|
Sida 597 av 712
|
|
|---|---|
|
Ang motortemp, testa och kör med vanligt vatten och water vetter i kylaren under den varma perioden på året, det ökar kylförmågan med 10-15%. ESS håller på och testa just nu, och har fått mätbart högre effekt i motorn i dyno, samt att det minskade heat soaken . Nu körde de testerna på en M5a med kompressor men effekten borde bli ännu bättre med en turbomotor. Billigt sätt att få större IC, en flaska kostar 180 kr, och hjäper även om du har vanligt kylarvätska men kanske bara med 5%. |
|
|
Pea: Ja, det må vara något för de varma månaderna. Det blir en del bök att få någon effekt dock då man inte bör blanda med glykolen.. tömma, skölja, fylla 2ggr per år. Har för mig att jag läst att du själv och andra här i tråden testat för några hundra sidor sedan (-09 kanske). Kan inte minnas några större skillnader.. eller? Ska man köra typ Björkvik borde några rejäla sprut med vatten/alkohol på kylarna vara effektivt. |
|
|
Nu har jag testat Stertmans oljetermostat. Vid vanlig motorvägsfart (jämt 110) ligger nu tempen på 90-95, förut hade jag 110-115. I helgen körde jag också på Gelleråsen, om man kör ett långt pass (cirka 25 min fullrace) kommer ändå tempen upp i 135 grader med utomhustemp på 10 grader. Men i de flesta fall kör man ju bara 15min-pass och då klarar man sig på ca 125 grader. Så bara man inte ska ställa upp i några långlopp så är det en bra lösning! Min bil har wagner intercooler och cobb steg 1+ sport linear mapp. Filmer från körningen i nästan torrt: Länk Länk Någon som har förslag på topplagringar till E92? Original är det extremt lite negativ camber fram så däcken blir mkt snedslitna vid bankörning. Millway har fina grejjer men hur blir det med komforten med dessa då de är helt stumma? Jag skulle helst vilja ha en originaltopplagring med gummi fast som ger lite mer negativ camber. |
|
|
topplagringar = camber plates? om du vill ha mer camber och styrförmåga så kan jag rekommendera lägga in M3 front links , med dem får du bättre styrning och lite mer camber. Du kan också lägga in Dinan Camber plates som också ger lite mer camber. Angående Olje kylare lösning så känns som den funkar hyfsat bra. Med 2 olje kylare har jag alldrig gått över 126 grader. Du borde kanske tänka på ersätta din original oljekylare med en setrab . Evolution racewerk har en sådan kit. |
|
|
Nr 14 och 19 på bilden? Länk |
|
| yep , det är det här kit Länk | |
|
Robert: Bra rapport! Jag tycker det låter som en vettig förbättring med den lilla insatsen. Jag skall själv hämta min SOT i veckan och köra den på Mantorp den 6e med steg 2. Bmw-DJ kommer också köra sin med steg 1 så då kan vi se hur de presterar mot Enritas dubbla kylare under samma yttre förhållanden. Enrita: går oljan genom någon av dina kylare hela tiden eller bara efter termostat? Vad har du för temp vid landsväg/motorväg? |
|
|
min olja går via thermostat. på motorväg har jag runt 107-108C . gör jag par pulls så går den upp typ 117C men går fort ner. i sommar ligger den lite högre. Tempen på olja beror på själva olja också . jag har fuchs pro race 5W-40 , ester based. funkar jätte bra och många har testat den på bana med jätte bra resultat. Olje byte är dock runt 1000 mil. |
|
| är det någon som har en CM5 nozzle till salu? | |
|
Jag säljer alla mina trimdelar nu: AR 3" downpipes (xi-version, passar både xi och rwd), KL-Racing FMIC med alla slangar, JB4 + CPS module, DCI, BMS WW Meth kit, CMGS controller + en massa meth-slangar, munstycken, solenoids, silikonslangar, alu-rör mm... Kort sagt, allt som behövs för att åka fort med en N54. Pm:a vid intresse! |
|
|
joxgbg du har pm |
|
|
Jag har försökt montera min SOT idag, det gick inte att få locket på plats när den låg i så jag fick avbryta och montera tillbaka originalet. Jag vet att någon mer som var med på gruppköpet har haft samma problem. Är det någon av er som var med som har fått det att funka? Om någon annan har en liggandes som ni hara testat och vet att den funkar så vore det intressant att få måtten på den också. Jag har tagit måtten på min enhet och mailat till Stertman. /DJ |
|
|
BMW-Dj, Samma problem för mig! Min orginaltermostat ser helt annorlunda ut mot orginaltermostaten som tas bort i monteringsvideon... |
|
|
frågade Shell om Vinterblandning för E85: Vi tillverkar själva E85 men vi köper även en del produkt av andra tillverkare. Vår egentillverkade E85 har samma höga etanolhalt även vintertid (vi skapar vinteregenskaperna utan att behöva öka bensininblandingen) medan den E85 vi köper in tyvärr har en lägre etanolhalt vintertid. Övergången till vinter versionen av E85 skall vara klar i mitten av oktober i norra Sverige och i slutet av oktober i södra Sverige. |
|
|
Enrita: inte mkt info i det svaret men skippar nog E85 helt tills våren i vilket fall. Angående SOTen så fungerade den på min som är en 08-2007. Kollade realOEM och visst finns det två termostathus med tillhörande termostat: 11427564892 (Avslutad) och 11427573212. Hittar inte info om vilken månad 2007 övergången var. SOTen passar idag alltså det senare termostathuset. |
|
|
Fråga: Vid vilken oljetemp kan man dra på ordentligt? Ska jag ut och leka så brukar jag få fisa runder i nästan en halvtimme innan tempen är uppe över 100. Nu när jag läser om er som försöker få ner tempen till runt 90, så undrar jag om jag har varit lite väl försiktig?? ------- Min bil suger inte... |
|
| Simon: Beror mycket på oljan men 100 vill du nog gärna ligga på. 0W oljorna som BMW oftast kör med är väldigt tunna och smörjer bra redan under 100 grader för att funka bra vid stadskörning och hålla nere förbrukningen. Skulle du köra något värmetåligt om sommaren, 10W60 exempelvis så bör du nog arbeta upp en hel del temp innan du trycker på. | |
| 90C är väl redan ok. | |
|
Tack. Kör på Mobil 1 New Life 0W-40. Bytar varje 1200mil.. Jag behöver alltså inte vara rädd för att dra på vid 90 grader, men kan kanske vänta tills 100 innan jag plågar den riktigt.. ;) ------- Min bil suger inte... |
|
|
Sorry men kan inte låta bli.... Det heter BYTER.... och BYTT..... inget annat!!! Ser nästan varenda dag folk som skriver "har bytat olja" eller "kamrem bytad" Klarar snart inte mer..... ;) ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.