|
Sida 605 av 712
|
|
|---|---|
|
Tveksamt om det blir billigare att köra E85. Bilen lär ju bli bra mycket törstigare. Om du väntar tills efter vintern, så lär det säkert komma ut uppgraderingskit för pump mm. Dessutom så är de mapparna ganska nya, så om ett halvår lär de vara ordentligt testade också.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Det är inte några jättepengar längre i spridare och pumpar som tur är. Mest djäkligt irriterande att få driftstörning. HPFP kostar bara drygt 2000 kr om jag minns rätt eller i vart fall under 3000 och är enkel att byta själv. Spridarna kostar ca en tusing per styck. De priserna är säkert subventionerade av BMW. Vissa spridare byts på recall utan kostnad. Det är inget som BMW meddelar men man får reda på om det gäller ens egen bil om man frågar. Upplever man att bilen inte går riktigt som den ska byter de utan kostnad spridare som faller utanför spec. I mitt fall bytte de hälften av dem utan kostnad och jag bytte de andra också såklart rent preventivt genom att de var lika gamla och från samma batch. En annan del som kan paja är bredbandslambdasensorerna. De kostar ca 3000 kr st hos BMW i Sverige. Men där köper man samma originaldel från USA för mindre än en tusing inkl. tull och frakt. |
|
|
Har besiktigat pärlan idag. Jag hade ju tänkt att ladda in originalprogramvaran innan besiktning så att allting skulle vara riktigt. Precis innan jag skulle göra detta idag så fick jag lite datorproblem. Således kunde jag inte byta map på bilen. Åkte bort till besiktningen med fulltrimmad kärra, allting gick ingenom utan problem! Killen som tittade på bilen var stor BMW-fan själv och han berättade för mig om hur mycket effekt jag kunde få genom att "chippa" bilen... Jag satt tyst och låtsades vara förundrad ;-) Om killen är aktiv här på AP så kanske han känner igen situationen från idag ;-) /DJ |
|
|
Grattis DJ :) Vilken mjukvara? Okattade downpipes? |
|
|
Grattis! :) DJ, om du laddat in originalmjukvaran (inte map 0) hade väl bilen kastat en CEL-kod för du saknar kattarna? Carlee, har du också besiktigat kärran utan bekymmer? Har för mig att du även plockat de bakre kattarna? |
|
|
Tack, Mjukvaran är ESS och jag har ju kattarna kvar (än så länge, kanske byter DP till våren). Passade på att kika extra på oljetråget till AT lådan som en del har haft problem med på dessa men det såg torrt och fint ut. /DJ |
|
|
Good stuff. Att passera besiktning med enbart mjukvara ska inte vara några bekymmer vad jag förstår. Där skon kan klämma är väl just kattarna, hursom så ryker mina innan våren är kommen. Vad säger ni andra som har plockat åtminstone de främre kattarna, några bekymmer med besiktningen? |
|
|
Jag har också förstått att det kan vara problem att klara besiktningen utan de främre kattarna. Nyckeln till att lyckas är att de bakre kattarna är tillräckligt varma. Det gäller alltså att varmköra bilen så den är glödhet innan besiktningen och sedan ha motorn igång under väntetiden så att den inte svalnar. Någon i tråden diskuterade möjligheten att issolera runt de bakre kattarna. Minns inte vem eller när eller om det stannade vid idé eller blev verklighet. Jag vet inte om besiktningen hade sagt något om de förstod att det var 100hk extra på veven. Där skall väl egentligen göras en ny typbesiktning om de viste det? /DJ |
|
|
OB: Jag kör med okattade downpipes men de bakre kattarna är kvar och det gick igenom besiktningen utan problem med Procede och lite e85 i tanken men tror inte det hade behövts. Ska besikta min med Cobb i vår och hoppas det går bra, men man måste se till att man får upp värmen i de bakre kattarna ordentligt innan man rullar in vilket tar lite längre tid än de som sitter i downpipsen. |
|
| jag gick genom med bara 100 cell race kattar i mitten , lite E85 och en lean map på procede. det går säkert att göra en lean map med jb4 eller cobb. | |
| Var inne på service idag och de hittade "fukt i oljetråget till växellådan". Har sett tidigare att några här i tråden varit med om samma sak men hittar inte sidorna. Är det bara att byta så fort som möjligt eller vad gäller? | |
| det är bara att byta hela grej och olja . | |
|
Snorken, du kan läsa mer om det på sidan 575 i denna tråden. Finns även lite info här: Länk Jag hade bytt direkt men kör du lugnt så går det säkert att köra några kilometer till. Men du tappar ju olja. /DJ |
|
|
Snorken: Betalade 5600kr för byte, olja och alla delar på Novation förra året. Rätt vanligt fel på steptronic bilar eftersom tråget är av plast, skrapade sönder mitt i garage-nerfarten hemma... |
|
|
Har googlar en del men hittar inget bra och orkar inte läsa igenom hela tråden på 600sidor +. Har funderat på att köpa en BMW 335I eller 335D. Har hört att 335D med auto skall klara runt 700NM med ZF-lådan, stämmer det? Vad klarar den manuella? BMW 335I sitter det samma låda som auto-låda som i D? Vad klarar den manuella lådan för NM? |
|
| Båda 335i AT och MT klarar allt upp till man lägger in större turbos. | |
|
Zip, jag har för mig att man brukar begränsa vridmomentet till 600nm i mjukvaran på 1an och 2an om man kör 335d med MT. 335i med AT är inte samma låda som i 335d AT. På 335i är den specad för Max 450nm men den håller för väldigt mycket mer. Jag har ca 550nm i min och jag har ändå trimmat ganska blygsamt. Nästan alla i USA kör AT och många trimmar mycket mer. Som enrita säger så bör du vara safe tills du börjar byta turbos. Enrita, om man kör Cobb och E85 blandat med 98 så som du och Johan gjort så bör man väl få ut omkring 400whp? Tror du automaten orkar det utan förstärkningar? /DJ |
|
| man behöver tänka på lådan bara när man lägger in större turbos. Visst kör du drag racing varje dag så pajar den säkert men dem håller väldigt bra. | |
|
Bra svar i tråden. Har försökt söka i forumet efter svar på vilken olja man lämpligast ska ha till bilen. Anser att sökfunktionen inte är till någon hjälp då den bara visar vilken tråd och inte sida inom tråden.. Kan ni ge något förslag på bra olja samt inköpsplats? Ha i åtanke att jag inte kör på bana utan har bilen som vardagsbil och njuter mest av roliga omkörningar. Mods i dagsläget är enbart COBB med map stg1 aggressive, innan våren är kommen har jag stage 2 aggressive med IC+DCI och CL DP's så oljan får gärna vara lämpad även vid de kommande modsen. |
|
| Castrol Edge FST 5W-40 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.