|
Sida 587 av 712
|
|
|---|---|
|
Grymt! Kanske dags att börja känna lite på e85 :) väldigt offtopic fråga igen här. Jag skulle åka och hämta nya fälgar imorgon men så krockade säljaren sin 335a i stockholm i förrgår så framfälgarna gick sönder, så där blir det ingen affär. Nu är jag inne på att göra en långresa bara för att köpa fälgar(vet att det är konstigt men det är roligt att köra också :) Så till frågan. Jag har fått ner priset på dessa lite grannaLänk Naktdelen är att det är RFT däck på, har någon av er kört med nya fräscha RFT däck? Är de fortfarande lika hårda och spåriga? eller Dessa Länk Billigare,kopior, säkert skräp däck. Någon som har köpt fälgar av Greenpart.com? Länk Tror de skulle bli snyggt med Matt gråa fälgar på en Svart e90, eller vad säger ni experterna? |
|
|
Mailade ESS angående loggning igår, fick svaret att den funktionen inte finns klar i programmet ännu kommer som en framtida uppdatering. Så vill man ha detaljerad data så är definitivt inte ESS där ännu. Fick också veta att Target boost pressure är 14,5psi, det betyder väl att den strävar mot 14,5 men inte alltid når upp? Om den går över 14,5 så borde den väl släppa ut trycket genom wastegate eller? Blir spännande att höra om utvecklingen på e85. Jag har tidigare läst att spridarna inte orkar skjuta in så mycket e85 som krävs för att få mer effekt, har det lyckats komma runt detta nu då? Enrita: Har googlat lite på rixster boost gauge, ser ut som att den kopplas in i bilens ODB uttag, det betyder att den hämtar värdena ur ECU eller? Tog den lång tid att installera? Hittade en review men den killen hade lämnat in bilen för att få den installerad. Headmaster: Jag kör Bridgestone RFT däck två säsonger gamla. Jag tycker inte att den är stötig men om vägen är spårig så spårar den rätt rejält. På fin väg är den som en dröm. Greppet är bra på torr asfalt, dåligt på våt vägbana. Tycker att dem håller bättre på bana än icke RFT. /DJ |
|
|
DJ: spridarna klarar utan problem, jag kommer troligtvis bara köra 50/50 mix. Min rixster var den gamla, så mekanisk och jag installerade den i runt 1 timme. Tror inte det behövs lämna in bilen om man kan mecka lite själv plus det finns säkert någon DIY på nätet. En flash som cobb, ess eller giac jobbar på load targets, inte laddtryck. Den kanske når 14,5 peak och går ner till 9 psi vid redline i sommar och lägre i vinter. Du skulle ha köpt cobb istället ;-) |
|
|
Peak boost på st1 agg ic med cobb ligger på 18-18.5 om jag inte minns fel? Vet inte vad det blir vid redline dock. Men det innebär ju hursom att det är stor skillnad effektmässigt mellan ess och cobb eller hur? |
|
|
Träffade DJ idag efter han fått i Wagner IC hos Stertman. 50-250 vann jag med två billängder estimerar jag. All skillnad låg dock i launchen, DJ stod nästan still tills jag var två billängder före på tre olika pulls. DJ tog in lite på toppen men kan ha med mina dåliga växlingar å göra. Tog nyligen ut CDV så får ut å öva. Jag: MT, Cobb stage1+agg, ETS IC, DCI DJ: AT, ESS stage 2, Wagner IC ESS går bra, spinner ju på 4an! Eller hur DJ.. :-P Avsaknad av loggning och livedata är ju dock en miss. |
|
|
Jag tittade på det här med Fuel Scalar i AccessTuner idag och är lite osäker på hur jag skall räkna och tyda tabellen för fuel scaler. Ex. Jag kör med 1/3 dels tank E85 och 2/3 vPower (nästan ren från etanol). Alltså bör etanolinnehållet vara 0,333 x 0,85 = 0,283 alltså bör jag köra scaler värde på ungefär 1,1 enligt tabell. Tänker jag rätt? Vad står FSG för? |
|
| Vpower har 5% ethanol. På bimmerboost.com finns en tråd med info.... | |
