|
Sida 592 av 712
|
|
|---|---|
| E85 kylar mer motor så kanske det är därför den är lägre. Jag tyder på själva Avgas manifold . Kan tyvärr inte testa detta själv nu men återkommer när jag har gjort det. Intressant se allt som E85 kan erbjuda. | |
|
För att förenkla tankning gjorde jag dessa flexibla tabeller (xls file inside): Länk Kontrollera uträkningarna själva innan ni använder dessa. |
|
|
grymt johmei!!! någon som vet hur många liter får plats på: Reserv 1/4 tank 1/2 tank 3/4 tank ? 1/2 tank ska väl vara runt 30 ltr 3/4 tank 15? |
|
|
Tanken skall vara 61 liter när du fyller upp i påfyllningsröret. Detta bör väl inkludera "reserven"?! Alltså: 1/4: 15,25 l 1/2: 30,5 l 3/4: 45,75 l Vad jag förstått av diskussionerna på Amerikanska forum så finns ≈2 liter kvar vid "---km" på en 335, reserven. Fuel reserve varningen kan kodas till olika värden (BMW har olika kodat beroende på motor). |
|
| great så vid 1/4 är det bara att slänga i 25 liters bensin och resten E85 :-) blir då mellan 35-40 % E85. | |
|
Tack för tipset! Ska beställa en sådan termostat och testa på nästa banträff på Gelleråsen. Verka bara ta 5min att installera så då kan man ju sätta i den när man ska köra bana och köra original vid gatkörning. Länk |
|
|
Såg precis denna IC på Topgearsolutions Länk Tänkte först köpa ETS ICn men denna är över 200 dollar billigare. Kommer den vara lika effektiv och bra som ETS? Det jag har som krav är att ICn jag köper ska passa utan att kapa sönder en massa. |
|
| Headmaster: Den har nyligen kommit och jag hade valt VRSF om jag köpt idag. Finns reviews på e90post och den är minst lika bra om man skall tro dem. 2tum djupare måste göra skillnad även om flänsar och flöde är andra viktiga komponenter utöver yta. Våga testa så inte alla åker samma. | |
|
Har begärt pris nu från Topgear så gör dom lika bra jobb som på Cobb Apn så blir det en beställning. Vad menar du att den är 2" djupare? Alltså Tjockare eller menar du högre? Som jag läste så borde den vara minst lika enkel att montera som ETS intercoolern va? |
|
|
Såg nu tyvärr att denna är 7" och kommer kräva att man kapar ur fronten. 5" veresion ska tydligen komma men dröjer ett par månader. Nu till frågan, om jag tänker på att kapa ur, kommer det synas utifrån vid eventuell försäljning eller är det bara plast skit innuti front spoilern som ska bort? |
|
| Det är ingen bra lösning med att blanda på måfå. Det är därför det finns riktiga flexifuel som beräknar rätt mängd. Vad händer när man drar på och motorn får för låg/hög etanolhalt. Är det värt risken? | |
|
Bilen är hos BMW nu, hoppas att det är något enkelt och allra bäst vore det ju om det gick på Goodwill förstås. Berättar när jag vet vad det var. Johmei: Låter som att din bil går bra nu, jag får problem att hänga med inte bara i starten ;-) Hur låter bilen nu med downpipes? Du har väl originalsystem efter DP? Robert L: Smart att byta om det är så enkelt, det är ju en jäkligt billig lösning på problemet ;-) Skall du köra på Mantorp med BMW Sport Club? Headmaster: Det syns inget utifrån om du kapar ur fronten för att få plats med IC, Stertman gjorde det på min för Wagner Evo och det märks inte alls utifrån. IC kan ju lysa igenom frontgallret lite om den är väldigt ljus, vill minnas att jag såg detta på johmeis bil (rätta mig om jag har fel här johmei). /DJ |
|
|
