AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.842.030

Ökad effekt på min 335i

Sida 591 av 712
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Stertman bytte stiften i somras samtidigt som de monterade ICn så stiften borde ju vara ok. Däremot är det nog dags för oljebyte men det borde ju inte ge den här typen av problem.

/DJ
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Cobb tändning tabell för steg 2plus

Länk

Cobb tändning tabell för E30/Race fuel map
Länk

väldigt aggressivt :-) Calle ladda upp den och testa!
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Har kollat felkoder också, inga felkoder och har inte haft en limp sedan jag trimmade. All input uppskattas.

/DJ
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
BMW-DJ: utan koder är det omöjligt att säga vad det kan vara. Det är bara att vänta.
DJ att det hackar ytterst lite när man ligger på jämn gas runt 100 det upplever jag ibland med Cobb stage 1 också.

Jag känner det om jag ligger på farthållaren och det är platt sen blir det en liten nedförsbacke så rycker det liksom lite när den släpper av gasen. Men antar att det bara är för att bilen är lite mer aggresiv nu än original.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Headmaster: Detta är inte sammma sak, detta händer ju under belastning, både vid jämn fart och vid fullgasrepor, dessutom upplever jag blien som slöare.

Fick precis svar ifrån ESS också. De skriver att om det är misständningar så kommer de generera en felkod när det bli för många. Men det borde ju i så fall redan hänt, jag har ju kört 25 mil med bilen såhär så det måste vara en enorm massa om det är det.

/DJ
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
kanske en spridare som håller på gå dåligt.
Hej! Någon annan som har problem med oljetempen vid bankörning? Var förra helgen på Gotaland ring, efter 10-15 min körning var oljetempen uppe i 140 grader. Det finnas några olika kitt att köpa från usa, antingen där man byter ut bef oljekylare eller att man lägger till så man får två. Någon som har erfarenheter om detta?
Länk
Länk
Länk

På bana kör jag med cobb "Stg1+FMIC ST Drive IF80S v402
Stock Throttle". Wagner intercooler.
Angående bromsar kan jag rekommendera PFC08 fram och PFC06 bak, fungerar riktigt bra! Dock får man stå ut med klossarna klapprar då de inte har några klipps, men inget problem om man ändå bara har dem till bana. Framklossen är samma som till e90 m3 och bak kommer från e46 m3.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
jag har AR OC men den sitter på förar sida hjul (tillverkas inte längre) och har alldrig sätt mer en 130 C (beror på också hur aggressivt man kör.
Den nya AR kit sitter framför vattenkylare och är lite sådär lösning pga vattentemp.
Dem mesta som kör mycket bana använder ER - Evolution Racewerk lösning. Antingen byta den original eller båda byta original och lägga en extra.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Tack Enrita för förslag och feedback. Nu imorse fick jag limpmode och felkod under lugn körning medan bilen värmde upp.

Felkoden var:

2E35 injection valve cyl 6, input signal‏

Har sökt på den och på N54tech skriver Terry att det är fuel injector connector or wiring.

Någon här som kan berätta mer om detta? Farligt att köra med?

Har laddat tillbaka original mjukvara nu och felet finns kvar men det känn som att det är mindre när motorn är varm. Har inte fått någon mer limp trots att jag gasat på lite när motorn hade blivit varm (och original mjukvara).

Får väl lämna den till verkstan på måndag.

/DJ
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Robert L:

140 låter högt. Stertman har ett bra sätt att få den befintliga oljekylaren att jobba konstant, annars går den inte igång förrän vid 120. Se länk:

Länk

Har du kollat något på vattentempen? dels skall ju inte den gå för högt, men om du kan effektivisera den kylningen blir ju hela motorn kallare inkl oljan.

/DJ
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Bmw-dj: du har troligtvis en dåligt spridare.
Flasha bilen stock och piska den så du får kod tillbacka och ta den till bmw. Det finns recall för spridaren så dem borde göra arbete i good will.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Stertman lösning är bra om man kör bara sommar tiden.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
enrita:

Japp, fick flera limps och felkod igår med originalprogram så imorgon får BMW ta hand om kärran. Skall säkert lösa sig.

Ja nackdelen med Stertmans oljekylningslösning är ju att det tar längre tid att värma upp kärran (speciellt på vintern då). Så det får nästan vara en banbil/hobbybil om man skall köra den.

johmei: Hur har det gått med dina downpipes?

/DJ
Visa användare
789
johmei
335i E92
Jodå jag installerade VRSF catless i lördags och det gick förhållandevis smärtfritt. Hade läst på ordentligt så var väl förberedd. Det tog mig knappt 4 timmar själv utan lyft med 2 snabba kafferaster. Som för alla andra är det att få dit klämmorna som håller DPs till turbo som är besvärligast. Den bakre strulade länge men plötsligt satt den där och den främre (mer åtkomlig) gick direkt. Så det är en del tur med klämmorna. VRSF är kända för att skallra mot underredet/värmesköld så kontrollerade att inget tog i och kilade in en mejsel mellan bakre DP och värmeisolering/kaross innan fastdragning.

Jag tycker personligen bilen gick helt annorlunda redan med Steg2+ sport som jag började med efter montering. Gasresponsen var helt annorlunda och det känns verkligen som man har full kontroll på motorn nu. Körde runt 15 mil med sportmappen och rastade nån Z4 och en 997 carrera på väg till Body Worlds utställningen i S-tälje (tips). Nöjd.

Igår kväll åkte jag till pumparna och la i E30 blandning (dock Statoil 98 + E85) och tryckte i nya E30 mappen. Hej vad det trycker på, mina 255or kämpade stundtals med fästet på 3an och man får vara med i ratten. Drog en del loggar och har viss sporadisk timing correction under WOT på olika cylindrar, upp till 3 samtidigt, men inte allt för farligt (<3,4). Dock så ser min fuel trim lite skum ut, STFT är nästan konstant negativ under WOT på båda bankerna och så mkt som -11,5. Kan detta tyda på läckage tro?
Visa användare
789
johmei
335i E92
DJ: Enda jag hittar på din felkod är precis det du säger från Terry. I början när du beskrev problemen lät det väldigt likt problem med pumpen men nu när du har koden så tyder ju inget på detta. Hoppas det är något kablage BMW hittar direkt!
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
johmei: testa lägga in E35-E40 och se hur dina t. corrections och trims ser ut.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Enrita: Tänkte förbi Shell efter jobbet å fylla upp med vPower/E85. Ska jag köra ≈E37 utan att bumpa upp scalern? Jag bör ha mkt mer soppa att ge då STFT kompenserar negativt i dagsläget. Har ingen ATR tillgänglig på jobbet (kör Mac) om inte du kunde knåpa ihop en ≈E37 mapp av original E30 mappen för I8A0S åt mig.. ;-P (både blink och tunga så kanske det går vägen)
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
lägg in bara mer E85 och logga trims.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Ok, vill do captain335! Tack Enrita.

Jag kollade loggarna igen nu på lunchen och noterade väldigt låg charge air temp, maxade på 94,1F (≈34C) på 4 pulls. Bra med låg temp men var inte detta väldigt/konstigt lågt med 16-17C utetemp?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.