|
Sida 582 av 712
|
|
|---|---|
|
Tack för feedback och ditt erbjudande, jag bor i Göteborg så Borlänge är lite långt annars hade jag gärna testat. Har ju i princip bestämt mig som du märker och kommer nog att beställa ESS om ingen säger något hemskt om dem de närmaste dagarna men alla synpunkter är värdefulla. /DJ |
|
|
BMW-DJ: Har du pratat med signaturen Heartware här på forumet ? Han håller till i Göteborg och är varm anhängare av ESS och har kört deras programvara ett bra tag. Ta och PM'a honom, så får du all hjälp du behöver. /Janne |
|
|
COBB svarade att loggarna såg helt ok ut nu, så dom håller också med dig enrita! Jag får se hur det blir när jag tankar vPower eller vanlig 989 oktan framöver dock. Jag körde lite logg och kollade på boosten bla. Är det normalt att den kan ligga på cirka 18 psi mellan 3400 rpm och 4400 rpm på steg 1 + aggressive? Låter lite högt? Länk |
|
| normalt. | |
|
Jag har inte kikat på Cobb's loggar tidigare men kurvan som Agathorn länkar till ser konstig ut. Länk Antingen är loggningsvertyget felinställt eller så är det något fel på tunet eller maskinen. Den undre grafen visar att Boost är 20 PSI mellan 2400 till 3000 RPM och sedan dyker tvärt till ca 8 PSI där det sedan ligger kvar till 6800 RPM. Så skulle det kunna vara även om språnget från 20 till 8 PSI är omotiverat. AFR-kurvan ligger mellan 17 till 19 hela vägen, så magert kan inte maskinen gå om det inte är något fel. AFR ska variera från ca 15 vid lätt last ner till ca 12 vid full last. Enrita, vad är det som orsakar de konstiga värdena eller är det jag som läser kurvorna fel? |
|
|
R1000: Boost är den övre (men den är fel inställd i Vdyno så den visar boost + 1 bar atmosferic tryck) AFR är den nädre kurva där. Agathorn: du måste skriva i Vdyno options Boost (PSI) i boost värde annars tar den fel kolumn. |
|
|
Tack Enrico, det betyder att man måste dra bort 14 PSI (1Bar) från värdet i den övre kurvan för att få det korrekta värdet. Laddtrycket blir därmed ganska konstant 14 PSI mellan 2000 till 6800 RPM vilket kan vara mer vettigt (för en låg trimningsgrad). Så, de 18 psi mellan 3400 rpm och 4400 rpm som Agathorn frågade om har inget stöd i kurvan. |
|
|
Ah tack för hjälpen! Då får jag denna kurvan istället: Länk Ser det bättre ut? AFR är iofs på 16 en kort stund innan den faller. Här är själva loggen "oklippt": Länk |
|
|
Nu stämmer det bra och ser OK ut. Effekten faller som förväntat efter 5500 RPM, vilket den knappast gjorde i förra kurvan. Bost ligger också där det ska och minskar från max 17 PSI till ca 12 PSI vid max RPM och AFR ser väldigt bra ut. Alles in ordnung således :-) |
|
|
Sweet R1000! Det känns bra att ha stöd och experthjälp! Det är mycket att lära men det är en rolig väg att ta helt klart :) Jag tänkte logga en 0-200 km/h och se vart man hamnar. Om man ligger i trakterna Audi R8 V8 t.ex. :) |
|
|
Det låter skoj :-) Ta gärna en 100-200 km/h tid också från 3an, det ger en bättre indikering på maskinens prestanda genom att du då (kanske) slipper hjullspinn som slår hårt på 0-200 tider. Med det boost du kör bör du nog hamna på ca 8,5-9 s 100-200 och kanske 14,5-15 s 0-200 om du får en perfekt start. Men det är gissningar från min sida. |
|
| Innan när jag loggade lite på samma mapp som nu så låg jag på cirka 10,5 100-200 och runt 3,9-4,1: 100-150. Ja det där med starten är ju knepig såklart när man kör automatare. Jag har nog bara testat fullacceleration ifrån stillastående någon enstaka gång, då otrimmat. | |
|
Finns en Group buy för PTF COBB custom remote tuning om någon är intresserad. Länk jag har testad 2 mappar från dem och är grymma. Motore går som smooth att den känns som en el motor. |
|
|
Det var ju schysst pris på Custom Remote Tuning. Men, kan det verkligen göra så stor skillnad utan att de har bilen i bromsbänk? Jämfört med tex. Cobb Stage 2 som jag har nu... |
|
| Dem mapparna jag fick som var gjorda för Större turbos med olika WG fixes som dem hade utvecklad för RB turbos funkar kanon bra. Varje bil är olika så dem kan hjälpa plocka hit och dit lite mer och göra så att bilen går jämnare. Man måste visst bänka den sedan själv innan och efter själv för att se skyllnad. | |
| V402 är ute Länk | |
| Ut och fylla upp bilen och ta en spinn efter tvätten då med andra ord.. =) | |
|
konstigt det dom säger att fixen bara gäller + mapparna? Jag upplever ju problemet på de vanliga v4.01 mapparna också. Trökigt att ingen update kommer till oss som inte har FMIC. Lär väll beställa en ganska snart då. |
|
| Se min post på e90 tråden. Köp dps och ic :-) | |
|
enrita jag såg det :) Men jag ska köpa performance 313 fälgar först sen blir det IC, kanske blir till våren. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.