| Svårt att tro att man spinner på 4 lol ... | |
| Jo, den innehåller som Shell säger "upp till 5% etanol". Men om vi för enkelheten säger att den är ren, har jag uppfattat Fuel scaler funktionen rätt? | |
| Som sagt kolla på alternate fuel cobb tråd på bimmerboost.com | |
| Jag har aldrig lyckats spinna på 4:an, men det måste onekligen vara en mäktig känsla av rå och brutal kraft... :P | |
|
Samma här, det kan spinna till rejält på trean ibland när däcken är kalla. Det händer också att det kan släppa lite på 4an och t.o.m. 5an men det är bara när vägen är ojämn. Gissar att Enricos bil går väldigt bra nu. De modifierade aggregaten ger hur mycket laddtryck som helst redan på låga varv. Hur de flödar på högre varv vet jag inte men de bör ju vara märkbart bättre även där jämfört med original. Speciellt med Cobb tune som kan leverera mycket bränsle till skillnad från piggyback-trim. Vishnu har ju också börjat med att flasha ECU för att kunna styra ut spridarna bättre på bilar med singel-turbo. |
|
|
Jag var hos Stertman i Nynäshamn igår, Jimmy Särås var inte på plats men Mattias Stertman tog hand om min bil, mitt intryck är att han var väldigt kunnig och bra. Inte den mest pratsamma killen men enkel och rak. De är definitivt inte billiga men de gjorde ett bra jobb. Bilen känns mycket mer konsekvent i effekten sen jag fick på ICn. Träffade också johmei som ni har sett här. Väldigt trevlig kille, tack för sightseeing Nynäshamn! Fin bil också :-) Precis som han skriver här så reagerade hans bil mycket snabbare och han tog alltid två billängder vid launch oavsett växel, efter att min bil började reagera så var bilarna väldigt jämna hela spannet 50-250 johmei tappade lite på växlingarna mot min AT. Väldigt kul att jämföra med en som har hyggligt lika setup. Kan också tillägga att jag har K&N drop in sportfilter i min setup, vet inte om det gör någon skillnad. Det här med att den spinner på 4an var ju en sanning med modifikation, pekar man hjulen rakt fram lossar den inte ens på tvåan, men om man drar loss på ettan kan den fortsätta att spinna medan automaten växlar upp ända till fyran. Sen har man ett hav av gummirök bakom sig ;-) Man kan konstatera att ESS är mer av ett ”tune and forget” trim medan Cobb erbjuder mycket mer utvecklingsmöjligheter. /DJ |
|
|
Stertman är väldigt duktiga att fixa/trimma bilar. Min är där just nu också. Hoppas att få den tillbacka när jag är tillbacka från semester. E85 mapparna är redan klara :-) Ska man våga köra 100% e85? |
|
| Då behöver bilen vara flashad för 100% E85. Bränslebehovet ökar med 35% jämfört med vanlig bensin. | |
|
Micke, det är ingen problem med cobb men undrar om fuel system tar för mycket stryck. Har gjort mappar för 50% mix, med 190 load across the board och stock tändning. |
|
|
Jag undrar över en grej... Saab kan ju fixa vilken blandning som helst av bensin och etanol. Bilen anpassar sig själv automatiskt. Varför kan inte Cobb fixa det? |
|
| För att det behövs en ethanol sensor för detta som n54 inte har. | |
|
När man konverterar en vanlig bensin-Saab till Bensin/E85 så lägger man inte till någon etanolsensor. Har bensinsaabarna från 1994-2002 alltid haft etanolsensor? |
|
| Nu är inte jag expert på Saab och inte heller från 90-talet, men man mappar säkert om dem så att de bara kan köra på E. Skulle gissa på att de inte tuggar i sig vanlig 95 oktanig OCH E, På en modern flexifuel bil känner man nu skillnaden i Hkr mellan bränsletyper, en sensor för vilken soppablandning som är på väg in i cylindrarna spelar nog en avgörande roll där. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.