|
Sida 590 av 712
|
|
|---|---|
|
Enrico: Vore grymt uppskattat att få lite hjälp med E85! Jag har I880S ECU |
|
| Ingen fara Carlee! jag skickar dig en map snart som du ska använda med 50% E85 (halv tank) . Vet inte om du kan ladda upp mappar gjorda med min ATR så det vore bra om du får den också. Det är bara att beställa den från cobb sida. den är gratis. | |
|
Calle: mapp skickat :-) tycker det här med ATR är så jävla roligt hehe, behöver bara få bilen tillbacka så jag kan faktiskt testa alla mappar jag har skapad. |
|
| Enrita: ändrar du något annat än fuel scaler i ATR?! Jag vet att du har köpt mappar från protuning freaks osv men hur långt har du kommit hemma? Pillat med correction själv? | |
| yes har ändrat mer än scaler annars får man ingen power. | |
| Hehe, hemlighetsfull du är. Man får sätta sig in i det där vid tillfälle. Kul är det iaf att kunna jobba vidare lite på standardmapparna. Har du någon bra läsning om ATR att tipsa om? | |
|
johmei: här finns en ATR pdf från Cobb Länk jag är inte hemlighetsfull :-) men vågar inte skriva öppet allt jag ändrar på min bil eftersom det blir knas om någon gör fel och skadar sin bil . Man måste lära sig lite själv tycker jag. Protuningfreaks är grymma och dem kan med väldigt lite pengar plocka mycket mer power speciellt med E85. Vi har jäkla tur att den finns överallt i sverige. |
|
|
Enrita: Understood and agreed. Jag är helt för att lära mig och läser mycket om n54 och i synnerhet 335an, har dock bara haft bilen några månader till skillnad mot flera här. Detta är en ny nivå för mig och i ämnet n54 finns det riktigt mycket information, vilket är kul. PDFen har jag skummat lite i tidigare när jag laddade ner ATR men behöver nog ta in mer grundläggande kunnande om samband mellan olika variabler och sambandet variabel-output. Loggade 19,33 PSI maxboost med 30% etanol stage1+ men utan tillstymmelse av timing korregering. Är inte det bra mkt boost redan här? |
|
| med cobb ska man inte tänka Boost men Load. Om man låter Load vara detsamma kan man höja tändning lite i taget . | |
| Enrita: Ok! Jag hittade en tråd på e90 av Jake på PTF. Ser att du varit aktiv där också. Ska ta mig igenom den tråden ikväll, ser intressant ut och mycket "noob" frågor vilket kan vara bra för mig. Jag är en sådan som gärna har hängslen och bälten på, så baby steps i tills jag förstår hur det funkar (the mind of a Civ.ing.). | |
|
tänkte fråga en sak, har kommit över ett kit med procede rev3, inte installerat ännu. Sitter ett äldre jb3 i bilen just nu, som inte fungerar, eller verkar dött iaf.. IAf, hur funkar de här med att ladda ner firmware på denna? Har läst runt lite oh sånt oh killen som sålde sa de finns 2 olika maps bara.. Men de är väl helt fel? För var inne på deras hemsida oh det finns ju flertal maps där. Hur får man ner dem oh väljer dem sen i bilen? Sorry för noob frågor oh ja jag har läst hela denna tråd. Tacksam för svar iaf Christopher |
|
|
att jb3 är dött tror jag inte annars skulle bilen inte fungerar. den är säkert ställt på map 0... Sätt ign ON , tryck gas pedalen ner till botten för 3 sekunder , lyfta foten och tryck ner en gång till till botten . Nu har du map 1. Är procede rev3 nytt eller begagnad? Den kommer redan med mapp och firmware. Va du ska göra är ladda ner senaste Software för Dator , Firmware och maps från deras site och följa instruktioner. Software: på Dator Firmware: är den som får Procede att fungera Mappar : är själva inställningarna. Om du är stock ska du använda STEG 0 eller 1 |
|
|
men killen som sålde bilen till dig kunde inte förklara hur jb3 fungerar och vilken version den är??? Du borde faktiskt använda map 3 med jb3 om du är stock: B3 2.0 Map Guide Map 0: -- Disables JB3, all signals pass through Map 1: custom map Map 2: -- Performance map, boost levels of 12-14psi depending on mods and weather -- Self adapts to modifications like intake, downpipes, exhaust, etc -- 91 octane RM2 or greater required. The higher the octane, the more power. Map 3: -- Identical to map 2 with additional low end response (aka lagfix) Map 4: -- Hotter Performance map, boost levels of 13-15psi depending on mods and weather -- Self adapts to modifications like intake, downpipes, exhaust, etc -- 93 octane RM2 or greater required. The higher the octane, the more power. Map 5: -- Identical to map 4 with additional low end response (aka lagfix) Map 6: -- Designed to optimize bolt on performance -- 93 octane RM2 or greater required. The higher the octane, the more power. -- Richer midrange air/fuel ratios to sustain additional torque -- May trigger hidden tuner detection codes. Purchase a Bavarian Technic cable from BMS to scan for and