|
Sida 601 av 712
|
|
|---|---|
| korrekt Tom ska testa det. kan man testa om själva tändstift ger faktiskt spark? måste vara typ 10.000 V ... eller kolla om det ger el i kontakten till coil? kan köpa en volt testare men har ingen aning vilken inställning man ska ha... | |
|
Kan du se spänningen med inpa innan du startat motorn? I så fall borde den ju mata även 5an eftersom den inte fått någon missfire innan den startat. /DJ |
|
|
För att utesluta tändstift och spole kan du ju flytta på andra cylindrar (stift till 3an och spole till 2an förslagsvis) och testa men om du hade missfire vid mkt boost så tyder det på injector som var på väg att gå och nu gett upp totalt. Konstigt att den är helt död(ingen spänning) dock. Låter konstigt och farligt att ECU skyddar motorn genom att sluta ge soppa alls på en cylinder, borde få fet LIMP och massa varningar isåfall inte bara halv lampa och en kod. |
|
| johmei: alla tändstifter är nya nu, jag har redan flyttat runt coil , testad en annan OEM nya stift och det händer ingenting. vid missfire så kapar ECU soppa till cylinder det är jag 100% säkert på . problemet nu är att det funkar inte längre cyl 5. Ska testa mer imorgon men känns mer som att coil får ingen eller för lite el just nu. Koden jag får är 2E1C spark duration too short plus missfire cyl 5. | |
| injektor har Volt när man startar bilen direkt innan den limpar. ska testa om själva coil connector ger el och ta ut/byta injektor. | |
| byter injector ikväll, spännande ... :-) | |
| Berätta hur det gick! | |
|
hoppas det går bra och bilen börja snurra 6 cylinder igen annars har jag absolut ingen aning vad som är fel. kanske coil styrning i ecu med får ingen DME error.... alla coils får el (dem är kopplad faktiskt till 12V socket där man kopplar piggyback power) och ecu laddar dem med jord brytning istället. här en bra förklaring: The coils all receive power on the orange wire from fuse 01 in the ECU box. The DME does not kill power to the coil, only deactivates it by never connecting ground on the primary. The coil firing pattern can be seen using an oscilloscope. The coil charges when the DME grounds the coil primary, then releases it. The charge time is also known as the dwell time, and it varies based on load, RPM, and battery voltage. Once the coil is charged sufficiently - about 1.5-3ms - the DME releases the ground, the primary voltage decays and induces a high voltage in the secondary winding, which is your spark voltage. This is all DC, not AC. The DME will also fire multiple sparks during the same stroke at idle and other conditions for smoother running. You will see 2-5 charge cycles in the same stroke in that case. The firing pattern will be different from the one shown below. |
|
| precis la in ny injector... detsamma problem... måste vara själva ecu då. | |
|
Hmm... Jag såg den där tråden där en kille hade hittat en trasig transistor i sin ECU. Det verkar onekligen mycket intressant! Löjligt enkelt och billigt att åtgärda också. Men frågan är om det kan vara fel i ECU'n om man inte får 30BB-koden? |
|
| Precis thomas... Det felet gällde injektor, min verkar fungerar , känns mer som ecu inte styr själva coil... | |
| Har du tillgång till ett oscilloskop så att du kan mäta lite? Med tanke på hur mycket du har petat i din ECU så hade jag nog sett över eventuella glapp i kontakterna. Kolla så att inte något stift har lossnat i kontakten, i synnerhet om du har piggyback inkopplat. Är det en utgående transistor i ECU som är körd så kostar det inte många kronor, men att hitta felet är inte gratis... | |
| Bilen är helt stock nu, jag har redan kollat alla kablar och pins. Jag är ingen bil mekaniker men jag vet hur man troubleshoot. Det är därför jag är helt förvirrad. Jag har nu kollat allt jag kan men min förmåga/verktyg och kan inte hitta felet eller en logisk förklaring som jag tycker gör mig ännu mer förbannat. Ingen logik här. | |
|
enrita, vet att när jag höll på med 335or så var det en som hade fått typ carbon build up på ett sånt sätt att tändgnistan missade lite, (den kom i fel vinkel mot injektorn) Den misstände ochså på ett liknade sätt. Han använde något instrument (slang medspeglar i) och kunde se det |
|
|
Väldigt skumt Enrico. Intressant teori om Carbon build up, någon som vet hur det ser ut, om det matchar den svarta färgen på Enricos 5e tändstift? Tänkte på en annan grej också: "Once the coil is charged sufficiently - about 1.5-3ms - the DME releases the ground, the primary voltage decays and induces a high voltage in the secondary winding, which is your spark voltage." Hela den här Primary kretsen borde man väl kunna mäta upp om den funkar? där borde ligga en spänning från DME och fram till jordning som man kan mäta men det kanske krävs oscilloskop i och med att allt går på 1,5-3ms? Men spänningen som laddar upp borde väl ligga konstant från DME. Det andra som slog mig är, hur går själva "releasen" till? borde var någon form av relä/transistor som man borde kunna mäta om den funkar? /DJ |
|
|
Kolla om det blir gnista med stiftet löst. Gör det inte det kan det vara avbrott i kablaget mellan ECU och 5ans spole eller ett trasigt slutsteg i ECU. Jag antar att du har kollat att det inte är fel på stift eller spole. |
|
|
R1000: Kan man bara starta bilen med stiftet löst? Måste naturligtvis jordas också men finns ingen dator som bryter eller andra problem som kan uppstå? Enrico, om jag hade varit du så hade jag nog skruvat i ett tändstift så att cylinder och allting är tätt som det skall vara och sedan tagit ett annat tändstift och kopplat in/jordat för att se om gnista kommer (du har ju ändå stift liggandes) Minns att vi alltid gjorde så med moppe när man var 15 bast och ville kolla att stiftet funkade men då kickade man ju bara ett varv och såg att det kom gnista, ingen elektronik ivägen ;-) /DJ |
|
|
Men cylinder måste väl fungera!!! Den är helt av. Den är död !!! Varför vill den inte tända? |
|
|
Det är nog självklart att stiftet måste jordas, på samma sätt som det är jordat när det är fastskruvat i toppen. Det är ingen fara att göra en sådan test för att se om det kommer gnista eller ej. Men man bör som sagt se till att det är jordat så att inte gnistan slår i tändstiftsgapet och inte till någon ledning och dödar ECU bakvägen. |
|
|
Killarna som sagt jag har redan kollat allt... Bytt coil, tändstift, oem coil , oem ny tändstift, flyttat runt , allt!!! Sista var injector och det är detsamna problem! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.