|
Sida 598 av 712
|
|
|---|---|
|
Okej okej.. Ursäkta mig så mycket. Nu när du så fint och diskret påpekar det, så vet jag ju att du har rätt.. För det första så är jag kanske ingen stjärna på rättstavning. För det andra så skriver jag ibland lite snabbare än vad jag tänker. För det tredje så finns det ingen edit-funktion på forumet, för att rätta till dessa katastrofala stavnings och grammatiköverträdelser som jag ständigt utsätter mina medmänniskor för här på AP.. Jag ska försöka bättra mig.. Vill ju inte att du ska behöva uppsöka psykolog pga mig.. ;) :) ------- Min bil suger inte... |
|
|
sjobusen: "Det heter BYTER.... och BYTT..... inget annat!!!" Jag BYTTE olja och bromsvätska förra veckan ;-) /DJ |
|
| jag har 20 ltr VP109 till salu om någon är intresserad pm mig. | |
| Johmei: 10w60 olja får väll inte användas i n54 eller n55 då turbona inte klarar det? | |
|
Robert: Det var ingen rekommendation från mig på något sätt utan ville säga att olika olja jobbar och trivs olika. Sedan finns det väl en hel del som kör 10W60 olja under varmt klimat och hård körning. Enrita, du har väl kört detta i flera omgångar och många i varma stater (USA) har kört detta i flera år. Vidare, kolla inte bara kall/varm viskos (SAE) för oljan, kvalitetsklassning API/ACEA är även viktiga mått på oljans kvalitet och bör alltid framgå på flaska/beskrivning(nätet). Även BMWs egna LL-klassning är väl bra att följa om man inte har koll på databladen i helhet. |
|
| jag körde M3 olja en gång. märkte ingenting fel med det men N54 är inte gjort för en sådan olja så skulle jag rekommendera att bara köra med specs som N54 har. 5-40 tycker jag funkar kanon bra. | |
|
Enrita: Ok, kommer bara ihåg att du körde 1W60 vid något tillfälle. Jag kör också 5W40, får för mig att det är bättre kompromiss än 0W oljorna som BMW gärna häller i och jag är noga att ha värme innan jag trycker på. Hade jag kört övervägande stadskörning med mycket kallstart hade det blivit 0W för mig. Jag gillar utbudet av 5W40 och LL-01 oljor även om BMW rekommenderar deras nyare klass LL-04. Sammanfattat hellre 2 byten LL-01 än 1 LL-04 byte per 2000 mil för mig. |
|
|
Jag kör BMWs standardolja nu, 0W-30, tror att det är bra under vintern då det blir mer kallstarter och man inte behöver så mycket kraft när det är vinterdäck på. Hade däremot tänkt att slänga i fetare olja till våren men det kanske man inte skall göra då, Vad är det som gör att turbona inte klarar 10W-60? /DJ |
|
|
BMW-DJ: 10W-60 är för tjock. N54 motor är inte byggd för det . kör premium olja 0-40 eller 5-40 . Finns massor med bra olja att köpa från UK för rimliga priser på Länk . Jag köper hos dem 3 olje byte åt gången med filter. Ester based . eller Royal purple är dem bästa. Jag kör Fuchs Pro S. Känner några som kör mycket bana som har sett mycket bättre olje temp med den. Annars Motul V300 Den nya Castrol FST ska också vara väldigt bra (finns på mekonomen) |
|
|
Castrol EDGE FST från Mapodo.de, 39.90€ för 4 liter +frakt. 12 liter t.ex. blir 139.6€ inkl frakt = 1200:- jämnt. 100kr/liter är helt OK :) Skickas med DHL, leverans på några dagar till en vecka. Länk |
|
|
Var inne på Mekonomen och kollade för någon vecka sedan....ca 8-900 spänn för 4 liter Castrol edge 0w-40. Ebay funkar bra, 6 liter för 600:-. 20 liter för 1360 + frakt. |
|
|
Jag måste bara länka in den här Blocket annonsen. Är det någon som hänger här som äger bilen? Länk Enda uppgraderingen är JB3 och Insug, kan den verkligen leverera 500häst? Känns som drömsiffror eller? |
|
|
Har ingen aning om vem som har den. JB4 skriver han iofs (inte JB3) men att den skulle ge 400whp med bara mjukvara och DCI låter väldigt otroligt. Jag vet inte om det skulle vara möjligt med downpipes men även om man kunde boosta upp så mycket och ta ut 400whp så skulle den ju heatsooka på direkten och sänka effekten. Inte trovärdigt enligt mig Burger tuning skriver själva att de ger 80whp extra på en stock car. PS. Tack för tipsen om olja alla som bidrog. DS. /DJ |
|
| LOL | |
|
500hk kan aldrig orginal turbosarna leverera på macksoppa, man får väl knappt ens ut så mycke effekt med hjälp av meth?? Haha |
|
|
He he. Ja, där tog han nog i så att han nästan sprack. Har han 300whp så ska han nog vara ganska nöjd.. ------- Min bil suger inte... |
|
| Shit... Måste nog ringa upp honom och fråga hur han gjort och kopiera konceptet direkt! | |
|
simon76: 340whp borde man väl kunna få ut med JB4, 300whp får man väl ungefär med JB+? Jag, johmei och enrita var på Mantorp igår med BMW Sport Club och körde med lite andra BMW kärror. Mitt intryck är att 335orna stod sig bra mot de allra bästa på rakorna, bland annat körde jag ganska jämnt med en M5 Touring E61. Visar att 335ans register är jäkligt användbart även om M5an har mycket högre toppeffekt (och mer vikt förstås). Det som fattades för att det skulle gå undan på riktigt var framförallt R-däck, mina nya Michelin PS2 var långt ifrån tillräckliga. Jag hade också lite bekymmer med bromsvätskan och chassiet är alldeles för svampigt. Vi åkte allihop på spö av de som lättat sin bilar och satt R-däck på och fixat chassiet. Men det var en kul dag, rekomenderas för alla till nästa säsong :-) /DJ |
|
|
BMW-DJ, Det beror nog lite på hur man mäter och räknar.. Enlig Burgertunings hemsida ska JB4 kunna ge upp till 80whp eller 100bhp. Det blir väl i bästa fall runt 320whp och 406bhp, om bilen går optimalt. Cobb stg1 ger ca 310whp. Cobb stg2+ ger runt 360whp, med IC DP's och DCI. Original har man väl runt 240whp? ------- Min bil suger inte... |
|
| Ho turbocenter bänkade min stock 252whp. Steg 3 runt 365whp. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.