delete any hidden codes before service. Map 7: -- Identical to map 6 with additional low end response (aka lagfix) Map 8: -- Race map -- 97 octane RM2 or greater required. The higher the octane, the more power. -- Modifications like intake, downpipes, and intercooler strongly suggested -- Lagfix enabled -- May trigger tuner detection codes Map 9: -- More aggressive race map -- 100 octane RM2 or greater required. The higher the octane, the more power. -- Intake, downpipes, and intercooler required -- Lagfix enabled -- May trigger tuner detection codes Map 10-13: -- Extended race maps. Each 1/2psi more than the previous. For use with modified JB3 boards only Det finns info på allt på Länk om du vill undersöka lite själv på hur allt fungerar. |
|
|
Jätte bra artikel om E85 Länk och antagligen när man direkt sprutar in alcohol i förbränningsrum så blir den 160 oktan... jeez... fina grejer Ethanol is receiving great interest as an alternative fuel. Methanol is another alcohol fuel that could serve as a replacement for gasoline. Although it is currently receiving much less attention, it has the potential to play an important role. Like ethanol, methanol also has the advantage of being a liquid fuel and it can be produced from gasification of a variety of feedstocks using well established thermal chemical technology. These feedstocks include coal, natural gas, biomass and various types of waste. This paper discusses the high effective octane number and efficiency advantages of methanol and ethanol when used in direct injection engines. Octane number represents the resistance of a spark ignition engine to knock (unwanted detonation which can damage the engine). The high intrinsic octane numbers of ethanol and methanol are well known. However, a much greater effective octane number can be effectively realized through the knock resistance provided by the high level of vaporization cooling that occurs when methanol or ethanol is directly injected into the engine cylinders. A computational model is used in this paper to determine the knock resistance and effective octane number of these alcohol fuels when they are directly injected. The model indicates that the effective octane numbers are around 160 for ethanol and 180 for methanol. The high compression ratio, high degree of turbocharging and aggressive engine downsizing enabled by the high effective octane number of methanol could provide an efficiency gain of 30 –35% (for combined city-highway driving) relative to conventional port fueled gasoline engines. An additional gain of around 10% can be obtained by using reforming of methanol to enable ultra lean operation at low loads. The combination of these gains could thus potentially provide an efficiency gain of 40–45% for direct injection methanol engines. This efficiency gain is significantly greater than the typical 25–30% gain of turbocharged diesel engines. |
|
| Cobb race mappar är ute : Länk | |
| Grymt, detta skall dissekeras med ATR! Extra incitament att få på nya DPs i helgen.. | |
|
Hej! Jag har varit i Sthlm i veckan och körde hem nu i eftermiddags. lite drygt halvvägs hem så märkte jag att bilen började hacka pyttelite, det känns som att den tappar drivningen i en millisekund och sedan kommer den tillbaka igen. Detta hände både under jämn fart ca 130km/h och under fullgasrepor. Bilen kändes lite tröttare än vanligt också. Jag har även tankat från nästan tom till full tank med V-power under tiden det pågick så det löste sig inte med en omstart och det är inte dålig soppa. Någon som har en idé om vad det kan vara? något med tändning, turbotryck eller bränslepumpen??? Jag skall kolla efter felkoder så fort jag orkar (lite trött nu) och ja jag inser att jag skulle kunnat få massor av nyttig information från loggarna om jag hade haft Cobb ;-) /DJ |
|
| svårt att säga. låter som små missfires men då skulle du ha fått limp eller cell. du måste vänta till någon kod kommer ut. | |
| du hade väl 2500 mil på din bil vad? då har dem säkert alldrig bytt tändstifter. Första grej jag skulle byta . | |
|
Ja, missfire var det första jag tänkte på också, men vad får man för symtom om HPFP håller på att ge upp? Är det liknande? Har för mig att det finns någon här inne som haft problem med den. Ska som sagt koppla upp datorn och kolla efter felkoder också. Om jag inte hittar något tänkte jag avinstallera trimmet och kolla om felet kvarstår. Gör det det så lämnar jag den till BMW så får de kolla vad som är fel. Tänkte dra ett mail till ESS också när jag kollat loggarna och se om de har någon aning eller kanske kan aktivera loggningen. /DJ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.