AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.818.263

Ökad effekt på min 335i

Sida 589 av 712
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Själv kör jag med BMS DCI, BT sköld och borttagen gummitätning under huven så man hör allt ännu bättre, jätte nöjd :D

BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Vilken är den bästa lösningen på lufttillförsel nuförtiden? Är det Mr.5 eller dci eller något annat?

Vem har den snabbaste 335an här på forumet nu?

/DJ
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Mr.5 eller Dinan intake utan meth och dci eller injen med meth.
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Det går nog på ett ut om det är ett Mr. 5 eller DCI rent prestandamässigt. Men det har inte varit någon körning som verkligen styrker att Mr. 5 är lika bra. Det är mycket som spelar in och skillanden mellan de båda insugen drunknar lätt i andra variabler som kan fälla avgörandet. DCI har fördelen att det bara är att slänga dit om man vill det utan att göra några andra ändringar och är lika lätt att återställa utan att det syns sedan..

Vad jag vet har Big Tom den snabbaste 335an med mycket goda resultat i många uppgörelser. Men jag har inte följt detta på länge så ställningarna kan ha ändrats. Jag tvivlar dock på det genom att jag känner till BT's prestandatider i olika hastighetsintervall och de är riktigt bra.
Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Här är mina filmer från gårdagens Björkvik. Hoppas på fler 335or på nästa event ;)

BMW 335 Giac vs BMW 335 Cobb
Länk

BMW 335 Giac vs BMW 335 Cobb re-race
Länk

Ford Focus RS vs BMW 335 Cobb
Länk

Porsche 996 turbo cab vs BMW 335 Cobb
Länk

Audi r8 vs BMW 335ia Cobb
Länk

en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
Fina videos Carlee, bilen låter fint och känns som går jätte bra. Vi borde ha fixat en E85 map!!! Vilken ECU har du? jag kan hjälpa dig med det.
Bi
877
Big Tom RS4
Nissan GT-R R35
Härligt Calle! Bilen pinnar på fint nu! :)

Det vore grymt intressant att se vad lite e85 kan göra på din bil.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Kul att du delar lite film Carlee. Din silverpil verkar gå undan trots din extra vikt, folien! =)
Hur delas informationen om björkvikskörningarna? Blir det något mer under hösten? Vore grymt att se vad hon går för..
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Håller med johmei, det vore kul att testa lite mot andra kärror. Om jag förstått det rätt så är det inbjudan som gäller för dom här körningarna men man kanske får en om man visar intresse här.

Är det några andra härifrån forumet som tänkte åka på BMW SC körning på Mantorp i oktober? (vet att du är med Johan).

Carlee82: kul med filmerna, bilen går bra!

/DJ
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
BMW-DJ: jag kommer att köra i oktober med BMWCS.
För björkvik är nästa 29/9 .
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Tack enrita, då lär vi ses på Mantorp i alla fall, skall kolla datumet för Björkvik också. Kul att få se din monsterbil in action. Du kör väl med diff och chassieuppgraderingar så att hänga med tempot runt banan skall man inte drömma om men kul ändå.

Vi får väl se hur många varv jag klarar innan bilen blir för varm med min originalkylning men det skall bli grymt skoj att testa den lite. Kommer ihåg Mantorp rätt bra i alla fall, har lagt några varv där tidigare i riktig racebil.

Någon som vet hur högt man kan låta oljetempen gå innan det är dags att kyla ner kärran?

/DJ
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
BMW-DJ: om du har AT låda är det mer vattentemp som gäller, du kommer att fatta direkt när bilen börjar dra ner effekten. Vattentemp ser man inte om du inte har performance ratt men på första Mantorp event hade jag upp till 116 vattentemp och 126 olje temp.
Angående hänga med så är det mest förare som gör skillnad , jag är inte super snabbt så du hänger säkert med. På raka nådde jag runt 210-220 tror jag.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Missar den 29/9 men kul att det kommer några 335or till Mantorp. Ja, vore kul att se vad lite chassi uppgraderingar gör. Funderar på vad vårens uppgraderingar ska bli, förutom hjul då.

