|
Sida 588 av 712
|
|
|---|---|
|
På denna Saab från 1998 får man full Biopowerfunktion. Dvs alla blandningar av bensin och etanol fungerar. Länk |
|
| Från vad jag föerstår gäller det för antingen bensin eller 100% e85. Max på n54 skulle jag köra 50% e85 , räcker . | |
|
Någon förutom enrita som kan säga bu eller bä angående cobb vs procede? Jag skall beställa tune till min 1M och det står mellan dessa två. Som jag ser det, fördelen men Procede är att det är snabbare boostcontrol samt att jag själv kan justera laddtryck beroende på varvtal? Kan procede ha mer tändning kontra COBB? Föredelen med COBB, flashtune och inte piggy. Vad i övrigt är fördel? Soppajustering? Nackdel att man får sämre gasrespons och boostcontrol än Procede? Har jag rätt eller fel? Hjälp mig gärna i djungeln, har försökt läsa på E90 och 1addicts men finns i mina ögon ingen riktigt rättvis jämförelse. Kommer att åka tune, dp, ic, öppet insug och catback. Behöver inte monstervrid på låga varv utan körbart register och gärna lite sugmotorkaraktär. MVH Johan |
|
|
magnushansson: Jag är ingen expert men jag tror skillnaden mellan denna uppgradering och saab biopower är att detta är en generell mappning som funkar med både E85 och bensin, inga värden förändras. Med en etanolsensor så anpassar motorn sig efter den blandning som är i och därför kunde man ta ut exempelvis 30hk extra ur stock saab om man tankade etanol. Det finns ju många bilar som går att köra på både och men det hjälper inte perstandan om man inte optimerat för det. Jante82: Jag har ingen erfarenhet av någon av dem men skulle själv välja flash framför piggy. Vet inte hur det är med att justera laddtrycket per varvtal men du kan säkert få någon att skriva en flashfil med just de egenskaper du vill ha på motorkaraktären. Längre bak i denna tråden kan man exemplvis läsa att Heratware fick en ESS skriven med just de parametrar han ville ha (optimerad för toppfart och samma motorkarraktär som M3). Tror säkert att Cobb kan fixa något sådant också, maila dem och fråga. Kan de inte så fråga ESS också, jag är nöjd med min ESS trimning. /DJ |
|
| Om man ska inte använda methanol injection Cobb är bättre just nu. Har en kompis med 1M med Ic och dps som är väldigt nöjd med den. | |
|
Hallå gott folk! Har en PROCede rev 2.5, Vishnu DCI, VRSF DPs (använt 4 månader) till salu pga. bilbyte. Någon som är sugen så hör av dig :) |
|
| PROCede rev 2.5 är väl VIN locked eller har du den senaste version SE (svarta boxen)? | |
| Det är den äldre med alla funktioner osv. upplåsta. Så den lär vara VINlocked | |
| theworm: då måste du fråga Vishnu att unlock den annars är den värdelös. | |
|
Jag fick gul motorlampa igår. Det var ruskigt varmt och jag hade kört ganska inspirerande. Drog WOT på 2an-3an och så kom det. Saktade ner stannade vid vägkanten och stängde av motorn och startade igen. Då var den borta. Körde hem som vanligt i lugn takt och läste av koden när jag kom hem. Jag kör Cobb stage 1 och allt annat stock. Felkoden jag fick var denna P2A87 och P3100 Den 87 koden googlade jag fram att det är en kod för Vanos Solenoiden. Nu till min fråga, är det solenoiden som börjar bli dålig eller hänger det ihop med att jag inte har bytt intercooler så insugstempen kan ha varit för hög? Läste på e90 att det var flera som har fått detta och bara vissa gånger vid WOT och varm ute temp. Ska jag köpa nya och byta dom i förebyggande syfte eller bara att avvakta och se om det återkommer? |
|
|
Headmaster: Cleara koden och hoppas det inte kommer tillbaka, gör den det ta action. Jag fick samma felkoder vid första bankörning och endast Cobb steg 1. Clearade koden och avinstallerade Cobb och körde vidare, felkoden kom upp igen efter några varv utan tune. Efter detta fick jag koden ett par gånger till följande veckor, alla efter WOT 2an eller 3an och snabbt av gasen. Hur som haver så tänkte jag byta solenoid men läst om flera som löst problemet efter rengöring och byte av plats på de två solenoiderna. Så jag tog ur båda solenoiderna. Rengjorde med brake cleaner, torka av och i med dem på motsatt plats. Det är en 10-15 minutersgrej och inte haft problemet sedan dess (början av juni). Men du gjorde inget själv eller hur var det?! =) Bra DIY: Länk , men du behöver inte ta bort motorkåpan. |
|
| Jo visst fan gör jag saker själv :) Men jag brukar inte orka göra det men detta verkar relativt simpelt. Jag har clrearat koden och avvaktar och ser om den återkommer. | |
|
Halloj! Jag såg att jag hade 2 uppsättningar dual-cone filter till BMW 335i liggandes. Jag har även en "Big Tom" värmesköld om någon är intresserad? Vid intresse ge mig ett bud på pryttlarna! :D Mvh |
|
| Helt värdelösa grejer good luck haha | |
| Är det så Enrico? Ja vad vet jag, men tack för upplysningen. Grejorna är fortfarande till salu iallafall. | |
| DCI och BT Heat Shield är prima grejor. Luftfiltrena är löjligt dyra när man köper ett kit men värmeskölden fungerar bra och är säkert värde en del. Rent tekniskt är det en bra och väl fungerande lösning så grejorna borde vara eftertraktade av de som har original intake. Själv kör jag med en annan lösning genom att jag inte gillar ljudet från DCI och t o m gärna att offrar några hästar för att slippa höra det. DCI är ju inte precis någon vacker lösning heller men mycket bra rent funktionellt. | |
|
Enrita.. Det som jag tycker är värdelöst att du aldrig lyckas få fart på din bil,hur mycket du än satsar,trots att du använder icke värdelösa grejer.. Thomas kör med dom sakerna så hade dom varit värdelösa så hade hans bil inte presterat som den presterat under alla dessa år. Mvh |
|
|
R1000 Vad menar du med att du inte gillar ljudet? Blir det för mycket insugsljud? Jag sitter med original luftburken och är väldigt intresserad av dessa. |
|
|
Jag körde med DCI ett tag och det hördes en del insugsljud som inte hörs med original luftburk eller Mr.5 Intake som jag har. För mig kändes inte ljudet rätt genom att jag vill att bilen ska vara så tyst som möjligt. Jag kör därför även med original avgassystem efter katalysatorfria DP. Men det finns tusentals med 335or som används med DCI så det är är absolut inga störande ljudnivåer det handlar om. DCI ser ut lite som Biltema-trim som har kastats dit som också gör att jag hellre har en annan lösning men som tidigare sagts fungerar DCI och Heat Shield mycket bra om man inte hänger upp sig på utseendet. |
|
|
Gti-manen: helt rätt Thomas bil är mycket snabbare än min, uppskattas att du alltid har synpunkter på min bil . Semaga : jag skojade bara :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.