AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.058

Ökad effekt på min 335i

Sida 593 av 712
Visa användare
789
johmei
335i E92
DJ: Visst är jag nöjd med DPs såhär långt på alla sätt. Får se om man kanske bör byta de bakre kattarna till något effektivare senare. Mindre droning tendenser är min högst personliga uppfattning men jag har sett exempel på många som fått problem med missljud och droning av DPs. Kanske bra resultat på min bil för att jag har original catback och tagit bort golf-tee mod. Ljudet har snarare blivit ljusare men något högre (raspigt) än brummigt som med aftermarket catbacks. De lägre frekvenserna är ju vad som ger droning så tror det kan ha med det att göra.

Ang. "Stertmans oljetermostats lösning" (långt namn, ska vi säga SOT) så verkar det vara en smidig lösning för banan. Frågan är hur den är med de oljor vissa kör på bana som är väldigt tröga kalla och kommer ta lång tid att nå rekommenderad visko, speciellt i höst med kallare väder. Kör man BMWs 0w så kan det nog inte spela någon roll så länge man inte trycker på med kall olja förstås. Är också intresserad, får kolla hur den fungerar för dig DJ. Någon som vet om man kan installera den med varm motor?
DJ Tack för infon, jag tycker personligen det är snyggt med en liten IC i fronten. Är bara 25 år så lite ungdoms fjolleri sitter kvar :)

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
johmei:
Rent teoretiskt så borde det väl gå att byta till SOT med varm motor så länge oljekylaren inte är igång men det måste ju bli jävligt varmt om du tänker att 120gradig olja passerar igenom. Jag tänker snarare att man byter innan man åker hemifrån och sedan värmer man upp bilen lugnt och fint på väg till banan. Jag kör ju vanlig 0w olja och tänkte fortsätta med det fram till våren i alla fall. Känns som att det är extra viktigt med oljekylningen då när man kör tunn olja, sen är det nog en fördel för hela bilen (vattentemp m.m.) att oljekylaren jobbar på lite mer och håller nere tempen totalt.

Headmaster: Gott med lite ungdomsfjolleri ;-) Om grejerna syns genom lite så förstår man att det är fullmatat under huven ;-)

/DJ
Visa användare
789
johmei
335i E92
Har varit i kontakt med Stertman angående SOT och vill dela med mig av lite ny/gammal info.

Lösningen leder all olja till kylaren framför höger hjulhus så fort pumpen går. Stertman menar att oljetempen är i arbetstemp efter 6-7 min istället för 4-5 min.
Det rekommenderas dock inte att använda denna lösning under vinterhalvåret då arbetstempen kan bli låg.
Tempen kommer aldrig gå under vattentempen och oljan kommer hålla runt 95C vid normal körning.
Stertman/Jimmy har pressat deras 135a hårt och aldrig nått temp över 135C, vilket nåddes efter 1h full attack på Gotland Ring.
De har kört 5000 mil med denna lösning installerad och enda negativa är tiden att nå arbetstemp.
Ersätta termostaten görs på knappt 10 minuter och man kan göra det med ljummen motor.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Jag och BMW_DJ ska skaffa SOT lösningen och undrar om fler är intresserade av gruppköp? PMa mig för mer info.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Kan tillägga att johmei redan snackat med Stertman och fått till en bra rabatt kring gruppköp om vi får ihop några så det är ett bra tillfälle om ni är sugna. Mer info hos johmei som sagt :-)

/DJ
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Intressant att se våra olje temp på mantorp snart , dual OC mot OEM + SOT
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Fick tillbaka bilen idag, de har bytt spridare.

Ingen kostnad och lånebilen gick på BMW Mobile Care = Mycket nöjd DJ :-)

/DJ
Visa användare
789
johmei
335i E92
Grymt DJ!

Hörde av Jimmy på Stertman att de just levererat en fullkittad 335a med LOBA LO470p snurror och custom GIAC tune. Denna kärra lär trycka på riktigt bra så länge de lyckats med mappningen. Hade varit kul att se/höra lite prestanda på maskinen men ägaren finns väl inte här och är, enligt Jimmy, inte intresserad av att köra events och liknande. =(
Mer info om bilen finns på facebook: Länk och inlägg från i måndags.
Jag vill se vad dessa snurror kan göra så är det ingen annan som är sugen att plöjja ner lite seriösa pengar i sin 335a för att kanske bräcka vår kära Big Tom? Enrita? =)
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Loba snurron är bara steg 1. clipped turbine.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Åh fasen, har helt missat LOBA i diskussionen då allt handlat om RBs och olika single sniglar tycker jag.
ri
152
rian
Golf Gti Pirelli 09
Polarens Focus Rs(420 hk) vs Stertman steg 2+ 430
Länk

Thomas 335a mot Focusen som dessutom kör med racefuel på detta event
Länk

Då ser man ganska snabbt att en 470 hk loba inte skulle räcka till mot varken Thomas eller Enrico
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Den 335an måste va sjukt påkostad, och gör 100-200 på 8.4s enligt Stertmans FB sida. Hade varit kul att se den på björkvik...

Ska snart testa e30 mapparna, väntar bara på att soppan ska sina i tanken ;)

Visa användare
789
johmei
335i E92
Hehe, klart kass kommentar av mig kring LOBA snurrorna uppenbarligen, tar tillbaka allt. Enrita och Big Tom står säkra ett tag till..=)

Nya loggar, samma E30 mapp och soppa som tidigare (E35), lite timing korrigering men mer konsistenta resultat då fäste fanns.
Länk
Länk

vPower+E85 = E37
Länk

Och en med E35 och DCT on av misstag..=/
Länk

Har inte hunnit kolla på loggarna så noga men bilen drar bra även om den verkar behöva en hel del inlärning efter något förändrad blandning (omöjligt att vara exakt). Men E35 eller lite drygt det verkar vara där denna mapp trivs på denna hårdvara.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
johmei: det är så mycket man kan göra med vanligt 98 oktan på N54. Det behövs hög oktan för att kunna pressa båda ladd och tändning.
Giac borde fixa någon E85 mapp då kan man snacka om mer power eller lägga in lite meth.
Den bilen går säkert bra men kommer inte att stå en chans mot en stock turbos med meth eller E85.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
johmei: du har lite throttle closure pga overboosting och post shift timing corrections som är känd problem på dessa E30 beta mappar annars ser bra ut. kommer säkert snart en uppdatering. Skicka gärna dina loggar till cobb så dem får kolla på dem.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Sprang på en lite kul video med Shiv som kör CaptainInsano's bil med några ovetande kunder. "Ohh..WOW.."

en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
det här är bättre video, fint ljud
Länk
Visa användare
789
johmei
335i E92
Ja, såg den med. Fick verkligen till micningen av avgasljudet. Hängde tydligen bara micen med tejp på kofångaren. Skönt att slippa brus för en gångs skull.
th
86
theworm
Z4 3.0i
Sådär!
Har kollat upp VINlock med PROcede. De vill ha 75$ för upplåsning av trimmet.
(frakt tillkommer)

PROcede rev 2.5, alla funktioner tillgängliga. 2000:-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.