Ja, på bana ska du hålla koll på vattetempen. Det går bra att följa med de dolda menyerna på E92. Länk Har man en gång tagit sig igenom proceduren så går det snabbt nästa gång. Man måste alltså gå igenom detta varje gång man startar bilen (ibland ligger det kvar om man bara slår av bilen kort av någon anledning. Klart ballare med performance ratt men detta funkar bra det med. Går även att få upp i iDrive men är bara rörigt och med liten text, dvs kass på bana.

Jag har skaffat downpipes (VRSF) nu iaf och hoppas jag får tid eller orkar installera till helgen.
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
enrita: Noterar 116 och 126. Jag skall ju inte utge mig för att vara Schumacher heller, men jag hittar runt Mantorp i alla fall ;-) Hastigheten i slutet på rakan avgörs ju iofs av bilens prestanda, men väldigt mycket av hur bra utgång man får från chikanen också.

johmei: Tack för länken, är det 07.00 Current coolant temperature man skall ta fram då?

Kul med downpipes, är det okattade? Kommer säkert ge en bra laddning hästar extra och mycket gasrespons misstänker jag. Men det sägs ju att det är trångt som fan att montera dem så lycka till i helgen :-)

Ang framtida uppgraderingar så skulle jag nog föreslå en LSD om du vill ha ut mer av bilen, är ju hopplöst att få ner kraften i backen ut ur kurvorna.

Själv kommer jag nog att se över bromsarna om jag skall köra mera bana, men för denna gången får det nog räcka med ny bromsvätska i. Kanske borde göra ett oljebyte också, det var ett tag sedan.

/DJ
Visa användare
789
johmei
335i E92
Japp, det är 07.00 för vattentemp.

Ja, en Quaife Diff står högst på önskelistan men det verkar sanslöst dyrt i både material och arbete. Men faktum är att innan detta kommit i så har man inte mkt att hämta på bana i form av tider med 335an. Dessutom vore det kul att kunna åka lite brett med mer kontroll någon gång.

Japp, okattat och hoppas att övriga rör original skall klara mig igenom eventuella sniffprov.

Bromsarna tycker jag håller hyfsat. Körde helt stock bromsar på Sviestad i våras som är en mkt påfrestande bana för bromsarna och klarade några varv iaf innan det blev svampigt. Jag är dessutom duktigt feg och bromsar för länge och svagt vilket är sämre för bromsarna. Kör idag lite bättre belägg men det blir nog köp av en uppsättning banbelägg nästa år, förslag på på detta? Vad jag förstår så fungerar original skivor och ok helt ok för den glade amatören?!
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
tråkigt man kan inte koda in vattentemp i head up display annars hade jag kunnat fixa detta till er.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
tror Pagid RS29 finns för fram bromsar och pagid RS19 för bak bromsar (jag har på dem) .
OEM skivorna räcker. Köp inte borrade skivor även om dem har bra kvalität. Min bak Stoptech borrade skivor sprack totalt och fick byta till oem igen...
Visa användare
789
johmei
335i E92
Enrita: tack för tipset om belägg, får höra med Pean när det blir börjar bli dags.

Nöjer man sig med en fuling vid banköra så kan man ta en OBD2 läsare (bluetooth eller wifi) till valfri smartphone med programvara så kan du ha valfri info där. Använde själv Android med Torque på min gamla bil för diverse data (boost och oljetemp).

Vi med Cobb kan ju även använda denna som display..DJ, du är allt lite avis på oss Cobbare va. ;-)

Denna tråd blir verkligen en imponerande samling av info för 335ägare. Hoppas ni/folk inte misstycker allt för mycket att diskussionen haltar lite kring ämnet effektökning då det mesta redan är gjort och redogjort för. Det blir lite OT ibland.
en
2.416
enrita
335i -07
FULLY LOADED
jag har en sådan Wifi grej till salu om någon är intresserad .
Länk
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag är absolut intresserad av wifi grejen om priset är rätt, blir ju lite avis på er Cobbare som kan läsa ut all data ;-)

/DJ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.