? Hur stora är dom på pappret? Känns det så sådan skillnad så att man blir besviken på prestandan efteråt?

Jag har läst och letat svar på dessa frågor men vill även veta vad ni härinne upplever. Jag funderar på att köpa M6-replikor och ser att fälgarna väger ca 24lbs/10kg per styck vilket jag uppfattar som helt ok låg vikt. Dock blir ju fälgens diameter större vilket borde påverka kraften något..?
Ti
534
TigerDejan
Bmw 325D E90 LCI Edition Sport -11
ESS Tuning Custom Stage 2
du kan fylla i lite uppgifter här ... det får helst inte vara mer eller mindre än 5% skillnad ...

Länk
pe
771
pea
BMW M3 E92
Fedorov, jag vet att heartware märkt ett effekttapp när han gick upp till 19, själv tittat jag nu på 18 fälgar som väger c:a 7,5-8kg st, typ OZ allegerita eller nåt liknande
Märker man ett effekttapp med original 19" stjärneker 230 också?
Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Pea, det var ju lite trist att höra men jag antar att med lite trim så kanske man kompensera för fälgarnas storlek. Jag är inget "trim-freak" själv men kommer troligen att slå till på BMW:s eget trim när det kommer (lite beroende på priset).

Borde det inte kännas segt att slänga på t.ex 20"-fälgar då? Ju större fälg desto större effekt-tapp...? Man får väl väga utseendet mot prestandan till viss del, hehe... :)
carl530
Det ni pratar om just nu gällande förluster vid olika storlekar på hjul är just en sån sak som man kan mäta upp i rullande ...
Ti
534
TigerDejan
ingen som sagt hur många mil innan 335 är inkörd ? :D
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Som en jämförelse så tappade jag 8 meter och 0,6 s i intervallet 100-200 km/h mellan 18" och 20" med min RS4:a på ca 440 hk (uppmätt med RaceLogic). Avståndet ökar dessutom ju högre farten blir.

Detta innebär alltså att jag nästan skulle ligga 2 billängder BAKOM en bil med 20 tummarna monterade som jag låg JÄMSIDES mot med 18 tummarna...

// Thomas
TigerDejan:
Första 200 mil har du ju varvtalsrestriktioner från BMW. Växellådan och motorn anses fullt inkörda efter 7-800 mil.
Jag tänker vänta tills bilen gått 1500 innan jag ev monterar nått trim.
Ti
534
TigerDejan
då får man sitta ett par timmar om dagen i bilen när man får den :) ahaha
får köra ett par vändor till sthlm och tillbaka :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.