|
Sida 604 av 712
|
|
|---|---|
|
Låter ju som att bänken ger lite glädjesiffror, eller så har du en jävligt vass bil i original. Om vi utgår från att originaleffekten stämmer (306) och 12% (270whp) drivlineförlust (normalt med manuell låda) så bör effekten nu vara ca 335whp istället för 360whp som bänken säger. /DJ |
|
|
Bänkat hos Autotech i Trollhättan, Fanns 2 andra bilar som kört där. 135, 9000mil ca280hk 135, 1000mil ca 290hk samma som min. Kan det ha med sot i insugskanalerna att göra? Hoppas verkligen dom har fått ordning på E85 programmen till sommaren kommer! Vill ha 400whp |
|
|
Jag tror som sagt att bänken visar glädjesiffror, original bör ligga kring 270whp om du skall kunna lita på siffrorna du får. Men man kan ju ändå titta på skillnaden och då verkar det som att du får ut lite för lite med tanke på dina mods, jag tror att detta beror på mjukvaran (Evolve) samt den dåliga soppan. Släng på Cobb och tanka V-power eller statoil 98 så borde det blir bättre flås. Sot lär du väl inte ha i insugskanalerna? Carbon buildup i cylindrar och på ventiler är väl möjligt. E85verkar ju onekligen vara på G. /DJ |
|
|
Menade självklart på ventilerna :) Finns liknande siffror på nätet så mkt över kan det nog inte vara. Ska prova 98 (e85) och Intercooler till våren och se vad det kan bli för siffror. |
|
|
Tänkte kolla intresse för följande delar , pm mig om ni är intresserad, vill se bilder , frågor etc (kommer inte att svara direkt här): AR catless downpipes med EGT/AFR sensors från AEM (funkar med wifi till telefon): 3000 SEK Helix Intercooler: 3000 SEK TD Turbodynamics stage 2 turbos med olje/vatten lines 3500 mil: 25.000 SEK (Nypris 40.000 SEK) Cobb AP: 4000 SEK JB4 G5: 2000 SEK Meth kit snow performance stage 3 med flow sensor aquamist (CM10-2xCM7 och mer): 3000 SEK 6x Okada plasma coils (tändspole): 3000 SEK Advan RZ-DF wheels 8,5J ET35 – 9,5J ET35 (väger 8,5 kg-forged) med yokohama däck AD08 235/265 (mycket fram, 2mm bak) : 22.000 SEK Custom Stett chargepipe med 2xmeth bungs: 2000 SEK Forge Diverter valve: 1000 SEK Injen Intake: 1500 SEK ALCON 4pot front BBK 365 mm skivor (nya värde 8500) och nya Ferodo DS2500 (värde 2500) passar på båda 18/19 tumsfälg: 15.000 SEK |
|
|
Enrita, har du krashat bilen? :-( PM skickat ang. intercoolern. /Magnus |
|
|
Rototest mätte upp 286hk på naven på en 335 -07 aut som ska vara original. Var iofs en pressbil så möjligt den var lite masserad. Länk 996turbo |
|
|
Enrita: skall du sluta trimma 335? Något annat kul projekt på g istället? /DJ |
|
| BMM-DJ: jag vet inte än, jag bara kolla intresse just nu , ska fundera över vintern och nej jag har inte krashat LOL | |
|
Enrita ska säkert skaffa nya M5/M6 istället. 4.4 liter dubbelturbo. Tänk om man kan höja effekten i den motorn också med 75%... Mums :-) |
|
| Enrita behöver hitta rätt TRISS lott för att kunna skaffa sig en M5 LOL | |
|
Enrita, annars kan jag rekomendera en Kompressormatad M3a,då behöver du inte förlita dig på en trisslott. Se bara till att den har bromsar, annars blir den som min gamla, väldigt kort o 3 hjulig |
|
| Jag hade nog kunnat vara intresserad av en del som t.ex. de fina hjulen men räknar också med att avveckla 335 p.g.a. för dålig tillförlitlighet på modellen. Tråkigt med tanke på alla fina kvaliteer som bilen har när allt fungerar som det ska. | |
| R1000, vad syftar du på? | |
| Aha! Du ska sitta i soffan och skrapa? :) lycka till isåfall! | |
|
OB, det jag syftar på är är i första hand problem med bränslepumpar och injektorer och att många har problem med misfires av kända och okända orsaker. Men det som jag ser som den allvarligaste risken är kolvskador när effekten börjar bli den man vill ha, alltså 400++ whp. Fanns inte dessa problem vore 335 troligen fortfarande den bästa bil som kan köpas för rimliga pengar. Ett annat alternativ för att få rejält med effekt, extremt bra väghållning och superbromsar och en grymt snabbväxlande låda är Nissan GT-R. De kostar inte direkt mer nu än en begagnad 335 gjorde för några år sedan. |
|
|
För att inte skrämma upp läsarna nu.. Så bör man kanske lägga till att för de allra flesta av oss andra dödliga, som inte tvunget måste ha 400++ whp och träcka bana hela dagarna, så är 335i fortfarande en grym bil att trimma och äga! En trevligare bruksbil än 335i med steg 3 mods, är nog svår att hitta för rimliga pengar. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Tack för svaret R1000. Jag är ny i spelet och införskaffade min hundracer för tre veckor sedan. Mötte upp med Simon76 och provkörde hans bil och fastnade snabbt för att få ut mer kraft än vad jag har idag med COBB stg1... Bränslepump, turbos- och wastegatebekymmer har jag läst mycket om på diverse forum. Min bil fick bytt sniglarna förra året så jag hoppas slippa de dyrare reparationerna nu när min garanti har löpt ut. Går det att kvantifiera hur mycket mer risken ökar för att allvarligare fel uppstår i bilen vid byte till stg2+ än enbart stg1? Trevlig helg, OB |
|
|
Upp till lite drygt 15 PSI laddtryck är det nog att betrakta som absolut riskfritt med ett bra tune. Det kommer säkert att gå att få ut många fler tillförlitiliga hp med E85 om det inte ger några problem i övrigt för bränslepumpar och spridare. Det är nog lågtryckspumpen som behöver bytas ut i första hand, dels för att vara gjord för E85, dels för att räcka till flödesmässigt för E85. Många har liksom jag kört på Metanolinsprutning för att klara betydligt mer än 400 whp men det innebär stora ökade risker i flera avseenden. Får man problem med metanoinsprutningen vid höga laddtryck kan det vara adjöss med maskinen direkt och därtill finns en brandrisk som inte är obetydlig. Det finns flera 335 i USA som är mer eller mindre uppeldade p.g.a för enkla metanolinstallationer. |
|
|
OK. Min bil används som en rolig vardagsbil, pendlar med den till jobbet varje dag och hunden får åka med där bak i sin bur. Eftersom jag inte ska köra bana med bilen nöjer jag mig med att där är hyfsat drag i motorn. Jag nöjer mig med COBB, DCI, CL DP's och FMIC för att öka effekten, det räcker långt för mina behov. Är som sagt inte där än, utan har endast mitt tune installerat. Man blir något avvaktande i sina planer när man hör om kostnaden för att byta ex. spridare och bränslepump utan garanti. Vet förvisso att Carlee fick ett bra pris för att fixa pumpen, så inget är omöjligt att lösa. Tanken att köra på E85 är lockande, mer effekt och till ett lägre drivmedelspris per liter. Är det någon av er som modifierat bilen för att möjliggöra detta på ett driftsäkert sätt? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.