|
Sida 584 av 712
|
|
|---|---|
|
Är det normalt/ok att någon cylinder backar så "lågt" som ner till -6? Jag har loggat lite mera idag då jag hade lite problem med v4.02 betan (backade på 4-5 cylindrar), så jag backade till V4.01 igen och kollade så det såg ok ut på vPower istället för 25% etanol som jag körde innan. -6 värdena kunde jag få både på 25% etanol och sedan på vpower också. Här är en loggning som är med etanolblandning: Länk |
|
|
jag skulle bara köra V402 nu. mycket bättre en V401. Vilka är dina mods? Hela lista. i min åsikt är log du har postad ok men om du får på 4-5 cylinder är för aggressivt för din bil. Jag har sätt idag loggar med Steg 2+ Aggr. med 99-100 oktan från italien och 40C värme ute som såg mycket bättre en dina. IC temp var typ 40C max. Posta gärna dem logs som hade 4-5 cylindrar som backade. jag kan skicka dem till någon som kan bättre en jag. |
|
|
Agathorn : Det finns väldigt mycket bra info om COBB här Länk från Dzenno som har nu PTF - Protuningfreaks företag som kan protune med COBB ATP (dem jobbar med mina mappar till exempel). Du kan alltid skicka honom en mail så att han kan kolla dina loggar (sista logg har jag redan skickat till honom via mail) . Här lite info om corrections: How bad is the timing drop on cyl1? Usually if its just a single cylinder or two non adjacent cylinders correcting less than 4* can be considered just cylinder noise. This motor/dme are ultra safe so some of that can be safely ignored. Typically with timing corrections you don't want to see 3 or more cylinders adjacent to each other correcting at the same time...corrections that are in the 3.x deg range can be attributed to noise pickup often times especially if they're not consistently reproducible...some cars will see this happen at the onset of WOT sometimes or post shift as well... |
|
|
Tack enrita för länken och det du saxa ur om Timing correction. Exakt det han skriver där att vissa bilar får timing correction på 1-2 cylindrar efter shift. Det har jag nästan hela tiden när jag loggar oavsett vilken map. |
|
|
Här är länk till v4.02 mapp datalog. 3 cylindrar samtidigt som backar. Länk Mina enda mods på bilen är ETS 5" FMIC och BMS OCC, ingenting annat. Monterat av firma med bra rykte och ägaren bryr sig verkligen om kunderna, så jag hoppas allting är rättmonterat. Så jag vet inte vad jag mer kan göra för att hålla nere temperaturen. |
|
| och du kör STEG1+ aggr vad? | |
|
min bil på STEG2plu aggr. backar också post shift upp till 3 cylinder men på 6 logs så har jag 2 utan timing correction, 1-2 logs med bara 1 cylinder och resten med 2 och med 3. max backar den -5,25. Sålänge bilen känns bra tycker jag det är ok. men om du vill helst inte se corrections lägg in sport mappen eller man kan kolla och göra en ATR mapp med lite mindre load vid visst varvtal . jag kan bara göra för I8A0S dock. |
|
|
Jepp steg 1+ aggressive. Jag har också någon logg som jag tog igår där ingen cylinder backade alls. Så det känns ju i alla fall bra! Jag kör nog med nuvarande mappning och testar lite loggning framöver igen för att se så att allting står rätt till. Och ja, bilen känns bra förutom en liten detalj som jag inte vet vad det beror på. När jag körde på 5:ans växel på cirka 2 000 RPM och gav WOT på den växeln så hackade det till ytterst lite under kanske 0,2 sekunder ett par gånger. Jag kunde reproducera det en gång till. Jag körde en loggning under tiden också för att se om jag kunde se något men det gav mig som lekman tyvärr ingenting. Här är loggen: Länk Det enda jag ser att "boost output" var mindre än requested. Men det är kanske normalt på låga RPM? Annars känns bilen jättebra! Här är en accelerationsfilm ifrån igår. Lite problem med greppet på 2:an bara :) Länk Tack för all hjälp Enrita! Betyder mycket! |
|
| i min åsikt går bilen skit bra om man tänker du har bara IC på. låt den vara så ;-) | |
|
Fan vad besviken jag blev, tänkte ladda ner 402 mapparna nu men såg att det endast gällde FMIC, ska köra upp till STHLM idag, vilka mappar kör ni på när ni gör "långresor" (60 MIL)? map 0 eller låter ni det vara aggressive? tänkte mest på "miljön" och att det var onödigt att dra 0.2 extra per mil. men det kanske inte är någon skillnad i landsvägsfart. kör med ca 20% E85 nu så förbrukningen är väl lite högre p.g.a. det också. efter semestern blir det FMIC för mig också. |
|
| bilen drar mycket soppa när du boostar inte när du ligger på 130 kmh konstant. jag skulle inte hålla på byta mapp hela tiden.... | |
|
Bilen, på långstreckor brukar iallfall jag lägga i stage0 det går så väldigt fort att skifta mellan maps så länge som man håller sig till V4. jag upplever att bilen går bra mycket snålare på långkörning med stage0 än med stage1 sport. Men när det kommer något roligt så man vill gasa då ångrar man sig snabbt att man kör stage 0 |
|
|
hehe, precis så känner jag också, klart att man sitter där och ångrar sig bittert när man sitter på E4:an och blir omkörd av någon rolig bil och så har man precis lagt i steg 0. det slår aldrig fel. |
|
| om man kör jämt drar bilen exakt lika (kolla AFR med båda) som på stock mappen problemet är att det är svårt att inte gasa speciellt när någon tror att hans bil är snabbare och får stort pisk lol | |
|
Agathorn ---> Snälla, bespara din motor på fullaster från 2000 rpm...! Håll dig över 3000 rpm innan du stämplar, om du bryr dig om din motor (och koppling). |
|
| +1 till Big Toms kommentar, speciellt på höga växel , många som gör det, väldigt fel . | |
|
Vad pratar ni om nu? Ska det vara farligt att t.ex. ligga på 3 eller 4an i 2000rpm och ge full gas? Det är ju ändå så ni säger att man ska logga med Cobb? Är problemet att motorn har fullgas då och inte turbon hinner få upp fullt tryck förns runt 3000? Eller vad är det som tar skada? Förklara gärna lite för en ganska okunnig person :) |
|
|
Det som kan inträffa om maskinen ger högt vridmoment redan på låga varv men får arbeta tungt p.g.a för hög växel är att vevstakar kröks. Tänk dig att du använder en för lång och klen hävstång och vilken belastning den utsätts för jämfört med en kort stång, som motsvarar en lägre växel. En annan faktor är att kolvhastigheten är låg vilket gör att maskinen spikar lättare, som kan ge skador på kolvar, stakar och lager. Jag tvivlar dock på att något av ovanstående skulle inträffa på N54 maskinen vid 2000 rpm genom att den är bra skyddad av ECU men det finns ingen anledning att belasta maskinen hårt i onödan på fel växel. Kopplingen har också lättare att slira på höga växlar vid de varvtal som ger högt vridmoment, d.v.s mellan 3000-4000 rpm. Är man rädd om kopplingen och vill accelerera maximalt ser man till att hålla sig över 4000 rpm, om inte annat för att ligga på max effekt, vilket ger bäst acceleration. |
|
| nej man ska inte gasa full gas på låga varv höga växel typ 5-6 | |
|
Ja jag har också förstått det som att det är så man loggar och även tar data för virtual dyno t.ex. Men ok, nu ska jag genast sluta upp med det! Man vill ju inte skada bettan! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.