Enrita: visst gick tinningen ner till nära obefintlig och STFT är på mer normal nivå varierande mellan -10 och 12. Long term inget. Kan det bero på inlärning av ECU? Värt att notera är att IAT är ännu något lägre trots samma temp/väder. DJ: ja du får det tufft hur kass jag än växlar. Monterade clutch stop också men tror inte det gör mkt skillnad så länge CDV är borta. Med DP och original ändrades Ljudets karaktär till mer raspigt och låter mer under påfrestning men jag upplever mindre droningtendens på motorväg vilket är välkommet, förväntade mig mer. Sedan varvar bilen friskare så motorn upplevs mer lätt/högvarvig. Grymt! Hoppas du får tillbaka bilen utan större problem eller utgifter. Angående IC så visst syns alu bakom svart galler men vad gör det? Original är också alufärg för övrigt. Lacka svart om ni stör er, lär inte påverka verkningsgraden nämnvärt. |
|
| Timing nära obefintlig betyder alltså timing corr inträffade efter växling eller minimalt på 2 cylindrar vid 2 av 7 pulls! | |
| johmei: låter perfekt . vad kör du nu för mix? E35%? | |
| johmei: kan du ladda upp par loggar också som du tog nyss ? Antar du har Mt ? bak däck storlek? en vanligt steg 2plus log skulle vara bra också . Vill gärna se i Virtual dyno hur den ser ut. | |
| Virtual dyno ser knas ut då jag tror det verkar släppa lite runt 4000 varv på trean. Får logga 4an vid tillfälle men behöver ett flygfält! =) | |
|
Kom på att jag i natt noterade AFR på ganska stabilt 12,2 under WOT vilket bör tyda på optimal power. Läst att fet blandning, 12,3:1, skall vara optimalt ur effektsynpunkt men sota mkt under längre körning. Med min mycket begränsade kunskap ser det it som motorn trivs och går mycket bra. Marjan: jag håller med att man skall nog inte köra lite hit och lite dit med etanolen. Nu experimenterar jag en del med loggning på varje acceleration. Förväntar mig att behöva ändra olika parametrar och i detta fall handlar det om att hitta nära effektoptimum för att sedan kunna skapa mappar för olika användning; max effekt vid 50-250 test, bankörning, vardagskörning, o.s.v. Har man fel blandning kan det bli dyrt. Enrita: jag skulle nog inte gå på tankmätarens 1/4, 1/2 streck då det är väldigt icke exakt. Jag har alltid kört ner till nära 0 innan jag blandat och använt kvarvarande km för att räkna ut hur mkt som finns kvar i tanken. Det finns även två värden i "hidden menu" för liter i tanken men de visar lite olika värden och har inte forskat i exakt vad skillnaden är, någon som vet? Värde 06.00 och 06.01 i hidden menu. Nu har jag varit lite väl aktiv här och måste jobba!!! |
|
|
Ok så jag har fixat detta så jag kommer ihåg när jag tankar: E35 med bensin i reserv Reserv 8 liters Vpower 28 ltr E85 21.6 ltr Reserv 8 ltr 98 oktan 26 ltr E85 23.8 ltr E35 mixed in reserv Vpower 30 ltr E85 18 ltr E35 mixed in reserv 98oktan 30 ltr E85 21 ltr |
|
|
Johmei: Låter som att downpipes är en riktigt skön uppgradering då, raspigare ljud, mindre droning, och bra effekt. Kanske får bli ett par till våren… :-) Jag får lyssna på din kärra när vi ses på Mantorp. Jag har inget bekymmer med att IC syns, tänkte bara informera headmaster så han vet om det, sen får han själv bestämma om han bryr sig eller ej. Jag tvekade inte en sekund på att byta IC, rekommenderar alla den uppgraderingen. Eventuellt köper jag också Stertmans oljetermostatlösning och byter inför bankörning, vore skönt att ha och den verkar ju jäkligt enkel att montera/avmontera. Får se över bilbudgeten bara, måste ju ha vinterdäck till kärran också. /DJ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.