|
Sida 599 av 712
|
|
|---|---|
|
Ok. Det beror nog som sagt på hur man mäter. Vad man hör så ger ju olika dynos(eller vad det kallas) olika siffror. Jag tog dessa siffror från cobb's hemsida.. Har aldrig bänkat min, men det skulle vara kul att göra det. Vad innebär steg 3? ------- Min bil suger inte... |
|
|
simon76: Vi räknar väldigt olika på drivlineförlusten, däri ligger skillnaden. De siffror som jag utgår från är 15% drivlineförlust med automatlåda och 12% med manuell låda. Dina siffror ger en drivlineförlust på hela 21,5% Med 15% drivlineförlust blir originaleffekten ca 260 whp. Siffror från bänkning skall man ta med en klackspark för bänken kan vara olika inställd, men bänkning ger däremot en bra bild av skillnaden före/efter trimning om man gör mätningen i samma bänk direkt före och efter. /DJ |
|
| steg 3 är IC, dps , öppen insug . jag bänkade båda jb3 map 7 och GIAC steg 2 plus på detsamma dyno. med steg 3 mods och stock boost fick jag 272 whp. | |
|
Det var kul att få se bekanta 335:or på Mantorp i lördags. Hoppas att ännu fler kommer till vårträffen på Mantorp i maj 2013. MVH, Den lilla vita 1M BMW Club Schweden-BMW Sport Club |
|
|
Hobbe Z4: Vi får hälsa nästa gång, jag har den Montegoblå 335an. Alltid svårt att veta vilka som finns här på AP och knyta ett nick till person i verkligheten. Jag är rätt säker på att vi kommer några st till våren i alla fall. Ju fler dess bättre förstås. /DJ |
|
|
Jag ska försöka köra så många event som möjligt nästa sommar. Har redan planerat in en tysklands resa med en kompis(ringen) Har inte tagit förarlicens än utan tänkte försöka ta den genom bmwCS(tror man kan göra det?) Angående ringen så vore det väldigt kul att få åka bmw Ring taxi. Någon som här som har gjort det? |
|
|
Headmaster: BMW Sport Club anordnar en licenskurs i början av varje säsong så håll utkik efter den. Om du skulle missa den så finns det ju andra ställen att ta licens men BMW SC kör alltså normalt 1/år. Gällande ringen så har jag aldrig vare sig kört eller åkt där men jag vill ändå rekomendera dig att åka med någon som kan banan första gången (ringtaxi är ju ett bra alternativ). Där är fullt med luriga krön och dolda kurvor så du måste veta vart du siktar innan du ser det för att hamna rätt. Det vore ju synd att sätta bilen i räcket på första varvet. Enrita kan säkert berätta mer, han har ju lagt några varv på ringen /DJ |
|
| jag rekommendera starkt att man åker ditt men någon som har lagt några 100 varv på ringen så att man kan köra som passagerare och sedan som förare så att dem kan hjälpa med dem olika bromspunkter och spårval. Det är också viktigt att hitta rätt dag så att det är inte mycket bilar, motorcyklar (som är värst) . Jag åker alltid innan påsk helgen och körning på måndag/tisdag har alltid varit ganska fritt med lite bilar och bra väder. Bästa bana men man får passa sig rejält eftersom en liten misstag som lägger du bilen in räcket och då får man betala båda i bil och räcket som är jätte dyrt ..... jag kör ganska lungt så det har inte varit någon problem. | |
|
Hobbe Z4: riktigt härlig dag fick vi fick på Mantorp! Du snackade lite med Enrita om jag inte tar fel va? Kommer garanterat åka fler BMW SC dagar nästa år. Snackas om Gotland ring nästa år, vore kul! Vi hade en liten grupp 335or (4 st) på plats denna gång, vi siktar väl på fler nästa gång?! Helt kassa är inte bilarna på bana trots tyngd, chassi och däck. Mantorp är väl ganska tacksam för oss också. Hur många kommer slå till på en diff till nästa år så vi kanske hänger på Hobbe och gänget?! |
|
|
johmei, vi ser fram emot fler 335:or på BMWSC/BMWCS vårträffen i maj 2013. Ett matchande antal 1M hade också varit skoj : ) BMW Club Schweden-BMW Sport Club |
|
|
