|
Sida 586 av 712
|
|
|---|---|
| Känns som ESS har inte tagit bort än alla torque limiters, lite dåligt att sådana koder kommer upp men bra att du gillar den... Cobb känns som en bättre alternativ då. | |
|
johmei: Du har PowerPost! Jodå ett ganska stort leende blev det när det lukta bränt gummi över halva Göteborg ;-) enrita: koden har bara kommit upp en gång för varje mapp jag laddat in. Efter att jag rensat den och gasat på så kom den inte tillbaka. Vi får se om den kommer igen. Men vad menar du med torque limiters? tror du att mjukvaran begränsar vridmomentet? Vet ju inte exakt när den kommer in men det känns ingen skillnad, bilen känns stark hela tiden. Möjligen kan den heatsoaka lite men det skall ju åtgärdas med ny IC. /DJ |
|
|
Uppdatering: Mailade ESS om felkoden idag kl strax för kl 20 och nu fick jag en ny fil där detta skall vara fixat. Får testa imorgon men gillar att responsen är snabb :-) /DJ |
|
| Intressant rapport om ESS-tunet! Kan du se hur mycket laddtryck ESS St2 ger? | |
|
Skulle vara bra också bra att ta par loggar så att man kan se tändning på alla cylinders, laddtryck , iat, afr . Menar att ecu känner att man går över en gräns så att tuner code kommer upp. Det är mer tror jag luft mängd inte en gräns du känner när du kör. |
|
|
DJ, Har du vägarna förbi Kvilletorget nån dag/kväll så åker jag gärna med en runda för att känna hur det blev. :) Jag jobbar och bor här på veckorna. Tyvärr så har jag bara jobbebilen med mig, 335:an står i skåne.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
R1000 och Enrita: Jag har inte lärt mig hur loggningen funkar ännu så jag vet inte om laddtryck och tändning. Skall undersöka detta. När ni loggar med Cobb antar jag att ni har enheten inkopplad samtidigt som ni kör en runda? För man kan väl inte få den att lagra loggen i ECU och sedan hämta ner den? Simon76: skickar PowerPost till dig. Nu skall jag ut och testa nya filen från ESS, fan vilket kul sätt att börja semestern :-) /DJ |
|
|
Bmw-dj : känns som du behöver undersöka detta. Loggarna sparas säkert på deras enhet och loggning sker med den inkopplad antar jag. Inte många som har ESS , så bäst är att du googlar fram info. |
|
|
DJ, jag kör med Vishnu. Laddtrycket bör du kanske hålla koll på utan att behöva logga. Det kan du göra med en separat laddtrycksmätare. Länk |
|
| En till som är mycket snyggare genom att den är modellanpassad. Tror den även kan visa fler saker än bara boost. Länk | |
|
Kanske dum fråga men. Jag tror att mitt luftfilter är original(eller byter man det på någon service?) Jag funderar på att köpa ett nytt för att minimera att det är igenkleggat och stoppar onödigt mycket luft. Istället för att köpa nytt filter från bmw som kanske kostar ett par hundra, då kan jag väll likagärna köpa ett Dual cone intake? Från topgearsolutions. Jag undrar om det finns några naktdelar med det öppna filtret med tanke på att det snart är vinter och så? |
|
| Dci kan du köpa direkt från bms, har kört en sådan i 2 år och sedan bytte jag till injen bara för att den ser bättre ut. Finns många alternativ beroende på vad du har monterad på din bil , kolla och söka på e90post. | |
|
DCI är en mycket bra lösning. Vill du spara pengar är det bara att köpa ett par koniska filter typ K&N, två rörstumpar och ett par slangklämmot för några hundringar in alles. Det tar längre tid och kostar säkert en 1500 spänn från USA. Det är ju inga stora pengar men samtidigt ganska så dyrt för rena standardgrejor som man köper mycket billigare i Sverige. Jag gissar att den här firman har allt som behövs men har inte kollat specifikt på luftfilter och rörstumpar. Länk |
|
|
Idag har jag kört med den nya steg 2 filen jag fick av ESS, har gasat på rätt bra och inte haft några felkoder så det känns bra. Det har varit varmt i Göteborg idag så heatsoak var ett faktum efter några tryck på gasen, jäklar vad oljetempen ökar fort när man gasar också. Apropå olja, funderar på en oil catch can är det viktigt? Någon som vet? Skall ju förebygga Carbon buildup, men det borde man väl kunna ta bort med vanlig STP Injection Cleaner? Enrita: har inte hunnit kolla på detta med loggar ännu men skall maila ESS och fråga tänkte jag. R1000: Tack för tipset om turbotryckmätare. Någon som vet hur dessa är att montera? Vad behöver man göra? Tänker främst på den modellanpassade i så fall. Finns ingen möjlighet att programera om ECU så att man kan få turbotrycket i färddatorn? Har för mig att Enrita haft något verktyg för att ändra och fixa med olika funktioner där (men jag kan minnas fel här). Headmaster: ang DCI så har jag förstått att de kan skjuta in mer luft, problemet som beskrivits tidigare här är att de drar in varm luft i motorrummet istället för kall luft från fronten. Big Tom byggde ju en avskärmning för detta som visade bra resultat. Själv kör jag med ett drop in filter från K&N. Busenkelt att montera då man slänger i det i den vanliga luftburken men inte riktigt lika bra flöde som DCI. /DJ |
|
|
STP injektor cleaner fungerar inte på 335i genom att bränslet sprutas in direkt i cylindrarna och inte före insugsventilerna som på de flesta andra maskiner. Det är det som menas med DI-motor (Direct Injection). En OCC är tyvärr ingen säker lösning för att undvika carbon build-up heller men den miskar avservärt mängden olja som annars går i retur till förbränningsrummen och skitar ner och sänker oktanvärdet. Om du köper Boost Gauge som är modellanpassad ingår monteringsanvisning, inga konstigheter alls. |
|
|
DJ, När du trimmar så behövs det mer luft till motorn än vad original-luftburken kan leverera. Mängden luft är alltså viktigare än temperaturen på den. Sen behåller du ju fortfarande "scoopet", så luften blir ju fortfarande relativt kall när du kör. Risken med en avskärmnig, om den inte görs rätt, är att luftmängden återigen begränsas, och då är man ju tillbaka på ruta ett.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Detta gäller väl iofs kanske inte för ditt effektuttag, utan när man går över 400bhp, typ.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
R1000: Tack för info! Vet du var man kan köpa Boost Gauge? Är det någon här som har den? Simon76: Jag köper resonemanget om luftburken, ingångtemperaturen blir ju dessutom mindre viktig om man har en riktigt bra IC. Sen tror jag faktiskt att DCI är billigare än drop in, förstår inte varför dock. /DJ |
|
| Bmw-dj: googla fram rixter boost gauge............ Jag har den och den är suveränt. Allt kommer från usa så kika på e90post ...... | |
|
Cobb har lanserat support för e85 blends, en ny fuel scaler är tillgängligt i ATR så att man maxar inte längre fuel trims... Helt galet nice ! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.