|
Sida 596 av 712
|
|
|---|---|
|
9,7 va med en passagerare på 100 kg så det borde väl va rätt bra? Körde 9,2s som bäst utan passagerare. Lite senare i går så laddade bilen som den skulle igen konstigt nog men det vart lite blött, är det torrt i kväll fixar jag några loggar Enrico. |
|
|
9.2s har jag alltså kört som bäst med Cobb utan passagerar och med enbart Vpower... |
|
| Ingen som kör Procede med N55 motorn på forumet?? | |
|
Carlee, När exakt får du felkoden? Jag hade fel angåended var mitt fel låg.. Jag fick samma felkod och bytte dumparna. Av någon anledning så funkade bilen bra ett litet tag, men efter att ha pressat den lite så kom koden tillbaka. Jag har sedan gått igenom hela jävla systemet minst tre ggr.. Tryckt in rök alla rör och vakumslangar, och sen bytt alla vakumslangar ändå för att vara på den säkra sidan. Inget har funkat. Till sist kom jag fram till att det enda som fanns kvar att kolla var turbona och Wastegatesolanoiderna, och turbona är som ni vet inte billiga. Dessutom märkte jag att felkoden verkade komma efter ett visst antal sekunder med full belastning. Först var det bara vid redline, men efter att ha börjat växla tidigare så kom den ändå efter typ två växlingar. Sen verkade den tappa lite kraft efter några sekunder. Jag tyckte att det tydde på att spjället i turbon inte orkade hålla stängt. Beställde en ny solenoid, och bytte den som verkade mest slapp(Jag visste inte riktigt hur jag skulle felsöka dem), och vipps så går bilen som den aldrig gjort tidigare :) Inga felkoder än så länge, och jag har pressat den riktigt ordentligt i ett par helger nu. Vill inte vara för säker än, men troligen så har jag löst problemet. Till sist.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Jag har fått 30FF några gånger vid redline efter WOT, någon gång på 3an men oftast på 4an. Jag har dock inget problem att hålla tryck som det ser ut. Har inte hunnit kontrollera slangar men skall göra det till helgen och hittar jag inget direkt tänkte jag uppgradera dumpar som första åtgärd. Speciellt i mitt fall är att jag istället har viss overboost men loggarna ser riktigt bra ut i övrigt, Cobb tittar på detta as we speak. Simon: Testade du dina solenoider innan byte? Bytte du båda? BMS testar wastegate solenoiden med tryckmätare: Bör kunna användas på liknande sätt utan deras produkter. Har även läst om någon som tappat boost för att wastegaten inte håller tätt. Vissa har lyckats lösa detta genom att justera wastegate ställdonet genom att dra åt det ett par varv. Samma lösning som rattle fix. Länk |
|
|
johmei, Jag har sett den där videon. Ser krångligt ut.. Enklare att bara köpa en ny och testa. De kostar "bara" en tusenlapp styck. Och nej, jag bytte bara en. Tror inte att båda går sönder samtidigt. Däremot så testade jag att sätta vakum på dem efter att jag monterat bort dem från bilen. Den som betedde sig som den nya satte jag tillbaka. Den andra tappade tryck väldigt snabbt. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Simon: Jag har bara fått den en gång sedan jag bytte Chargepipe och dumpar och det va precis som du beskriver efter en lång fullgasrepa 50-200+ på 3-4växel. Men bilen går fint förövrigt ska fixa en logg så fort det är torrt ute. Va solenoiderna dyra/svåra att byta? Har aldrig hört att nån bytt dom tidigare... |
|
|
Carlee, De var väldigt lätta att byta. 2 st M6 muttrar på varje och två vakumslangar. För att komma åt den främre så underlättar det om man lossar muttern till den ena vakumtanken(den närmast motorn), den sitter med en M8 mutter. Jag har precis som du börjat med att byta dumpar(till Forge), sen bytta jag till ER chargepipe(långa modellen). Bilen verkade för övrigt gå bra hela tiden, tills motorn gick in i limp mode.. Fast på siståne märkte jag att den började tappa lite när man närmade sig 200. Redan i våras när jag först fick felkoden skrev Cobb till mig att den vanligaste anledningen till P30FF är en läcka i någon skarv, men att det också kunde vara dumparna. I några fall hade de varit med om att en dålig solenoid gav samma felkod. Så jag har bytt ut/kollat grejerna i den ordningen.. Bilen känns väldigt stark för tillfället, men jag vågar inte vara helt säker ännu. Ska ut och plåga henne lite idag :) Och logga lite. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Rolle10 farsan ska beställa Hartges modul +56 hk och 80nm enkelt o smidigt! Engine conversion for 535i (based on 225 kW / 306 hp / engine N55B30 Twin Scroll Turbo) 266 kW (362 hp) / 5660 rpm 480 Nm (lb-ft 354) / 2950 rpm Länk Hartge är en välkänd BMW-förädlare.. |
|
| Han har en 535IAM-2011 | |
|
Simon: Jag har svårt att tro att det skulle va en läcka i nån skarv för det är kollat många gånger om! Fick du en hel eller halv motorlampa? Jag fick bara en halv utan reducerad effekt... |
|
|
Carlee, Jag är inte säker, men jag tror att den var hel. Reducerad effekt blev det iaf.. Kändes som att den stängde av turbona helt. Startade jag om bilen så funkade den bra igen. Då är det kanske inte samma fel på din? ------- Min bil suger inte... |
|
|
halv motor lampa är alltid limp , turbos funkar inte. Carl du måste logga så man ser exakt om du når inte targets. eftersom du har redan kollat allt med röktest så kan det vara dump ventiler eller boost solenoids dvs felet kommer upp bara när en visst boost nås . |
|
|
nu börjar bilen gå som det ska Länk tror det är första gången i 2 år att bilen är felfritt....... |
|
| Enrita, shit att vi inte får testa på lördag, men tyvärr min m3a är inte längre än en 120 och har bara 3 hjul, bilarna tål ju inte nått längre.... | |
| hej pea, jepp trist att vi kunde inte göra rematch! jätte synd om din bil :-( | |
| Enrita: Imponerande siffror! Perfekt timing att få ordning på grejerna till nästa helg.. Du får se till att ha filmare med. | |
|
pea: Har ju läst om din M3a här på forumet, vad har hänt? Var det Gelleråsen nu i helgen? Enrita: då hoppas vi att den funkar fint nästa lördag på Mantorp, skall bli kul att se monstermaskinen :-) /DJ |
|
| BMW-DJ: kommer att funka fint men ska inte köra en stark mapp där på mantorp ;-) | |
| Nu när flera av oss är inne på att få ner oljetempen började jag fundera på att montera bort dimljusen och på något sätt skaffa större kanaler till broms och oljekylare. Någon som donat något med detta? 335is i USA har uppdaterad kylning och större kanal vad jag förstår.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.