Hej! har precis köpt en 135i -2008, gått 4400km. Bänkade den förra veckan till 293 hk på hjulen å nu vill jag ha MER :D Har fått hem DCI och DP ifrån burgermotorsport Vad ska man ha för pylar? För och nackdelar med dom olika mjukvaro allternativen? // Henrik |
|
|
Henke_mellerud: vilken dyno och vart bänkade du bilen? Köpte du dps och DCI utan trim? Trim skulle ha varit första val såsom intercooler instället för dps. Flash: Cobb, ESS , GIAC Piggyback: JB4 eller Procede. Beror på vad du ska göra med bilen och du mycket är intresserad av mecka och logga värderna. |
|
|
Jag bänkade den på Autotech i Trollhättan (Dynojet). Finns 2 till bilar som kört där med likande siffror. Dom hade ju en drive på Dp så var ju tvungen å handla. Har inte bestämt vilken "mjukvara" jag ska köra med därav inget sådant köp |
|
|
Mjukvara är då flash. Med cobb kan du flasha bilen själv genom obd port. Väldigt lätt. Du kan sedan också sälja den vidare, byta mappar när du vill beroende på mods, logga, rensa koder, kolla 0-100 tid . piggyback är en lite box som lurar ECU och då kör högre laddtryck. Man måste koppla den till ECU kablar. Funkar också bra. Tänk på att du kommer att få 02 koder om du kör dps utan mjukvara som tar bort dem. |
|
|
Grattis till en trevlig bil Henke. 440mil :) Inte mycket det. Vilka dps köpte du som de hade drive på? Jag ska ha Dps till våren men är det bra pris nu så kan jag inte heller motstå. |
|
|
Henke: Grattis till fin bil! Jag tycker absolut att du skall köra på en flash till bilen, om du inte har några extremt speciella önskemål på ditt trim då. Jag kör själv med ESS och det funkar skitbra, aldrig några problem orsakat av mjukvaran, enkelt att lägga i och ta bort själv och faktiskt riktigt bra klös i kärran. ESS är ett riktigt bra "tune and forget" trim! Men vill du ha mer valmöjligheter, möjlighet till loggar och möjlighet att testa dig fram till ännu bättre effekt, möjlighet att köra mot E85 för mer effekt o.s.v. så skall du definitivt välja Cobb. Här på forumet finns massor av kunskap och erfarenhet kring detta och det verkar vara en riktigt bra lösning. Jag ångrar inte att jag köpte ESS för det funkar jäkligt bra men Cobb är vassare för den som är aktiv med sitt trim. /DJ |
|
|
4400mil Var det ju! :) en nolla för lite. Jag skulle ju helst vilja köra e85 då det blir görr mos i maskin men pumpen verkar ju inte klara av å flöda så pass mkt. Kan man få 400 hjulhästar utan meth? Burger motorsport hade drive på deras nya framtagna DP's |
|
|
Henke: Med Cobb kan du köra E85 (blandat med bensin) bör räcka till ca 400 whp Förutom mjukvaran så behöver du en bättre Intercooler också. Jag köpte Wagner Evo som är en av de dyrare (och bättre förhoppningsvis): Länk Stertman monterade min, om du skruvar själv så kan du säkert hitta samma IC billigare på annat håll, kolla om du kan beställa direkt från Tyskland exempelvis. Finns många andra IC som funkar bra också, jag tror att Helix är populär. Vill du ha en riktigt prisvärd lösning på IC så har Big Tom hittat en riktigt fet rackare som man kan köpa billigt, den funkar på 335, vet inte hur det ser ut med plats på 135. /DJ |
|
|
Får man chansen att gratulera tråden till 600 sidor (11981 inlägg) galet mycket info här :-) /DJ |
|
|
Jodå Big Tom/KL Racing IC installeras på 135an. Se här för att få uppfattning om installationen: Länk Henke: Angående Tunes kan jag bara säga att jag valde Cobb i våras. Utvecklas i bra takt och gillar hur man flashar och loggar själv. De flesta verkar för övrigt nöjda med just sina val av olika anledningar så läs på och fundera vad du värderar mest. Du verkar ju gilla BM så JB4 kanske är rätt för dig. Har en hel del kul funktionalitet och autotune?! Men som Enrita påpekar så bör du då ha en DP fix/o2 sim för att köra catless. Har själv köpt lite annat från BM och de har alltid skött sina leveranser. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.